Gå til innhold

Hva er best AMD eller Intel ?


Anbefalte innlegg

Men sånn litt enkelt: Den graderingen som ble gjort i 2.post hvor AMD Phenom II kommer over Core2Duo. Er det riktig? I såfall er jeg litt overrasket da jeg mente at AMD fortsatt sliter litt med Core2 ytelsen til Intel. Å nå den, altså.

 

Mulig jeg har bomma da jeg ikke har fulgt så altfor godt med på denne fronten.

 

Hvis så er tilfellet, slik å forstå at en 3kjerner AMD er et knallgodt kjøp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bang for bucks er et engelsk uttrykk - altså hva får jeg igjen for hver krone? Hvis du leser mitt innlegg på forrige side og linken vil du se at en normal prosessor fra de to siste årene drar de fleste skjermkortene; det er sjelden prosessoren er flaskehals. Ytelsen kan variere, men jo lavere oppløsning du bruker desto større blir forskjellen. Høyere oppløsning - som er normalt i dag - så er det skjermkortet som oftest når veggen før prosessoren.

 

Det er ikke noe svar om AMD eller Intel er best. Ja AMD tre-kjerner yter helt flott i spill og et skjermkort - sikkert like godt som E8XXX innenfor visse rammer. Spørsmålet er mere - hva skal du bruke PC'en til? En form for rangering blir nok helt feil - ja jeg kan si at i7 er nr 1. utover det blir det umulig. Finnes mange spill/tester hvor E8XXX slår PII 720 og motsatt. I tillegg finnes det Q-prosessorer fra Intel utenom i7 som er veldig sterke/gode. Hva skal du bruke PCen til - hva er rammene - kun det kan gi deg noenlunde fornuftig svar.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Er vel strengt tatt brannfakler slike tråder, for mange er meningene.

 

Helt klart at bruk av maskinen avgjør hva som er best for deg. Jeg for min del ser mer og mer på løsninger som er "mest-for-penga" og miljøvennlig. Ytelse som i spillmaskin utgår for meg da spill egner seg best på konsoll (enda en branfakkel??), mener jeg. Som kontor/surfe/media maskin klarer vel en 3kjerner fra AMD jobben like godt en 2kjernet Intel CPU? Jeg vil tro det.

 

For spilling er vel tonen noe annen, men for bruk utenom spill, er det vel hipp som happ hva man velger.

Lenke til kommentar
Skal kjøpe gaming pc bør jeg velge AMD eller Intel, kom med en god begrunnelse..

 

Takk for alle svar.

 

Glem CPU egentlig. Har kjørt mange spill på min Core 2 Duo E8600(blant annet crysis). Hittil har det aldri vært noe problem med CPU. Så det meste av nye AMD(X3/X4), Intel Core 2 duo er godt nok.

 

Legg penga i skjerm kort, der henter du mest :) Samtidig vil jeg anbefale 6GB mem og et 64bit OS(Spiller WoW/Crysis selv, merket stor forsjell når jeg oppgarderte fra 3 til 6 GB mem, Vista 64 OS). Noen sliter litt med 64bit og drivere, men slike problemer har jeg aldri opplevd.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det er så sykt feil å si det.
Sa hvem?

 

Prosessoren har så inni helvette mye å si. det er hele pc'n.
Er prosessorn hele pcen? :S Da forstår jeg ikke hvorfor folk kjøper alt det andre

 

Du kan ha nesten hvilket som helst skjermkort basert på god grafikk osv, så lenge det er fin ram på det. iallefall over 512mb...
RAM er vel det som har minst å si når det kommer til skjermkort

 

Jeg har AMD, 2,5ghz x2 +4800 dual core. ikke kjøp den. Begynner nok å gå ut på dato :S
AMD X2 4800+ heter den, og har 2,5ghz. Den er utgått på dato, spesielt om det er en s939-versjon

 

Jeg har nok tenkt å gå til Intel neste gang, mange jeg kjenner sier det funker bedre til gaming,
Har dem like mye kunnskaper som deg dem da eller? :p

 

og har merket at de er gode.
Jeg prøvde en Intel Pentium 2 500mhz en gang, jeg merka ikke at den var god

 

Intel er nok mere beregnet for gaming,
Eller ikke...

 

og AMD for andre prosessorting som å rendre en film, Adobe programmer osv...
Eller ikke, mye rendring går på GPU

 

Vil ikke si Intel hadde vært god for film og adobe progs, men tror AMD er experter på det området
Tror man hardt nok så blir det sant ;)

 

Lær før du lærer bort da

du aner ikke hvor mange drittskjermkort jeg har hatt. men fortsatt må du ha prosessor, pga FPS osv.

Lenke til kommentar
Det er så sykt feil å si det.
Sa hvem?

At skjermkort er viktigere enn prosessoren? viser hvor mye peiling du har

Prosessoren har så inni helvette mye å si. det er hele pc'n.
Er prosessorn hele pcen? :S Da forstår jeg ikke hvorfor folk kjøper alt det andre

Mener ikke det er hele pc'n, men mere enn alle de andre delene.

Du kan ha nesten hvilket som helst skjermkort basert på god grafikk osv, så lenge det er fin ram på det. iallefall over 512mb...
RAM er vel det som har minst å si når det kommer til skjermkort

Du har vel ikke prøvd skjermkort med 256 mb og testet et med høyere.

Jeg har AMD, 2,5ghz x2 +4800 dual core. ikke kjøp den. Begynner nok å gå ut på dato :S
AMD X2 4800+ heter den, og har 2,5ghz. Den er utgått på dato, spesielt om det er en s939-versjon

Ja den har gått ut på dato. den suger.og hva så? hold deg til trådens spørsmål

Jeg har nok tenkt å gå til Intel neste gang, mange jeg kjenner sier det funker bedre til gaming,
Har dem like mye kunnskaper som deg dem da eller? :p

rendre programmer har spesialversjoner for AMD, ikke intel. Jeg kjenner en med nyeste amd, black edition, og han sliter fortsatt litt i noen strekninger.

og har merket at de er gode.
Jeg prøvde en Intel Pentium 2 500mhz en gang, jeg merka ikke at den var god

Dårlig for deg da, hva prøvde du det på ? msn?

Intel er nok mere beregnet for gaming,
Eller ikke...

sa hvem? please tell me why professjonelle gamere, og flere data"experter" anbefaler intel for det

og AMD for andre prosessorting som å rendre en film, Adobe programmer osv...
Eller ikke, mye rendring går på GPU

Ånei, fail.

Vil ikke si Intel hadde vært god for film og adobe progs, men tror AMD er experter på det området
Tror man hardt nok så blir det sant ;)

Lær før du lærer bort da

Jeg snakker av mine erfaringer, kanskje de er store, kanskje ikke. Det kan ikke du vite av at jeg skriver dette. AMD virker som en "Stue-pc" prosessor for meg. en stor fæling.

Lenke til kommentar

For noen måneder siden hadde ikke dette vært en diskusjon en gang (Phenom). Så veldig bra for konkuransen at AMD _endelig_ klarer å komme med en prosessor som yter (omtrent) like bra for Intel.

 

Man bør merke seg at Intel straks satte ned prisen på de prosessorene som konkurerte med AMD etter lanseringen av Phenom II.

Lenke til kommentar
/snip/

Troll

 

//edit

 

Listen vil jeg si går som følger:

Intel Core i7

AMD Phenom II

Intel Core2Duo

Intel Core2Quad

 

Dog, ved en Gaming PC, er skjermkortet viktigere enn selveste prosessoren.

Med andre ord, så er det bedre med AMD Phenom II X3 720 BE + Radeon HD 4870X2 enn Intel i7-920 + HD 4870 skjermkort.

 

Må si meg helt enig med Svenni her.

Endret av SubSmurf
Lenke til kommentar
du aner ikke hvor mange drittskjermkort jeg har hatt. men fortsatt må du ha prosessor, pga FPS osv.

Selvfølgelig har cpu litt å si, spesiellt i lav oppløsning < 1680x1050. Men skjermkort er og vil forbli den viktigste komponenten for å oppnå høy spillytelse. Om du i det hele tatt hadde lest tester(+forstått hva de sier) så ville vi ikke hatt denne meningsløse diskusjonen. Skjermkortminne som du plaprer om lenger oppe i tråden har kun noe å si når vi snakker highend skjermkort i høy oppløsning. På billige kort har du enten for lite eller nok ram. Det er da mye viktigere at skjermkortrammen kan flytte data svært raskt kontra å ha masse av den som du ikke bruker.

Lenke til kommentar

Onanias: Ikke irriter deg over Gitaristen! Han kan helt tydeligvis ikke noe som helst angående pc-komponenter, så en diskusjon med han blir totalt meningsløs. Han kan heller ikke skrive, så jeg går ut ifra at det ikke er gamle tassen vi snakker om her. Kanskje en som har tjuvlånt pappas pc eller noe :yes:

 

Hardware burde hatt minimum tre kriterier for å kunne skrive i forumet her.

1. Du er over 16 år.

2. Du kan skrive Norsk (eller også engelsk).

3. I det minste ha sett bilde av en pc.

 

EDIT: (ontopic) Svenni har helt "rett" i oppsettet sitt.

Endret av Incense
Lenke til kommentar

Veldig rart at folk fortsatt synes en tokjerner er mye bedre enn en firekjerner. Utviklingen på hardware fronten går mot 4 og enda flere kjerner, så jeg mener nok softwaren og vil gå i den retningen. Blir litt for dumt å fortsatt ha spill og annet som bruker 2 kjerner, mens intel og Amd er ute med 8, 16 og gudane vet hvor mye mer kjerner i cpuene sine.

Lenke til kommentar
Listen vil jeg si går som følger:

Intel Core i7

AMD Phenom II

Intel Core2Duo

Intel Core2Quad

 

Dog, ved en Gaming PC, er skjermkortet viktigere enn selveste prosessoren.

Med andre ord, så er det bedre med AMD Phenom II X3 720 BE + Radeon HD 4870X2 enn Intel i7-920 + HD 4870 skjermkort.

 

Siden dette er en off-topic diskusjon - og strengt tatt burde vært flyttet så ytrer jeg følgende:

 

Ut i fra det jeg har sett av testmateriale går det en grense nettopp ved 4870 X2 ytelse. Fra der og videre vil igjen CPUen ha stor effekt på tunge spill. Altså vil en i7 vs feks E8600 begge satt opp med feks GTX295 - her vil i7 yte absolutt best i high end spill. Men feks setter du opp disse spillene med 1 stk HD4870, yter nok E8600 like godt eller bedre - altså fordi det er frekvensen og skjermkortets begrensninger som styrer la oss kalle det FPSverdien.

 

Vel det er slik jeg ser det. det innebærer forsåvidt at jeg ikke er helt enig med deg - men bare litt:) Ytelsesmessig har du rett men i7 vil slå Pii720 dersom begge er satt opp med 4870X2, og det er en like viktig faktor å ta hensyn til ved oppgradering.

 

Jeg står fast ved tidligere innlegg - hva skal du bruke PCen til - kun det aer viktig - alt annet er av akademisk karakter.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Fantastiske innlegg av Gitaristen! :D

Keep it up :thumbup:

 

Men tilbake til sakens kjerne; Kva som er best går nok meir konkret på produktet deiras, ikkje merkenavnet. Trur du må sjå litt på pris/ytelse, det å søke på testar på google er ofte en god idè! :)

 

Nevn en prisklasse, so er det lettare for folk å sei kva som er best utifra pris.

Lenke til kommentar

Stort sett har vi to gode muligheter :

 

Mest ytelse for pengene :

 

En kjapp / Overklokkbar Quad Phenom II (spesielt om du har DDR2 minne fra før av) med brukbart hovedkort og et 4870 1 Gb Skjermkort. Dette drar 90% av spillene uten problemer på 1680x1050 oppløsning og 2AA 8AF på høye innstillinger.

 

Max Ytelse :

 

Intel i7 940 + 4870X2 med minst 6Gb tripple channel minne eller 12Gb, SSD oppsett, god kjøling for eventuelt litt ekstra Oc. Ati kortet kan godt byttes ut mot Nvidia toppkortet.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...