Gå til innhold

LCD skjerm til gaming

MedStud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Svaret må bli et tja :)

Kan snakke for min egen del, bytta ut en sliten crt-skjerm med en Eizo L565.

Vannvittig mye bedre bilde for desktopjobbing, krystallklar tekst, null flimring, klare og fine farger, mye bedre kontrast enn den gamle crt-skjermen min, selv om de beste CRT-skjermene muligens vil være hakket bedre enn de fleste LCD-skjermer når det kommer til nøyaktighet i farger og kontrast, f.eks mørke gråtoner og sort. Har ikke noe som helst problemer med kontrasten, men det er ikke til å stikke under en stol at sort ikke er sort, men veldig mørk grå.

Jeg var skeptisk til ghosting før jeg bestilte skjermen, men til min bruk har jeg omtrent ikke merket det. La merke til det såvidt det var da jeg prøvde CS for første gang etter å ha byttet, men nå merker jeg det ikke. Er du skikkelig hardcoregamer så vil du nok ha nytte av å beholde CRT-skjermen en liten stund enda. Til film har jeg enda ikke merket noe av ghosting, synes det er en fryd å se film på skjermen min.

Nå er dette uttalelser jeg kommer med angående Eizoen, og mye vil nok være litt dårligere hvis du kjøper en av de rimeligere LCD-skjermene, da L565 sammen med Samsung 172T er en av de to skjermene som har vunnet det meste av tester jeg har sett så langt. En billig lcd vil nok ha dårligere farger, samt kontrast, samt gjerne en responstid som vil medføre en del mer ghosting. Så skal du kjøpe skjerm av det rimeligste slaget, vil jeg nok anbefale deg å holde deg til CRT, da du får veldig bra CRT-skjermer av det større slaget til en billig penge sammenlignet med tilsvarende størrelser av LCD.

Lenke til kommentar

Ok, kan si det kort og konsist.

Når en lcd-skjerm skal skifte farge i et enkelt pixel, må den slå av(fall) pixelet og så slå det på (rise) igjen. Hastigheten skjermen kan gjøre dette på kalles responstiden, og er typisk noe du vil ha så lavt som mulig hvis du vil unngå ghosting.

Ghosting er simpelthen det "etterslepet" du vil få hvis skjermen din er såpass treg til å gjøre dette at bildene flyter over i hverandre. En grei verdi å gå ut i fra er rundt 25 ms, da har du en skjerm som vil kunne tilfredsstille de fleste bortsett fra hardcoregamere som vil ha x*100 fps i spillene sine. Har du f.eks en skjerm med 25 ms responstid vil den da i praksis skifte farge på pixlene 1/0,025 = 40 ganger. Altså en fps på 40.

Selv om dette kan høres lavt ut, så er det jo ikek slik at det hakker på samme måte som om grafikkortet klarer en lav framerate, men poenget er at du vil kunne se såvidt at bildene flyter over i hverandre på en måte, som altså kalles ghosting.

Vil anbefale deg å besøke en kompis som har, eller en databutikk som har lcdskjermer av bra kvalitet, og be om å få se en demonstrasjon av et fps-krevende spill eller film, så kan du jo gjøre deg opp en mening selv, og jeg vil tro at de aller fleste er enige i at noenlunde bra LCD-skjermer holder i massevis for de aller fleste.

Det jeg ikke vil anbefale deg er å løpe ned på den lokale datasjappa for å kjøpe den første og billigste skjermen du finner, det er nemlig veldig store forskjeller hva angår kvalitet på paneler på de bedre skjermene og de aller billigste. Det er tre kriterier som i hovedsak skiller de bra fra de dårlige skjermene, det er kontrast, responstid og betraktningsvinkel. Spesielt betraktningsvinkelen er ofte dårlig på billige paneler, noe som ikke er så kult hvis det medfører at du må sitte i en fast posisjon foran skjermen din for å se klart og tydelig, beveger du hodet 20 cm ut til siden så blir bildet betydelig dårligere. :)

Men totalt sett må jeg si at jeg er meget fornøyd med min skjerm (Eizo L565K), og kan anbefale den hvis du føler du har råd til den, selv om jeg nok må innrømme at den svir litt i pengebingen ;) Ellers har du også Samsung 172T, som er det andre 100% sikre kjøpet i 17" kategorien.

Lenke til kommentar

i bladet "Alt om DATA" fra april hadde dem test på 17" og 18" skjermer.

Vinner ble 17" Samsung 172B . Den vant på billedkvalitet. Pris dk 5940,-

Acer AL 732 kom på andre plass. Det intressante med denne skjermen er at den har vanlig video inngang i tillegg til VGA og DVI. Responstiden er imponerende 16 ms og testerene syntes den var klart beste skjermen til DvD avspilling.

Acer -->

http://www.acer.no/vi/page0.jsp-page79,,64...,1234537280.htm

Hvis man ville ha 18" skjerm mente dem at LG L1810B var best. Denne har imidlertid responstid på 40ms og er av den grunn ikke egnet til hverken video eller spill.

Har selv spilt en del spill på LCD. 15" LG funker fint på spill som Splinter Cell, Mohaa, Rainbow Six og den slags. Den fungerer IKKE på Unreal Tournament, Unreal Awakening, Quake o.l Da blir bildet som en grøt. :)

Lykke til.

Lenke til kommentar

Jeg skal ha meg en skikkelig råtass av en lcd skjerm som ikke har noe problem med hverken ghosting eller fps.

Snakket litt med folka på absoluttdata på minde og de sa at denne skjermen var helt RÅ null ghosting eller noe negativt verdt å nevne.

Denne skjermen er mere en super lcd skejrm som har tatt steget videre og har knivskarpe bilder og med en gjennsomsnitts fps på 15 ms.

Formac Gallery 2010 heter den. Koster på det billigste jeg har sett i norge 13600 kr men da får du jaggumeg en god skjerm alså.

Sjekk også her --------> www.formac.com

De selger den på absoluttdata og officeshop

solutions_gallery2010_08.jpg

Bildekvalitet

Alle moderne 20 tommers LCD-skjermer er imponerende, og Gallery 2010 er intet unntak. Den har en fargebalanse, skarphet, klarhet og intensitet som få ordinære skjermer kan matche.

20,1 tommer og oppløsning på 1600x1200 gir et meget behagelig arbeidsmiljø, både for generell PC-bruk, kreative grafiske sysler og underholdning. Skjermen har meget rask oppfriskning, i størrelse 10-25 millisekunder, så video og spill håndteres helt problemfritt.

Lenke til kommentar
Har selv en Samsung 191T, altså en 19" og den er jeg VELDIG fornøyd med.

Spiller mest: Black Hawk down, MOHAA Spearhead og slikt men det ser bra ut for meg :)

Anbefales!

hva feiler det deg?? ser du dårlig kanskje?

en kompis av meg kjøpte skjermen en drøy uke før tg, det er det værste jeg har sett av ghosting.. bildet henger igjen i sekunder virker det som.. uffameg, ikke gå for den.. *ekkel*

den er helt super i desktop og enkle bilder, men i spill og filmer med litt action var det ikke et særlig digg kjøp spør du meg..

men det er som sagt en kompis' skjerm, så jeg skal ikke si for mye.. men det er nok dessverre ikke skjermen du velger til spilling..

Eizo's topmodeller i 16' og 18' er helt supre.. har sett litt på 18', mens en kompis har 16'.. råbra.. ikke ghosting, bra kontrastforhold, tøft utseende.. helt supre..

--alexio

Lenke til kommentar

Jeg har en Samsung 172T og kan anbefale den på det ALLER ALLER sterkeste. den er særdeles nice :D

Har ingen problemer med FPS-spill eller noe, så at LCD står mye tilbake for crt på gaming er bare tull.

Lykke til med kjøpet! Hva nå enn det blir..

Magnus

Lenke til kommentar

Som sagt er det STOOOOR forskjell på

hvilket spill man spiller. Test LCD skjermen

med Quake3 eller Unreal Tournament, da får

du svaret på om skjermen henger med.

Mohaa og CS er ikke noe å "måle" med

ang. responstid. De er for slow.

Lenke til kommentar

Altså, som sagt, det er i høyeste grad en subjektiv sak, selvsagt kan man se spor av ghosting på mange LCD-skjermer, spørsmålet er om man synes det gjør noe. Har inntrykk av at de som klager høyest om ghosting er de som får nervøse rykninger i venstrebeinet hvis de ikke får 130+ fps i quake :)

Til normalt bruk og normale brukere mener jeg hvertfall at LCD holder i massevis, bare du holder deg unna de aller enkleste modellene. Dette betyr dessverre at man bør gå litt opp i pris, f.eks er den Formac-skjermen og WIdescreenmodellene til Apple veldig bra, men også veldig dyre. Men det begynner å bli mye bra blandt de billigere skjermene også, bare sørg for å sjekke tester og sånt før du kjøper, så vil du kunne få et rimelig bra inntrykk av hvordan produktet er i bruk.

Lenke til kommentar

Sjekk ut Hitachi CML174SXW. Denne har 16 ms pixel refresh rate og har fått toppkarakter av følgende sider når det gjelder gaming:

Toms Hardware Guide

Anandtech

Tech-PC

GamePC

Denne er også relativt billig i forhold til andre LCD-skjermer som f.eks Samsung 172T. Hovedforskjellen her er at 172T'en er bedre på grafikk (stillbilder) pga. bedre fargespekter og kontrastforhold mens Hitachi'en er bedre på spill pga. bedre respons. Dette betyr ikke at Hitachi'en er dårlig når det gjelder farger og kontraster, bare at Samsungen er eksepsjonelt bra. Les reviewene og gjør opp din egen mening. Personlig går jeg for Hitachien når jeg har fått nok gryn.

Lenke til kommentar

Acer AL732 Kanonbra 17" LCD Helt fantastisk bilde! (men så kom jeg fra en gammel Samsung 17" TCO 92 skjerm)

Funker glimrende til spill og dvd (og kontor/web-ting såklart....)

Hvis du skal bruke skjermen til grafisk / foto så hadde jeg heller lagt penger i en god CRT. Selvom LCD skjermene har blitt bedre med tanke på , vel egentlig alt, så er farger og kontrast fortsatt hakket bedre på CRT

Men til allround bruk til kr 4599,- så er Acer helt konge! Blant de raskeste skjermene, masse tilkoblingsmuligheter. Alt som trengs av kabler følger med , pluss noen som du antagelig aldri får bruk for... Gog meny og den ser i tillegg veldig bra ut. Solid bygget!!!!

Lenke til kommentar
Sjekk ut Hitachi CML174SXW. Denne har 16 ms pixel refresh rate og har fått toppkarakter av følgende sider når det gjelder gaming:

Jeg kjøpte denne skjermen nå nettopp, og er fornøyd. Den er kjapp, null ghosting! MEN: Den har elendig fargegjengivelse, noe du fort merker om du ser på fargesterke bilder med mange nyanser. 262.000 farger, som denne skjermen har, er rett og slett for lite.

Eks: I bakgrunnbildet til XP (Teletubbieland) kan man se klare "blokker" mellom fargene i himmelen, skjermen klarer altså ikke å gjengi nok nyanser til at fargene glir inn i hverandre.

Når det er sagt mener Tom's Hardware at fargene blir betraktelig bedre om du bruker analog fremfor DVI-utgang.

Så derfor: Om du ikke har mer enn fem lapper å svi av og du bryr deg om god gaming, kjøp denne. Men er du et petimeter når det gjelder farger så hold deg unna.

Lenke til kommentar

Tror du bør høre på perbl. Han har de mest saklige og objektive innleggene. "Alle" har en eller annen subjektiv mening eller opplevelse av LCD-skjermer. Les seriøse tester og se/prøv skjermene selv. På den måten er det størst sjanse for at du blir fornøyd med skjermvalget ditt.

Selv har jeg en Samsung SyncMaster 181T som jeg er fornøyd med.

Lenke til kommentar

Hehe, takker for skryt :)

Personlig er det to ting jeg ikke vil anbefale LCD for; hardcoregaming og profesjonell desktop-publishing. Dette skyldes to ting: De LCD-skjermene som tilfredstiller gamere med tanke på responstid jeg har sett så langt har en relativt dårlig fargegjengivelse, noe jeg setter pris på når jeg behandler bilder, ser film osv. Det andre er at LCD-skjermer flest ikke er i stand til å gjengi farger i henhold til fastlagte fargeprofiler fra f.eks Adobe eller Pantone. Har sett en Eizo som kostet nærmere 20k sist jeg sjekket som hadde kalibreringssertifiseringer for fargeprofiler, men å betale over 10k for teknologi jeg vet vil gå dramatisk ned i pris, samtidig som det vil komme mye bedre teknologi på markedet om noen år er i mine øyne uaktuelt så lenge jeg kan klare meg med det som er av øvre middelklasse.

I mine øyne er LCD best for allroundbrukeren, da de tilfredstiller de fleste behov mer enn bra nok, samt gir en ergonomi som er overlegen CRT (bl.a stråling og plassbehov).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...