Gå til innhold

Lånetelefon ved service

Pezo

Anbefalte innlegg

Hva slags rettigheter har jeg når jeg skal levere inn telefonen min til reprasjon?

Høtelerne på min N82 har tatt kvelden.

Har jeg rett på en telefon med samme funksjoner som det er på telefonen jeg leverer inn. Eller må jeg ta til takke med en telefon som man bare kan ringe med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nok ta til takke med en telefon som man bare kan ringe med.

Merk at du ikke alltid har krav på lånetelefon. Sender du f.eks telefonen inn hos komplett/deres service sted mener jeg og ha hørt at du ikke har krav på lånetelefon. Antall dager telefonen må være inne utgjør også noe. Jeg tror det er snakk om at du må være telefonløs i 6-7dager før du får en lånetelefon.

Lenke til kommentar

Krav på lånetelefon har du, men er desverre ikke alle som er like flinke på dette området. Så hva gjør man egentlig da? Klager man til forbrukerrådet, så er sikkert telefonen din tilbake fra service før du har hørt noe fra dem, og det får sikkert ingen konsekvenser for butikken heller, siden det ikke er nok folk tar seg bryet og sende inn klager på slike ting.

Men spør man etter lånetelefon dersom de ikke tilbyr deg dette ved innlevering, så får man som regel det :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Fikk låne en Nokia 1112.

Når man har brukt N82 så lenge og skal gå over til noe slik drit, så tror jeg at en hjerteinfarkt er like rundt hjørnet.

:wallbash::realmad:

Jeg tror du har rett til ein TLF som er lik eller tilsvarande. Men ville rådet deg til og ringe til nokon som har skikkelig greie på det bare for og spør. FKS. Forbrukerrådet

Endret av Sigurdl
Lenke til kommentar
Fikk låne en Nokia 1112.

Når man har brukt N82 så lenge og skal gå over til noe slik drit, så tror jeg at en hjerteinfarkt er like rundt hjørnet.

:wallbash::realmad:

Jeg tror du har rett til ein TLF som er lik eller tilsvarande. Men ville rådet deg til og ringe til nokon som har skikkelig greie på det bare for og spør. FKS. Forbrukerrådet

..Forutsatt at du har særskilt behov for det, å at dette ikke skaffer et urimelig ekstra kostnad for utlåneren...

Å me det faktum, at en ny topp "tilsvarende" tlf til N82, IALEFALL halveres i VERDI ved utlånn, så trur e nok du skall ha UTROLIGE særskilte behov, for å ha krav på dette i lovens øyne. ;)

(Stemmer ikke ordrett, men innholdet stemmer iallefall med slik det blir praktifisert i bransen..)

.:CyberMan:.

Lenke til kommentar

Om du bruker telefonen i jobbsammenheng har da ingenting å si så lenge telefonen er kjøpt privat...

Rett på lånetelefon har du om reparasjon er estimert over 10 dager (etter det jeg kan huske), med mindre det utsetter selger for urimelige kostnader. Hva en utlånsgjenstand skal dekke er dog ikke spesifisert, og de fleste butikker opererer med helt enkle telefoner som kan ringe og sende sms.

Lenke til kommentar
Om du bruker telefonen i jobbsammenheng har da ingenting å si så lenge telefonen er kjøpt privat...

Rett på lånetelefon har du om reparasjon er estimert over 10 dager (etter det jeg kan huske), med mindre det utsetter selger for urimelige kostnader. Hva en utlånsgjenstand skal dekke er dog ikke spesifisert, og de fleste butikker opererer med helt enkle telefoner som kan ringe og sende sms.

Rett på, i fra første dag, hvis reperasjonen er forventet å ta mere ein 7 dager.. (Noe alle reperasjoner vil ta, så lenge det ikke er snakk om et lokalt verksted..)

(Så lenge det ikke gir en urimelig ekstra kostnad for forhandleren..)

Så er det i høy sessong, å alle butikkens sine 30 utlåns tlfer, er lånt ut, så vil nok krave falle vek, da det vil være en urimelig ekstra kostnad for butikken å sprette en ny tlf, bare for å bruke 1-2 ganger i året, under høy sessonger.. :/

.:CyberMan:.

Lenke til kommentar

Du har faktisk ikke krav på låne tlf før etter 7 dager. Men praksis er at butikken gir ut med engang om de ikke er f.eks foruten lånetelefon.

Det er eller ingenting som sier at du skal ha en tilsvarende telefon, du har ikke krav på f.eks kamera,wifi osv. Bare at den ringer og sender sms.

Ta en tur innom forbruker rett om det er mer du lurer på. Alltid gode svar om så og si alt der. :)

Edit: Ser eksentron allerede har besvart spm ditt! :!:

Endret av Heracles
Lenke til kommentar

Det har noe å si om den blir primært brukt i næringsvirksomhet. Står i forarbeidet til loven at hvis telefonen blir brukt til næringsvirksomhet så vil det ikke være ansett som et forbrukerkjøp.

Lenke til kommentar

Det har noe å si om den blir primært brukt i næringsvirksomhet. Står i forarbeidet til loven at hvis telefonen blir brukt til næringsvirksomhet så vil det ikke være ansett som et forbrukerkjøp.

Nå har jeg ikke letet spesifikt i lovverket etter dette. Men dere som har, hvor står det at man har rett til lånetelefon? Gjelder dette kun telefoner? Hva da med andre varer som feks tv - har man da rett til "lånetv"? Eller om min bærbare PC må inn til reparasjon? Får jeg låne PC?

For å være helt ærlig, jeg er litt i tvil om man har KRAV på lånetelefon ved reparasjon. I såfall må dette være noe som er nedfelt i en eller annen form for forsikring eller kjøpsavtale. Tror dette er noe butikkene i utgangspunktet tilbyr som en ekstra service, og dermed kan tilby telefoner de ikke har fått solgt. Det sier seg jo selv at en forhandler ikke kan ha inne x antall eksemplarer av dyre varer for å dele ut til de som leverer inn til service.

Men om noen har referansen til lovteksten, tar jeg gjerne imot dette, og hvertfall om jeg kan bruke det på andre varer.

Lenke til kommentar

Ja, du skal ha rett på låneprodukt (tv, mobil, pc, whatever) når reparasjon er estimert til mer enn x antall dager. Dette gjelder dog såfremt det ikke volder forhandler noen urimelige kostnader.

En butikk kan f.eks. bestemme at dem ikke ønsker å tilby lånetelefoner, så kunde har ikke rett på dette da det vil bli ansett som en urimelig kostnad å åpne en ny gjenstand.

Lenke til kommentar
For å være helt ærlig, jeg er litt i tvil om man har KRAV på lånetelefon ved reparasjon. I såfall må dette være noe som er nedfelt i en eller annen form for forsikring eller kjøpsavtale. Tror dette er noe butikkene i utgangspunktet tilbyr som en ekstra service, og dermed kan tilby telefoner de ikke har fått solgt. Det sier seg jo selv at en forhandler ikke kan ha inne x antall eksemplarer av dyre varer for å dele ut til de som leverer inn til service.

Men om noen har referansen til lovteksten, tar jeg gjerne imot dette, og hvertfall om jeg kan bruke det på andre varer.

You asked for it, hentet fra Lovdata - Lov om forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven) § 30 tredje ledd:

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Da er det ikke noe å tvile på lenger!

Lenke til kommentar

You asked for it, hentet fra Lovdata - Lov om forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven) § 30 tredje ledd:

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Da er det ikke noe å tvile på lenger!

Ja, jeg er helt enig i dette.. (og takk for opplysningene :)

Eneste jeg bare må kverulere litt på er at det under forbrukerkjøp KAN stilles spørsmålstegn ved det som beskrives som forbrukerens behov. Dersom man har kjøpt en telefon som forbruker (privatperson), og feks bruker denne i sitt firma (for å beholde garantien og reklamasjonsretten i forbrukerkjøpsloven), KAN det tolkes slik at gjenstanden brukes til noe den ikke er ment for. Tro det eller ei. Og som loven også sier; det er opptil den enkelte selger å bestemme om dette er aktuelt å gjøre.

Men takker for opplysningene. Tror jeg må lese mer om dette i lovverket :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...