Hobbes76 Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Fikk et innfall og kjøpte et polarisasjonsfilter til kameraet mitt. Det har innvendige gjenger og skal skrus på linsen. Men nå er jeg ikke sikker på om dette er mulig, jeg får hvertfall ikke av den ytterste ringen på linsen som gjør at gjengene på filteret kan passe til gjengene på linsen. Tørr ikke å bryte for hardt heller, i frykt for å ødelegge hele finmotorikken inni linsa. Hva kan jeg gjøre, og ikke minst, passer slike filtre til Nikons linser?? Lenke til kommentar
arela Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Både ja og nei! Frempå linsa di er det invendige gjenger (diameter står muligens oppført som f.eks ø52) Dersom du ikke finner det tallet, så står det iallefall på Nikon sine hjemmesider. Du må ha et filter som passer til filterdiameteren på linsa di. Noen av de billigste linsene har frontelement som roterer ved fokusering. Disse er ikke egnet til polarisasjonsfilter, ettersom også det roterer for ønsket effekt. Vet ikke om dette ble godt forklart, men oppgir du hvilken linse du har, så er det nok mange som kan svare på dette. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Fikk et innfall og kjøpte et polarisasjonsfilter til kameraet mitt. Det har innvendige gjenger ... Innvendige gjenger på filteret? Det er objektiver som har innvendige gjenger for å skru på filtre. Filtre har normalt både utvendige gjenger (som brukes mot objektivet) og innvendige gjenger for å sette på andre filtre, solblnder etc. Lenke til kommentar
Hobbes76 Skrevet 25. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2009 Joda, det er rett millimeterstørrelse på både objektiv kontra filter. Det er et AF-S NIKKOR DX 18-55mm 1:3,5-5,6 GII ED objektiv. Altså ikke et "fast-objektiv", men jeg har lest at man kan bruke filter på disse også, selv om det er best egnet på fast-objektiv. Filteret jeg har kjøpt har både innvendige gjenger på innsiden, mot kamerat, og utvendige gjenger som da kan brukes for å holde andre filtre, solblendfer etc. Spørsmålet er da om det er mulig å skru av frontringen på det objektivet jeg har. Det ser sånn ut, men jeg tørr som sagt ikke å bruke så veldig mye makt. Har sett et sted at man kan få kjøpt en type klemmering med knipehåndtak som er egnet for å skru av slike ringer eller påmonterte filtre. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) Joda, det er rett millimeterstørrelse på både objektiv kontra filter. Det er et AF-S NIKKOR DX 18-55mm 1:3,5-5,6 GII ED objektiv. Altså ikke et "fast-objektiv", men jeg har lest at man kan bruke filter på disse også, selv om det er best egnet på fast-objektiv. Filteret jeg har kjøpt har både innvendige gjenger på innsiden, mot kamerat, og utvendige gjenger som da kan brukes for å holde andre filtre, solblendfer etc.Spørsmålet er da om det er mulig å skru av frontringen på det objektivet jeg har. Det ser sånn ut, men jeg tørr som sagt ikke å bruke så veldig mye makt. Har sett et sted at man kan få kjøpt en type klemmering med knipehåndtak som er egnet for å skru av slike ringer eller påmonterte filtre. Det objektivet kjenner jeg, og det er ikke meningen at du skal fjerne noe før du setter på filter. Dersom du har fått det med UV-filter så vil det stått noe med "UV" på den ringen du prøver å skru av, men da ville du vel lagt merke til det og nevnt det. Du skriver at filteret du har kjøpt har innvendige gjenger på innsiden, mot kameraet, og utvendige gjenger osv... Det er omvendt. Hvis du snur filteret kan du skru det rett på objektivet. Edit: Hvis du har rett filterdiameter da. Endret 25. februar 2009 av kaian Lenke til kommentar
Stratos Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Kan du legge ut bilde av begge deler? Lenke til kommentar
Hobbes76 Skrevet 25. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2009 Det er omvendt. Hvis du snur filteret kan du skru det rett på objektivet Nei satan, det virka jo ikke logisk i det hele tatt! Bare å snu filteret å skru det rett på! Hehe, ler for meg sjkøl her.. Da løste det seg, mange takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå