Gå til innhold

Hva er best AMD eller Intel ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I7 er meget god til spill, dog ikke i lag med f.eks nvida gtx 280. (antagelig en driverfeil med gtx 280)

 

Men det er faktisk en forskjell mellon phii og core serien, til nå har jeg lest 2 tester som også måler min framrate , altså framedrops, noe som er viktig for spill, og her kommer phii atskillig bedre ut en core2 serien.

 

phii 720 er gir samtlige dualcore virkelig konuranse, dette da den drar spill som støtter en og 2 kjerner meget bra (gjerne eldre spill), dette er også spill som ofte har høyere fps en 60, noe som er den vanlige gode lcd skjermer greier, i spill som drar nytte av flere kjerner drar den i de fleste tillfeller ifra intels core 2 duo.

 

Har ennå tilgode å se at en likt klokket phii 720 , tape for en likt klokket phii940, i games. Og begge disse klokker til omtrent det samme.

 

tester viser også at en ssd disk gjør mye for å hindre framdrops.

 

Og prisforskjellen på et i7 system mot et system basert på phii 720, gir nesten rom for en intel x25 ssd disk.

 

mener at for under ca kr 14000 vil en kunne bygge et bedre system basert på amd phii 720 enn en kan med et intel i7 system.m m Om dette kun gjelder spill vet jeg faktisk ikke. Men vil mene at et system med en intel x25 ssd disk med phii 720, vil slå et intel i7 system også i alle operasjoner som involverer mye diskbruk.

 

Å bygge system handler om å sette sammen de komponeter som samlet sett gir best ytelse. Og når vi nærer oss 15000 + tja da er det ikke mye en kan gjøre for å slå et i7 system.

 

og til de som vil bestride det jeg sier får ta det opp med testere på f.eks antech.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Jeg snakker av mine erfaringer, kanskje de er store, kanskje ikke. Det kan ikke du vite av at jeg skriver dette.

Jeg tror vi har en anelse...

 

Gitaristen: Når du ser at det er så mange som er uenige med deg, kan det være en grunn til det. Det er ikke sikkert at det er du som har rett, og alle de andre tar feil...

Lenke til kommentar

At gitaristen faller i fella er ikke så rart, de fleste cpu tester eliminerer grafikkort ved å sette ned oppløsning og effekter, for så gi fps der. Dette gir selfølgelig ikke et korrekt bilde.

 

Han er heller ikke den eneste , er da utallige eksempler rundt her hvor en fokuserer for mye på cpu når en anbefaler. Er mange anbefalninger på f.eks i7 920 + 4870. Er dette en god anbefalning, nei, ikke for en gamer på budsjett som vil ha maks ytelse.

 

i7 920 + 6 gb ddr 3 + hk + 4870 1 gb = ca 7200 (omtrent rimligste mulig oppsett)

 

phii 720 + 4 gb ddr2 + hk + 4870x2 2 gb = ca 6500 (kan gjøres rimeligere ved billigere hk, men går da utover oppgraderingsmulighter)

 

er er 2 eksempler på system, er det noen her som vil påstå at i7 systemet slår phii systemet i spill, som koster mindre. Og slik kan vi faktisk fortsette opp til ca 15000. Cpu er bare en del av en rigg, og siden prisforskjellene er så store kan en bruke differansen til bedre skjermkort, raskere disker, raid, ssd osv. Dette vil i stor grad mer en utligne den enorme cpu kraften som faktisk i7 har. Og i de fleste tilfeller få et bedre system.

 

Jo jeg selv vil påstå at it systemet slå phii systemet dersom en spiller på lav oppløsning og med lite effekter . Kan du i såfall se det, lcd skjermer har oppfriskinrate på 60 hz, dvs 60 fps. Og for å korrigere meg selv, det finnes skjermer som greier 100 hz oppfriskinrate. De er da i en litt annen prisklasse selvfølgelig.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

De fleste er vel enige i dette og ser at en bør få mest for pengene. Nå er det ikke alltid kunden skal ha mest spilleffekt for pengene, og da er i7+HD4870 gjerne et godt kjøp og bedre ennPii720. Hvorfor+ Vel fordi i7 vil generer mer kraft dersom vedkommende kjøper et HD4870 kort til, evt oppgraderer til noe ekstremt feks GTX295 eller bedre la oss si om 2 år. da vil i7 fortsatt kunne yte godt nok, mens Pii 720 faller ut. Så hvis en i dag skal ha mest gaming for la oss si 6-7000 så blir det A) 2XHD4870 (3500,-) + PII720(1300) + HK(1000,-) -RAM (400) =6200,- vs B) i7920(2500,-) + HK(2000,-) + RAM (800) + 1 STK HD 4870 (1800) = 7100,-. Her er det klart at A gir mest for pengene de neærmeste året. Ved neste oppgradering derimot så må A ut med minst 6000,- nye kroner fordi vedkommende må kjøpe alt (ellers blir CPU flaskehals). B trenger et nytt supert skjermkort la oss si til 4000,-. Totalt sett over la oss si 4 år er system B mest økonomisk - men deretter vil A gå foran igjen osv.......

 

 

EDIT: her ser du tydelig at i7 vil slå sine konkurenter når vi snakker heavy spill dvs fra nettopp 2x4870 og oppover. Den knuser feks E8400.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Når vi går til 3 sli eller 3 x 4870 eller bedre så vil i7 komme til sin rett.

 

Men Jornboss..... vi har her fps som er langt over det en lcd skjerm kan vise, som hvem ser det ??? Slik at det rett og slett bare generer bilder som skjermen ikke kan vise :)

 

 

I seg selv viser den testen at en litt bedre cpu en 8400 faktisk vil greie å utnyttet selv 3 sli rimelig godt.

Lenke til kommentar

Du har mange gode poenger, men har store problemer med å være objektiv - litt for pro AMD.. PII720 og et stk bra grafikkort er greit. Ikke enig i alt du sier ref tidligere - men nok om det. Men ok dette fører ingen sted hen. Økonomi og bruksområdet setter normalt rammen for innkjøp uansett. Men jeg er enig at det går hysteri i innkjøp av high end utstyr. jeg har 8800 GS og den drar spill som Witcher ol helt ok. I rest my case:)

Endret av jornboss
Lenke til kommentar
Listen vil jeg si går som følger:

Intel Core i7

AMD Phenom II

Intel Core2Duo

Intel Core2Quad

 

Dog, ved en Gaming PC, er skjermkortet viktigere enn selveste prosessoren.

Med andre ord, så er det bedre med AMD Phenom II X3 720 BE + Radeon HD 4870X2 enn Intel i7-920 + HD 4870 skjermkort.

 

2Quad kommer over 2Duo -.-'

Lenke til kommentar
Du har mange gode poenger, men har store problemer med å være objektiv - litt for pro AMD.. PII720 og et stk bra grafikkort er greit. Ikke enig i alt du sier ref tidligere - men nok om det. Men ok dette fører ingen sted hen. Økonomi og bruksområdet setter normalt rammen for innkjøp uansett. Men jeg er enig at det går hysteri i innkjøp av high end utstyr. jeg har 8800 GS og den drar spill som Witcher ol helt ok. I rest my case:)

 

Du har rett i at jeg er pro AMD. Men ville aldrig anbefalt en dårliger amd rigg av den grunn. Det er også en av grunnene til at jeg ikke går med anbefalininger når folk ønsker å bruke rundt 15000 eller mer på selve riggen.

 

Det er mange ting som spiller inn når en skal anbefale en maskin, desverre så er det endel som tror at ytelse er alt, ting som det å lage en stille maskin med god ytelse er en atskillig større utfording en bare ytelse. En bør også vite om den ytelsesøknigen en foreslår har pratkisk nytte, noe 3 sli ikke har cfx har. Et av de store fortrinn i7 har er muligheten til 4 fysiske kjerner + 4 virituelle kjerner. Hvilke programmer er det i prakis som kan utnytte dette og samtidig gi brukern en bedre opplevelse.

 

Pr i dag så er det softwareindustrien som ligger langt etter i forhold til hva high end utstyr kan yte. Den praktiske nytten av high end er stort for syntetiske benchmarker, slik er det.

 

Når det gjelder core2 serien vs phii som er mainstream, her er det de små forskjeller som gjør utslaget. For en gamer er det vel liten tvil om at mer bang for buck en du får med en phii 720, det får du ikke.

 

I all bruk hvor en jobber med pc, dvs at det forgår i/o med databrukeren vil den tregeste delen være brukeren. Derimot i oppgaver hvor bruken sitter å drikker øl eller lignende kan vi ha bruk for kraften i en i7, dette kan være om en ønsker å kovertere masse filmer en har på hdd fra før, er litt i tvil om en dvd spilleren er en flaskehals , når en koverterer direkte fra dvd. Jeg har i allefall vanskelig for å se hvor en har bruker kan utnytte mer kraft en q9550 /phii940. At spill kan ha bruk for grafikkort opp til 4870x2 / gtx 295 ser jeg klart. At en trenger raskere hdd , ja det ser jeg klart.

Lenke til kommentar

Helt ok. De anbefalingene jeg har sett fra deg synes jeg har vært veldig bra så :)

 

Vedrørende den testen jeg linket: i7 965 får 20464 3DMark 280 SLI mens E8400 får 11914. Det indikerer at i7 yter noe enormt der skjermkortet ikke lenger er begrensningen - og det er lenge før 3xSLI. Som sagt allerede ved 2x260 merker du stor forskjell. Men når det er sagt er det selvsagt langt igjen til alle spill er optimalisert. Men at du merker forskjell feks på FarCry 2 opp til skjermoppløsning 1920X1200 med CF eller SLI-løsning det er hevet over enhver tvil.

 

For 260 SLI er det ca 17000 vs 9000 og det er veldig mye...

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Jo jorn, dog vil en phii 720 og phii 940 kunne yte alt den et 4870x2 kan svelge unna av data, først når vi går opp til 2 x 4870x2 drar i7 litt ifra. Samtidig vil phii 720 og phii 940 gi gjevnere spillplay enn core2 serien, slik at for en gamer burde valge være enkelt.

 

Men jeg tviler ikke på at om 2 år så er det kommet spill som krever kraften en i7 har og også kraften i 3 sli eller 4870 cfx. Men om 2 år er dagens high end deler budsjett deler i en pc.

 

Men klart I7 kan gi noen et bedre ego og en personlig tilfredstillelse :).

 

Derimot tror jeg faktisk i5 samt noe lavere priser på hk, kan bli en killer mainstream maskin mot slutten av dette året.

Lenke til kommentar

LoL ..

Er jo bare å holde seg unna hw.no og folka bak pappa sin maskin og bredbånd.

Så mye feil info er flaut og ja jeg har gått på mye av disse anbefalingene som er helt på tryne.Ikke hør på hva som blir sakt her, det er mest feilinformasjon.

Følg deres eget indre, les litt på anandtech osv føre dere går til innkjøp.

Makan til møkka spreder kanal skal dere lete lenge etter.

Helt håpløst.

Barneforum.

Lenke til kommentar
Ser ikke helt hva du sikter til RibbedFish

Sikter til alle feilmeldingen som blir spredd via dette forumet.

Thats all...Er jo ikke akkurat så veldig kompetente folk her, noen er, men veldig mange bare sprer informasjon som favoriserer.Akkurat som det skulle være moteklær.

Nei etter mange år som leser her så ser jeg hvor dette bærer.

Synsing.

Lenke til kommentar

kan ikke annet å le når en med 24 poster kommer og kaller et helt forum for ubrukelig, det er her folk som har data som hobby samles, og mye viten er samlet her, selv har jeg vært bruker her via dette nicket og et annet side p4 vs athlon tiden.

 

bygged min første maskin i 1990, direkte impotert fra kina, siden da ca 100 maskiner.

 

Unnskyld at jeg sier det, ka fan prate du om. Her på forumet er det klart endel nybegynnere. Som gitaristen, han kan ikke lese tester. Du henviser til antech, meget god side, men kan du lese testenene deres ????? , jeg leser stort sett alt av tester når det gjelder datautstyr fra andtech, xlab, h, hexus, tomshardware, oc, hw osv. Dette da dette faktisk er hobbyien min.

 

Gitaristen går jo i den største fella av alle, tru at en enkelt del avgjør om riggen er god, en rigg er ikke bedre enn det svakeste leddet, slik er det.

 

Og til din info, manga av oss brukere har egne barn, blant annet jeg, og hun bruker pappas internet og pappa kjøper pc til henne.

 

Jeg har personlig meget stor respekt for mange på dette forumet enten det er intel eller amd "fans" eller bifile som jeg kaller det.

 

Tror faktisk du skal holde deg til itavisen sine sider og brukere jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...