LuggagE Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) Hei alle sammen! En gang i tiden hadde jeg peiling på PC, men den tiden er forbi. Selv om jeg nå lenger ikke har peiling så tror jeg at jeg burde klare å bytte/legge til prosessor, RAM og skjermkort hjemme. Jeg kjøpte meg ny PC i 2006, og merker at det begynner å bli på tide med en oppgradering. Jeg aner ikke om det er mulig å oppgradere det jeg har nå til noe som vil fungere med de spillene jeg ønsker (gitt nedenfor). Det jeg tenker er at ved å kjøpe mer RAM (om det er plass), et heftig skjermkort og ny prosessor vil det være verdt det å oppgradere, over å kjøpe nytt. Budsjett: 3-5000 kr. Merk: Om dette ikke er nok til å oppgradere slik jeg ønsker så kom gjerne med forslag som går over denne prisen, men det virker på meg som om å oppgradere over dette ikke vil være bedre enn å kjøpe en ny PC til like mye. Nåværende PC: * AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz Socket 939 1MB, BOXED m/vifte * Samsung SpinPoint T133S 300GB SATA2 8MB 7200RPM * MSI K8N Diamond Plus, nForce4 SLI X16, Socket-939, SB Audigy, GbLAN, PCI-Ex16 * XFX GeForce 7900GT 256MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI/HDTV, 470/1370Mhz * Cooler Master Cavalier 3, Sølv Kabinett, Aluminium Front (Uten strømforsyning) * Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB * SMC EZ Connect Wireless G PCI 108 Mbps 802.11g, WPA, RP-SMA kontakt * NorthQ 4775-500BULK, ATX 500W, 120mm Vifte, 12-17dBA, 4xSATA, SLI, 20/24pin * NEC DVD-brenner ND-3550 IDE Silver OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer) * Samsung 19" LCD Syncmaster 913N Monitor, Silver, 8ms * Samsung 24" LCD Syncmaster 245B TCO-03 Black, 1920x1200, 5ms, 1000:1, DVI Hensikt: Hensikten med å oppgradere blir for å kunne spille spill som: * Starcraft II * Diablo III * Darkfall * Dawn of War 2 * Crysis/Far Cry 2/Warhammer Online/"Generic new fancy FPS 3000" på maks grafikk på widescreen-skjermen min (gitt nederst i "Nåværende PC"-lista). Takk på forhånd for hjelpen, håper dere har noen gode forslag på hvordan jeg kan få mest mulig ut av det jeg har nå, uten å sprenge studentlommeboka mi. Endret 25. februar 2009 av LuggagE Lenke til kommentar
Sirillion Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Vel ... vil anbefale deg å titte litt på oppgraderingspakkene hos komplett http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10297 Der finner du noen ferdige pakker med hovedkort, prosessor og ram som kan passe. Kombiner så disse med et godt skjermkort og vurder en noe kraftigere strømforsyning så tror jeg du kan komme langt med budsjettet ditt Vil anbefale deg å rote litt rundt selv for å se hvilke løsninger du kan finne, men jeg har tillat meg å lage et forslag som et eksempel. http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...17-77EFE0FECC48 Denne vil komme på 4.455,- Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Jeg synes oppgraderingspakken med E7400 er mye bedre enn AMD pakken for - hvis en først skal gå for en slik løsning. Skjermkortet 9800 GTX+ er bra. Jeg synes også 850W er noe i overkant, men det er fremtidsrettet selvfølgelig. Du klarer deg faktisk med den strømforsyningen du har. Lenke til kommentar
Osse Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Det du trenger er hk, ram, cpu, skjermkort, resten er godt i massevis. Du vil faktisk forlenge levetiden på riggen betraktelig med å kun kjøpe nytt skjermkort i første omgang. I såfall bør du se etter et 4870 1 gb, ca 2000 kr , dette pga at du har skjerm med 1920 x 1200 i oppløsning. Cpu kan bli litt flaskehals her, men du vil få en betraktelig ytelsesøkning i spill. Liker du det stille, så gå for et 4850 1 gb med passiv kjøling. Eller så er en oppgradering jeg satte opp her en meget god oppgradering, skulle gjerne brukt litt mer på hk, men her har du mulighet for å senere oppgradere til 2 eller 3 x 4870 grafikk om du ønsker dette, cpu'en er kraftig nok til å drive det meste a selv ekstreme grafikkort løsninger. Vi kan spare litt her dersom cf støtte ikke er viktig, men med en såpass bra skjerm som du har vil nok behovet for 2 x 4870 1 gb melde seg, slik at jeg vil anbefale hk med cf støtte. Og som sagt ønsker du det stille så er 4850 1 gb den beste passivt kjølte grafikkløsningen nå. Lenke til kommentar
JaBBe Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Du burde klare skremme cpu opp til nærmere 3 GHz ganske lett. Kjøp deg skjermkort som nevnt og det bør fungere greit Lenke til kommentar
LuggagE Skrevet 25. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) Takk for svar alle sammen! Jeg er litt skeptisk til å bytte hovedkort - ser på det som litt skummelt, for å være ærlig. Det sagt så kan jeg nok få tak i en venn som kan bytte det for meg - jeg vil ikke ødelegge noe. Det du trenger er hk, ram, cpu, skjermkort, resten er godt i massevis. Du vil faktisk forlenge levetiden på riggen betraktelig med å kun kjøpe nytt skjermkort i første omgang. I såfall bør du se etter et 4870 1 gb, ca 2000 kr , dette pga at du har skjerm med 1920 x 1200 i oppløsning. Cpu kan bli litt flaskehals her, men du vil få en betraktelig ytelsesøkning i spill. Liker du det stille, så gå for et 4850 1 gb med passiv kjøling. Eller så er en oppgradering jeg satte opp her en meget god oppgradering, skulle gjerne brukt litt mer på hk, men her har du mulighet for å senere oppgradere til 2 eller 3 x 4870 grafikk om du ønsker dette, cpu'en er kraftig nok til å drive det meste a selv ekstreme grafikkort løsninger. Vi kan spare litt her dersom cf støtte ikke er viktig, men med en såpass bra skjerm som du har vil nok behovet for 2 x 4870 1 gb melde seg, slik at jeg vil anbefale hk med cf støtte. Og som sagt ønsker du det stille så er 4850 1 gb den beste passivt kjølte grafikkløsningen nå. Beklager, jeg aner ikke hva du mener med "cf". Lette etter et par definisjoner, og lurer på om dette er riktig? Color Filter (CF): A pattern of red, green and blue areas on the underneath of the upper glass substrate of an LCD. The color filter creates the LCD’s RGB colors from the normally white backlight. The traditional method of creating color filters requires many wet photolithography steps; DuPont Thermal Color Filter technology replaces this with a lower-cost, laser-based, dry method. EDIT: Nei, det er sikkert Crossfire! Crossfire: A technology from ATI graphics, allowing 2 PCIE graphics cards in the same computer system to be linked. The 2 cards are linked externaly by a DVI like connector. The cards then work together to render the image. Eller? Det er litt frem og tilbake på råd her - jeg gir det litt mer tid og ser om det blir noe diskusjon for eller imot det som har blitt svart så langt. Om det er noen som ikke har noe nytt forslag eller råd, svar gjerne uansett med for/imot for det som har blitt foreslått så langt. Jeg er ikke i stand til å vurdere forslagene selv, hehe. Takk igjen alle sammen. Endret 25. februar 2009 av LuggagE Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) Her er det mange gode forslag, men hvor går grensene? CF betyr at en kan ha flere grafikkort på samme oppsett feks to HD4850. Dette krever mer strøm, og en HD4850 1 GB krever minst 450W -litt snaut. CrossFire krever gjerne mer enn 500w så da må du skifte ut den også. Overklokking krever også watt og kunnskap. Her ser vi at det er mange muligheter - men noen forslag krever også skifte av ditt og datt. Osse sitt forslag koster 4600,-. NeoTech koster 4500,-. Mitt koster 3700,-. Både NeoTech og jeg kunne foreslått billigere varer dersom ikke Komplett var valgt. Mitt forslag koster sikkert ikke mer enn 3400,- på det billigste alternativ. Osse sitt yter sikkert beste siden det er 1GB. NeoTech gir deg ny strøm som atter igjen gir deg mulighet for senere oppgradering. Jeg gir deg en bra oppgradering og mulighet for senere oppgradering. Jabbe sitt koster kun et nytt skjermkort, men da må du klare å overklokke prosessoren - det er ikke vanskelig om du gidder seff. Endret 25. februar 2009 av jornboss Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Tenkte på det med skifte av Hovedkort. Egentlig så bør du kjøpe en ny Harddisk også da nytt HK, CPU og Ram gjerne krever formattering av HD ihvertfall innlegging av Windows på nytt. Det du gjør er å ordne alt på den HDen du har. Setter inn nytt system + gammel HD. Legger inn OS på ny harddisk. Da har du tilgang til gammelt materiale også. En ny Harddisk på 500GB koster 450,-. Det er sikkert en ok investering. Lenke til kommentar
godal Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Hei! Har hatt samme oppsett som deg et par (men med 7600gt da jeg ikke spiller noe særlig spill). Du har 2 valg: "fornuftig" oppgradering av kun skjermkort, da gjerne 4850/70 som nevnt har et passivt 4850 selv, det er enormt! Alternativ 2 er oppgradering av hk, cpu, minne i tillegg - hvis du synes pc@en er litt treig er det faktisk enormt forskjell opp til f.eks. q6600 som jeg har nå, de "gamle" quadcorene til AMD er ikke så bra (har en sånn hjemme, og de er ganske trege). Så hvis du vil ha generelt raskere pc er jo det et alternativ og. Hvis jeg var deg ville jeg gått for kun skjermkort nå, og så kjøpt core i7 når det kommer på et fornuftig prisniva (under 2500 for hk, cpu, minne), da slipper du også å reinstallere windows! Lenke til kommentar
LuggagE Skrevet 25. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) Her er det mange gode forslag, men hvor går grensene? CF betyr at en kan ha flere grafikkort på samme oppsett feks to HD4850. Dette krever mer strøm, og en HD4850 1 GB krever minst 450W -litt snaut. CrossFire krever gjerne mer enn 500w så da må du skifte ut den også. Overklokking krever også watt og kunnskap. Her ser vi at det er mange muligheter - men noen forslag krever også skifte av ditt og datt. Osse sitt forslag koster 4600,-. NeoTech koster 4500,-. Mitt koster 3700,-. Både NeoTech og jeg kunne foreslått billigere varer dersom ikke Komplett var valgt. Mitt forslag koster sikkert ikke mer enn 3400,- på det billigste alternativ. Osse sitt yter sikkert beste siden det er 1GB. NeoTech gir deg ny strøm som atter igjen gir deg mulighet for senere oppgradering. Jeg gir deg en bra oppgradering og mulighet for senere oppgradering. Jabbe sitt koster kun et nytt skjermkort, men da må du klare å overklokke prosessoren - det er ikke vanskelig om du gidder seff. Takk for oppsummering! Jeg heller mot å bare oppgradere skjermkort om det er mulig å gå videre på det senere. F.eks: Oppgradere skjermkort nå, og senere (når nødvendig) oppgradere til crossfire og legge til ett til av samme type (og alt annet som trengs for å få det til å fungere). Hei! Har hatt samme oppsett som deg et par (men med 7600gt da jeg ikke spiller noe særlig spill). Du har 2 valg: "fornuftig" oppgradering av kun skjermkort, da gjerne 4850/70 som nevnt har et passivt 4850 selv, det er enormt! Alternativ 2 er oppgradering av hk, cpu, minne i tillegg - hvis du synes pc@en er litt treig er det faktisk enormt forskjell opp til f.eks. q6600 som jeg har nå, de "gamle" quadcorene til AMD er ikke så bra (har en sånn hjemme, og de er ganske trege). Så hvis du vil ha generelt raskere pc er jo det et alternativ og. Hvis jeg var deg ville jeg gått for kun skjermkort nå, og så kjøpt core i7 når det kommer på et fornuftig prisniva (under 2500 for hk, cpu, minne), da slipper du også å reinstallere windows! Hastighet er ikke noe problem. Kjapp og responsiv PC, og jeg får spilt alle spill jeg får tak i nå for tiden, men med begrenset grafikk. Hoppet blir jo da å gå fra begrenset grafikk til maks på alt - også litt inn i fremtiden (de spillene som står nevnt). Endret 25. februar 2009 av LuggagE Lenke til kommentar
Osse Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Det er bare tull at du trenger noen ny hd, dette trenger du ikke ikke før den gamle ryker eller du har behov for mer plass. Jeg ville faktisk med riggen du har i første omgang kun kjøpt nytt skjermkort. Overklokk cpu'en den den makter, slik som forriege poster nevnte, priser på datautsyr går i meget sjeldne tilfeller opp, slik at å forlenge en riggs levetid alltid er gunstig. Jorboss gi me en link på det strømforbuket der ???? 485 w for singel 4850, hæ ??? Et slik oppsett som jeg satte opp vil dra rundt 250 w ved gaming, anbefalt minimum cpu for en konfigurasjon som det der vil være ca 370 w. Disse tall tar jeg fra her Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Her fant jeg det. Hjemmesiden til kortprodusenten anbefaler minst 500W. Lenke til kommentar
Osse Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) Jo men vær også klar over satt produsenten tar høyde for meget jalla psu'er med lav effektgrad. Det er en tross alt ganske god psu han har fra før. Du vil også se av kalkulatoren at dersom det ønskes cf av 4870 så stiger anbefalt psu til min 518 w. Og han har overhode ingen problemer med å kjøre oppgradering på den psu han har, slik at å vurdere å skifte psu før cf eller sli er aktuelt er også tull. Endret 25. februar 2009 av Osse Lenke til kommentar
LuggagE Skrevet 2. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2009 4870 bestilt - takk for hjelpen alle sammen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå