gutt19 Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Hei jeg skal snart søke på videre utdanning, men det jeg lurte på var åssen søker man om man skal søke primært? siden jeg har forbedret vitnemålet jeg har vært på samordnet opptakk, men jeg får ingenting om primær søkere :S jeg mener altså den første nettsøknaden man sender in.. har noen peiling på sånt? Lenke til kommentar
Star Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Dersom du kvalifiserer for å delta i primærkvote ( opptil 21 år om jeg ikke husker helt feil? ) kan du konkurrere i begge. I ordinær kvote vil du jo da kunne få ekstrapoeng mens du i primær konkurrerer med det snittet du hadde ut fra VGS. Konkurrerte selv i begge etter å ha tatt ekstra fag, militærtjeneste samt fått noe alderspoeng. Snittet mitt ble betydelig mye høyere i ordinær. Skal nevnes at dette var før de nye poengberegningsreglene kom ( reduksjon i FHS/mil poeng, bortfall av fordypningspoeng etc. ). Hvilke forbedringer er det snakk om? Enkelt fag eller hele år? Lenke til kommentar
gutt19 Skrevet 26. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2009 (endret) Dersom du kvalifiserer for å delta i primærkvote ( opptil 21 år om jeg ikke husker helt feil? ) kan du konkurrere i begge. I ordinær kvote vil du jo da kunne få ekstrapoeng mens du i primær konkurrerer med det snittet du hadde ut fra VGS. Konkurrerte selv i begge etter å ha tatt ekstra fag, militærtjeneste samt fått noe alderspoeng. Snittet mitt ble betydelig mye høyere i ordinær. Skal nevnes at dette var før de nye poengberegningsreglene kom ( reduksjon i FHS/mil poeng, bortfall av fordypningspoeng etc. ). Hvilke forbedringer er det snakk om? Enkelt fag eller hele år? aha ja en del av det du sa vet jeg men det blir jo ikke ordinær for meg siden jeg har forbedret vitnemålet eller..? også er jeg 19 år, og tok meg et år "fri" nei det er snakk om å erstatte et fag og har jeg tatt et fag til, så det vil si 2 fag til sammen. de måtte jeg ha for å komme in men nå er det åssen skal jeg søke om jeg skal søke på noen av de?..på nettsøknaden får jeg jo ikke noe om prinær eller ordinær søkere..:S Endret 26. februar 2009 av gutt19 Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 (endret) Jeg er ganske så sikker på at dersom du kvalifiserer til å søke i begge kvotene, så søker du i begge kvotene automatisk. Endret 26. februar 2009 av Skagen Lenke til kommentar
gutt19 Skrevet 26. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2009 Jeg er ganske så sikker på at dersom du kvalifiserer til å søke i begge kvotene, så søker du i begge kvotene automatisk. aha så det er sånn automatiske greier? så det er bare å sende nettsøknad? for at som jeg har skrevet før får jeg jo ingenting opp om de kvotene på nettsøknaden Lenke til kommentar
Star Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Dersom du kvalifiserer går det automatisk ja Lenke til kommentar
gutt19 Skrevet 26. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2009 Dersom du kvalifiserer går det automatisk ja aha yusen hjertelig takk Lenke til kommentar
Noteknekk Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Hvis du skal bruke dine forbedrede karakterer havner du i ordinær-kvoten, ettersom primær er de som søker direkte etter videregående uten å ha forbedret karakterer etter fullført vgs, og uten tillegspoeng fra f.eks militær eller folkehøgskole. Sannsynligvis vil du først automatisk søke i primær-kvoten, ettersom du er under 21, med de karakterene du hadde før du forbedret dem, og hvis ikke det holder havner du i ordinær-kvoten med de forbedrede karakterene og eventuelle andre tillegspoeng. Lenke til kommentar
Ituca Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 (endret) Ett spørsmål: Man kan søke til høyere utdanning gjennom samordna opptak på en søndag? Hørte noen (løse) rykter om at det ikke er "tellende" dersom man søker på søndag, men dette må være totalt feil!? Har IKKE lest og hørt noen ting om dette, annet enn å ha tilfeldig (og i forbifarten) overhørt fort en (feil) samtale.... Jeg har tenkt å søke i morgen - og: Det går helt fint? Det er vel ingenting i veien med å søke i dag (søndag) - og må får studieplass (hvis man da har kvalifikasjonene)? God natt, godtfolk Endret 28. mars 2009 av Ituca Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 (endret) At det er søndag tviler jeg sterkt på at skal ha noe innvirkning på søknaden. Skulle det faktisk være tilfellet ville de nok lagt inn hindring for å i det hele tatt søke på søndager. Det ville vært kritikkverdig (og trolig et lovbrudd) om de tillater folk å sende inn søknader som enten diskrimineres eller ikke behandles uten å tydelig melde ifra om dette. Så det er bare å søke Endret 29. mars 2009 av Skagen Lenke til kommentar
Ituca Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 (endret) Takk for et fornuftig og reflektert innlegg fra deg, Skagen, akkurat et sånt svar jeg trengte! Da skal jeg søke i dag. Regner med at alle kan skrive seg under på det Skagen sier, og kan avkrefte det servile "snakket" om søndag som en "utgått" dag. Endret 29. mars 2009 av Ituca Lenke til kommentar
Cie Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Takk for et fornuftig og reflektert innlegg fra deg, Skagen, akkurat et sånt svar jeg trengte! Da skal jeg søke i dag. Regner med at alle kan skrive seg under på det Skagen sier, og kan avkrefte det servile "snakket" om søndag som en "utgått" dag. Selvfølgelig kan du søke på en søndag! Samordna opptak ser ikke på søknaden din før etter 15. april uansett, i prinsippet sendes den ikke før etter det, så hvilken dato du fyller inn søknaden din på er helt irrelevant. Det viktigste er at den ligger klappet og klar 15. april... Lenke til kommentar
gutt19 Skrevet 1. april 2009 Forfatter Del Skrevet 1. april 2009 Hvis du skal bruke dine forbedrede karakterer havner du i ordinær-kvoten, ettersom primær er de som søker direkte etter videregående uten å ha forbedret karakterer etter fullført vgs, og uten tillegspoeng fra f.eks militær eller folkehøgskole. Sannsynligvis vil du først automatisk søke i primær-kvoten, ettersom du er under 21, med de karakterene du hadde før du forbedret dem, og hvis ikke det holder havner du i ordinær-kvoten med de forbedrede karakterene og eventuelle andre tillegspoeng. aha takk skal du ha nå har jeg skjønt hele greia jeg har ikke helt forbedret karakterene mine...men trengte noen fag som jeg ikke hadde så nå har jeg noen fag til overs som jeg kan faktisk erstatte de fagene jeg har dårligst karakter i =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå