iLoveAsus Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) Kjøpt meg ny pc.. (pc i deler fra komplett) Fikk med Serial ATA (SATA) Harddisk som jeg aldri har brukt før (har kun brukt IDE). Ganske lett og sette i strøm og koble den til HK'et men finner den ikke om det smeller :S noen som har noen tips? EDIT: Detaljert hvordan jeg gjorde dette: Etter å ha satt HK i kabinett og knøtt ram og alt som skal ned i der inni satte jeg hard disken inni som er en SATA hard disk... Jeg koblet sata kabelen til hk og en Sata tilkobling fra strømforsyninga til harddisken. jeg fikk låne en ekte windows xp home edition cd av en venn og vi begynte å installere windows xp home edition.. når windows var installert begynte den å fryse rett etter oppstart trodde det var at prosessoren som var overheated eller at ram'en bare ikke virket helt som den skal.. såg at CPU'en låg på en 30-39 grader celsius som jeg tror er normalt håper ihvertfall dety .. og kjørte en såkalt Minnetest for å sjekke ram'en men fant ikke noen errors... Fant ut at harddisken stod i SATA-3 og flyttet den over til SATA-1 men da ble den plutselig ikke funnet av HK'et/BIOS'EN da jeg prøvde å flytte Harddisken tilbake til SATA-3 igjen for det hadde jo virket før finner jeg heller ikke harddisken og ikke i SATA-2 og 4 heller... Kan ikke så mye om BIOS så har ikke våget å skifte på noe som jeg ikke forstår.. og så var det et lite "problem" jeg hadde utenom.. Prossesoren er en AMD Athlon X2 7750+ Black Edition 2700MHz når jeg først startet opp pc'n er jeg ganske sikker på at det stod Speed 2.7GHz og count: 2 .... men nå står det Speed: 1,35GHz og count: 2.. (HJELP) Hadde vært flott med hjelp håper dette er detaljert nok! KOMMER IKKE INN PÅ WINDOWS ETTERSOM JEG IKKE FINNER HARDDISK HVIS DET IKKE VAR KLART NOK. Endret 26. februar 2009 av iLoveAsus Lenke til kommentar
Petter Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Du må gå inn på datamaskin behandling og legg til den nye disken Lenke til kommentar
iLoveAsus Skrevet 25. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2009 Du må gå inn på datamaskin behandling og legg til den nye disken ehh... problemet er at det ikke er installert windows på den..... det er det jeg prøver på.. å installere windows på den.. Lenke til kommentar
Petter Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 hmmm du kan prøve og laste inn et eller annet linux basert os så kan du formatere den der. Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Du må gå inn på datamaskin behandling og legg til den nye disken ehh... problemet er at det ikke er installert windows på den..... det er det jeg prøver på.. å installere windows på den.. bra du sa det i første post da...... jeg ser ikke helt problemet ditt? har du en xp/vista cd? i så fall sett den inn og installer i vei, hvis ikke, skaff deg det Lenke til kommentar
iLoveAsus Skrevet 25. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2009 Du må gå inn på datamaskin behandling og legg til den nye disken ehh... problemet er at det ikke er installert windows på den..... det er det jeg prøver på.. å installere windows på den.. bra du sa det i første post da...... jeg ser ikke helt problemet ditt? har du en xp/vista cd? i så fall sett den inn og installer i vei, hvis ikke, skaff deg det Vel har xp cd men når jeg prøver å installere det kommer det opp: Error: Can't find any Harddrives Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Ganske lett og sette i strøm og koble den til HK'et men finner den ikke om det smeller :S noen som har noen tips? Hva mener du her? Vis du går inn i BIOS finner du den der? Lenke til kommentar
TRD4U Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Dukker disken opp i BIOS da? Dersom den gjør det skal det være å bare installere Windows. Dersom ikke må du kanskje gå inn i BIOS og endre en eller flere innstillinger, slik at BIOS finner disken. Dette skal det stå mer om i manualen som fulgte med hovedkortet. Hadde vært fint om du kunne gitt mer info i førstepost. Kan aldri bli for mye informasjon vet du. Lenke til kommentar
iLoveAsus Skrevet 25. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2009 Dukker disken opp i BIOS da? Dersom den gjør det skal det være å bare installere Windows. Dersom ikke må du kanskje gå inn i BIOS og endre en eller flere innstillinger, slik at BIOS finner disken. Dette skal det stå mer om i manualen som fulgte med hovedkortet. Hadde vært fint om du kunne gitt mer info i førstepost. Kan aldri bli for mye informasjon vet du. Første gang jeg bygger min egen pc Har demontert og montert den gamle pcn med gode resultater så jeg satset på at det skulle gå bra det gikk bra en stund men når jeg skulle installere windows så ble det bare feil.. har bestilt en ekstra hard disk får bare ta og bruke den dersom jeg ikke finner ut av dette :s ^^ Men takk for svar Lenke til kommentar
Tordenflesk Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 1. Sett disk-kontrolleren til IDE-mode. Dette gjør S-ATA-kontrolleren tilgjengelig som en vanlig IDE-kontrollere for OS. 2. Er dette ikke en mulighet i BIOS, legg drivere for kontrolleren på en floppy og last de inn med F6 under første del av setup. Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 gjør som nevnt over, disable sata så funker det nok. Lenke til kommentar
Petter Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 kan jo fysisk høre om disken starter opp i det hele tatt også. se om du har koblet riktig Lenke til kommentar
iLoveAsus Skrevet 25. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2009 1. Sett disk-kontrolleren til IDE-mode. Dette gjør S-ATA-kontrolleren tilgjengelig som en vanlig IDE-kontrollere for OS.2. Er dette ikke en mulighet i BIOS, legg drivere for kontrolleren på en floppy og last de inn med F6 under første del av setup. Kan du væe litt mer detaljert? Lenke til kommentar
Petter Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Ta en tur inn i BIOS og se om du finner disken.. er det letteste og deretter kan vi prøve og forklare deg hvoran du endrer dette. Lenke til kommentar
iLoveAsus Skrevet 25. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2009 Ta en tur inn i BIOS og se om du finner disken.. er det letteste og deretter kan vi prøve og forklare deg hvoran du endrer dette. Har vært innpå bios men der som den skulle stått står det bare disabled... Sata 1 (enabled) Sata 2 (enabled Sata 3 (enabled) Sata 4 (enabled Lenke til kommentar
Petter Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 da virker det som du har koblet inn disken feil. ta den ut og se om du har fått satt den i Sata1 og at den er koblet til ordentlig. Lenke til kommentar
iLoveAsus Skrevet 25. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2009 da virker det som du har koblet inn disken feil. ta den ut og se om du har fått satt den i Sata1 og at den er koblet til ordentlig. hadde den først i sata 3 funket som bare det men så flyttet jeg den til sata 1 å da ble det masse trøbbel prøvde å føyte den tilbake men har fortsatt problem med å finne den i alle sata portene Lenke til kommentar
TRD4U Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Du må nok bli bedre til å forklare. Dersom du først fant den på SATA 3, skulle det ikke være noe problem å finne den der etter å ha flytte den tilbake dit. Uansett, fulgte det ikke med manual til harddisken og hovedkortet? I manualen til hovedkortet skal det stå forklart hvordan du bruker BIOS. Det vil nok også stå i harddisk-manualen hvordan du skal koble til harddisken for at den skal bli funnet av BIOS. Lenke til kommentar
iLoveAsus Skrevet 26. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2009 Du må nok bli bedre til å forklare. Dersom du først fant den på SATA 3, skulle det ikke være noe problem å finne den der etter å ha flytte den tilbake dit. Uansett, fulgte det ikke med manual til harddisken og hovedkortet? I manualen til hovedkortet skal det stå forklart hvordan du bruker BIOS. Det vil nok også stå i harddisk-manualen hvordan du skal koble til harddisken for at den skal bli funnet av BIOS. Vel følgte noe med hovedkortet men det står ikke så mye der.. Å harddisken kom i en "plastikk" pose med null "tilbehør" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå