andylove Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Hepp! Er på utkikk etter en NAS løsning. Den må ikke være spesielt dyr og helst være rask som juling. Skal støtte flere disker og kunne brukes opp mot PS3. Hva anbefales? Jeg har dlink router med 802.1N standarden og 1gbps nettverk. På forhånd takk (ps: om jeg har lagt denne i feil tråd, må den gjerne flyttes!) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Synology DS207 er grei, men ikke så veldig rask. Tror dine krav om lav pris og høy hastighet blir vanskelig å tilfredsstille. http://www.amug.org/amug-web/html/amug/rev...sdigital/ds207/ Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Har selv en QNAP TS-209 Pro (elns) som fungerer helt kurrant. Innebygget bittorrent-klient, ftp, webserver, mediaserver, printserver osv. Plass til 2 harddisker, men kan utvide med eksterne disker via USB. Lenke til kommentar
formann Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Om du har en "gammel" pc stående, så kan du sette en eller flere disker i den, og installere OpenFiler. Den kan settes opp som SAN eller NAS, sikker begge deler samtidig også. Veldig lett å sette opp og med alt man kan ønske av instillinger. Har selv lekt litt med denne som SAN, og med en stakkars P4 2.6Ghz og 3disker i RAID5 var det ikke noe problem å få hastigheter opp mot 90 MB/s. Om du etterhvert får mye lagringskapasitet kan du også endre størrelser på partisjoner live. Ta litt fra en partisjon og legge til på en annen. http://www.openfiler.com/ Lenke til kommentar
andylove Skrevet 26. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2009 Om du har en "gammel" pc stående, så kan du sette en eller flere disker i den, og installere OpenFiler. Den kan settes opp som SAN eller NAS, sikker begge deler samtidig også. Veldig lett å sette opp og med alt man kan ønske av instillinger. Har selv lekt litt med denne som SAN, og med en stakkars P4 2.6Ghz og 3disker i RAID5 var det ikke noe problem å få hastigheter opp mot 90 MB/s. Om du etterhvert får mye lagringskapasitet kan du også endre størrelser på partisjoner live. Ta litt fra en partisjon og legge til på en annen. http://www.openfiler.com/ Det høres ut som en mulig plan. Jeg har en gammel maskin tilgjengelig, men ikke med SATA grensesnitt. Dette løser jeg vel med en PCI kontroller? Hva trenger jeg da? Kun en eldre maskin med masse lagringsplass? Ønsker å sette opp en maskin som kan stå som en filserver, tjene nedlastinger og være "mediaserver". Forslag og tips mottas med takk! Lenke til kommentar
formann Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Om du har en "gammel" pc stående, så kan du sette en eller flere disker i den, og installere OpenFiler. Den kan settes opp som SAN eller NAS, sikker begge deler samtidig også. Veldig lett å sette opp og med alt man kan ønske av instillinger. Har selv lekt litt med denne som SAN, og med en stakkars P4 2.6Ghz og 3disker i RAID5 var det ikke noe problem å få hastigheter opp mot 90 MB/s. Om du etterhvert får mye lagringskapasitet kan du også endre størrelser på partisjoner live. Ta litt fra en partisjon og legge til på en annen. http://www.openfiler.com/ Det høres ut som en mulig plan. Jeg har en gammel maskin tilgjengelig, men ikke med SATA grensesnitt. Dette løser jeg vel med en PCI kontroller? Hva trenger jeg da? Kun en eldre maskin med masse lagringsplass? Ønsker å sette opp en maskin som kan stå som en filserver, tjene nedlastinger og være "mediaserver". Forslag og tips mottas med takk! Det skal ligge en rTorrent pakke ute, så du får en torrent klient. Andre typer nedlastinger er jeg usikker på. Openfiler er egentlig en "appliance distro" så den er veldig spesialisert. Ikke noe UI annet en SSH/command line og et web interface, som forøvrig er meget bra og lett å skjønne. Jeg har aldri testet torrent clienten selv, og er ikke noe sprek på linux, så hvor vanskelig eller tidkrevende det blir aner jeg lite om. Du burde ta en titt på forumet dems. Mye interessant der. Lenke til kommentar
andylove Skrevet 26. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2009 Takk for tipsene. Jeg tenkte mer i banen av en Windows server 2008 med en stor disk og koble den til routeren min og la den være filtjener/mediaserver med muligheter for at den også kan stå for nedlastninger og sånn. Er det da ideelt å hente en gammel PC, skru inn en SATA kontroller og installere Server2008? Lenke til kommentar
formann Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Takk for tipsene. Jeg tenkte mer i banen av en Windows server 2008 med en stor disk og koble den til routeren min og la den være filtjener/mediaserver med muligheter for at den også kan stå for nedlastninger og sånn. Er det da ideelt å hente en gammel PC, skru inn en SATA kontroller og installere Server2008? Windows XP eller Windows Home server gjør jobben mer en godt nok. Så lenge hovedkortet har ledige pci-sloter vil det være en smal sak å montere en SATA-kontroller. Men, om hovedkortet ikke har sata i utgangspunktet vil jeg tro det er så gammelt at alt over Windows XP blir for tungt for maskinen. Hva slags maskin er det egentlig? Det kan nok hende at NAS-løsningene nevnt tidligere i tråden er smartere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå