Gå til innhold

Hvorfor tror DU på Gud?


Anbefalte innlegg

Til trådstarter: Vi må ikke stole på sansene våre! I så fall vil vi aldri få vite noe om virkeligheten.

 

Mitt poeng: Det vi kan se, høre og føle på er informasjon hjernen har bearbeidet for oss. Vi kan ikke sanse virkeligheten.

 

Det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg haka! At sansene våre ikke er perfekte, endrer ikke på det faktum at sansene har gitt oss informasjon om omgivelsene gjennom milliarder av år, og at vi fortsatt lever den dag i dag. Så informasjonen sansene gir oss gjennom hjernen, kan ikke være så fryktelig unøyaktig! I tillegg er vi i dag i stand til å lage verktøy som lar oss observere ting vi fra naturens side ikke er kapable til.

 

Sansene kan bare ta oss "så" langt. Dersom du er uheldig og skjærer deg under barbering, vil sansene gi deg en følelse vi kjenner som "au". Den sier dessverre ingenting om hva som faktisk skjedde.Hvorfor dette skjedde er det beregninger inni den supersmarte biologiske datamaskinen din som har gjort. En annen hjerne, i for. eks utenomjordisk liv, ville muligens konkludert veldig annerledes. Alt er nemlig relativt, og universet er muligens noe helt annet enn vi kan fatte med sanser.

 

Det jeg egentlig mente i forrige post var at vi aldri vil skjønne realiteten på et veldig fundamentalt nivå ved hjelp av sansene våre. Vi mennesker vet egentlig ingenting om hvorfor ting er som de er, men vi vet at det er der. Det nærmeste vi kommer realitet i dag er på mange måter fysikkens lover, og de sier jo at ting er relativt.

Endret av Andrree
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kunne bedt om en motorsykkel innen en uke, og jeg ville ikke fått det. Jeg kunne bedt tusen ganger, men det skjer bare ikke.

 

Noen vil hevde at disse bønnene er for trivielle til at Gud bryr seg om dem. Men hva hvis du ber for at sulten i Afrika skal ta slutt i morgen, som du sier? Det kan ingen påstå at er en triviell drøm! Hvorfor virker det ikke? Er ikke Gud allmektig? Eller er han ikke god?

 

Kristne påstår støtt og stadig at de har fått bønnesvar, men hvilke bønner som ble besvart, vil de ikke ut med!

 

Har noen av dere sett filmen Evan Almighty? Jeg syntes den fikk fram et veldig godt poeng. Der sa de "Hva om Gud ikke gir deg svar på alle bønner, men mulighet til å få svar på dem?"

Sultne barn i Afrika ja... jeg leste en statestikk i desember i Vårt Land, de sa at Krisepakkene til EU og USA sammenlagt var nok til å utslette verdens fattigom i følge FNs plan for et eller annet.

Disse pengene greide USA og EU å hoste opp på et par uker. Vi har absolutt mulighet til å fjerne mye sult og fattigdom i verden, men hvorfor gjør vi det ikke?

 

http://www.vl.no/verden/article3950706.ece

Lenke til kommentar
Gud er Guds folks felles sjel (folkesjel)

Dette er Norge, ikke Israel.

En del av Norges befolkning er Guds folk (det nye Israel)

 

Dette nye folkets felles sjel (folkesjel) er Gud

 

Så Gud finnes, helt konkret.

 

Her er en bedre definisjon,

 

"Det var en utbredt idé innenfor nasjonalromantikken at et hvert land hadde sin folkesjel. Og at denne sjelen eller ånden viste seg i landets tradisjonelle kunst og kultur."

 

kilde: http://brynevgs.wikispaces.com/Luren

 

Gud er ånd. Guds folks ånd (folkesjel)

 

Gud er altså noe helt konkret.

Så israelitter har folkesjel...hva med alle nordmenn som ikke er israelitter?

 

Alle folk har en folkesjel.

 

Men kun Guds folks folkesjel er Gud (Den høyeste ånd)

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Sansene kan bare ta oss "så" langt. Dersom du er uheldig og skjærer deg under barbering, vil sansene gi deg en følelse vi kjenner som "au". Den sier dessverre ingenting om hva som faktisk skjedde.

 

Det som skjedde, var at jeg skar meg. Som den overlevelsesmaskinen jeg er, sendes det derfor smerteimpulser til hjernen for å varsle meg om at det er fare på ferde.

 

Realiteten på et fundamentalt nivå, hva mener du? Vi vil kanskje kunne finne ut av det, men det vil neppe virke logisk. Rett og slett fordi vi har evolvert i vår makroverden. Allerede på kvantenivå begynner det å skje ting som for oss virker syke.

 

Vi mennesker vet egentlig ingenting om hvorfor ting er som de er, men vi vet at det er der.

 

Hvorfor ting er som de er? Hvorfor?? Hva mener du?

 

Vi har absolutt mulighet til å fjerne mye sult og fattigdom i verden, men hvorfor gjør vi det ikke?

 

Fordi Gud har skapt oss med begrenset evne til å føle empati.

Lenke til kommentar

Hvorfor må vi mennesker utrydde sult da en enkelt kan flytte fjell med tro? Burde være enkelt og uselvisk å be for at det skjer i nær framtid. Hvis vi mennesker skal utrydde sult så kan det ta flere hundre, om ikke flere tusen år. Hvorfor må mennesker lide av sult i så lang tid når alt som skal til er for oss i vesten å be? Vi vet jo at de som bor i fattige land ikke er troende nok, men siden vi i vesten opplever bønnesvar så burde det være null problem for kristne i vesten å ende sult i fattige u-land.

Lenke til kommentar

Det jeg mente er at vi kan ha en anelse om hva som skjer i vår makroverden, men ikke på et mikronivå. Altså et "fundamentalt" nivå.

 

Vi kan forstå at det gjør vondt å bli skjært, men vi kan ikke forstå hva som egentlig skjedde på atomnivå, kun ved hjelp av sansene våre.

 

Jeg overdrev noe da jeg sa at vi visste ingenting, men det var mer for å være humoristisk.

 

Det var ikke min hensikt å starte diskusjon med dette. Ville bare presisere at det sansene våre oppfatter ikke er den eneste sannhet, men sannhet som har blitt filtrert gjennom organer. (hjernen)

 

Vi må altså være kristisk til det vi sanser. Se bare på alle de som sier de har blitt bortført av aliens osv.

Endret av Andrree
Lenke til kommentar
Det jeg mente er at vi kan ha en anelse om hva som skjer i vår makroverden, men ikke på et mikronivå. Altså et "fundamentalt" nivå.

 

Vi vet mye om hva som skjer både på mikro, nano og pikonivå, og vi lærer mer og mer for hver dag som går. Alt kan imidlertid ikke "forstås". Det gir ikke mening å spørre "Why is thre something rather than nothing", for eksempel. Naturen eksisterer, og har alltid gjort det.

 

Vi kan forstå at det gjør vondt å bli skjært, men vi kan ikke forstå hva som egentlig skjedde på atomnivå, kun ved hjelp av sansene våre.

 

Pøh, nevrologer forstår dette utmerket!

Lenke til kommentar
For siste gang, folkesjel har ingenting med religion å gjøre.

Sier man Guds folk folkesjel sier man at Israelittene trives der de er.

Folkesjel er å føle seg hjemme med menneskene rundt seg og stedet man bor.

 

Ånd og sjel er ikke det samme, btw.

Det bare kalles "folkesjel" men er folkets ånd (national spirit)

 

Har ingen ting med trivsel å gjøre.

 

"Det var en utbredt idé innenfor nasjonalromantikken at et hvert land hadde sin folkesjel. Og at denne sjelen eller ånden viste seg i landets tradisjonelle kunst og kultur."

 

kilde: http://brynevgs.wikispaces.com/Luren

 

Gud er ånd. Guds folks ånd (folkesjel)

 

Gud finnes og er altså noe helt konkret.

Lenke til kommentar
Det bare kalles "folkesjel" men er folkets ånd (national spirit)

 

"Det var en utbredt idé innenfor nasjonalromantikken at et hvert land hadde sin folkesjel. Og at denne sjelen eller ånden viste seg i landets tradisjonelle kunst og kultur."

 

Gud er ånd. Guds folks ånd (folkesjel)

 

Gud finnes og er altså noe helt konkret.

Man trenger ikke å gjenta de nøyaktig samme setningene over og over og over og over igjen :nei:

 

Folkesjel har med nasjonen å gjøre ja. Ikke med en bestemt religion.

Guds ånd er israelittenes folkesjel, da de er Guds folk.

Så, hva har Guds ånd med Norges folkesjel å gjøre?

 

Du sier at:

Gud er ånd. Guds folks ånd (folkesjel)

 

Gud finnes og er altså noe helt konkret.

Mener du at denne "Guds folks ånd" er et slags bevis på Jehovas eksistens?

 

Isåfall hva med "ateistenes ånd"? Eller "Hinduistenes ånd"? Eller "buddhistenes ånd?"

Lenke til kommentar
Folkesjel har med nasjonen å gjøre ja. Ikke med en bestemt religion.

Guds ånd er israelittenes folkesjel, da de er Guds folk.

Så, hva har Guds ånd med Norges folkesjel å gjøre?

 

Du sier at:

Gud er ånd. Guds folks ånd (folkesjel)

 

Mener du at denne "Guds folks ånd" er et slags bevis på Jehovas eksistens?

 

Isåfall hva med "ateistenes ånd"? Eller "Hinduistenes ånd"? Eller "buddhistenes ånd?"

 

Guds folk begrenser seg ikke lengere lokalt til oltidens Israel. (endret på av Jesus Kristus)

 

Guds folk er i dag et mye større og globalt folk.

Det samme gjelder for Guds folks "folkesjel".

 

Da "Guds folks ånd" eksisterer er dette et klart bevis på at Gud eksisterer.

 

"ateistenes ånd" "Hinduistenes ånd" og "buddhistenes ånd" er lavere stående ånder.

 

Guds folks ånd er den høyeste ånd (Gud)

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Folkesjel har med nasjonen å gjøre ja. Ikke med en bestemt religion.

Guds ånd er israelittenes folkesjel, da de er Guds folk.

Så, hva har Guds ånd med Norges folkesjel å gjøre?

 

Du sier at:

Gud er ånd. Guds folks ånd (folkesjel)

 

Mener du at denne "Guds folks ånd" er et slags bevis på Jehovas eksistens?

 

Isåfall hva med "ateistenes ånd"? Eller "Hinduistenes ånd"? Eller "buddhistenes ånd?"

 

Guds folk begrenser seg ikke lengere lokalt til oltidens Israel. (endret på av Jesus Kristus)

 

Guds folk er i dag et mye større og globalt folk.

Det samme gjelder for Guds folks "folkesjel".

 

Da "Guds folks ånd" eksisterer er dette et klart bevis på at Gud eksisterer.

 

"ateistenes ånd" "Hinduistenes ånd" og "buddhistenes ånd" er lavere stående ånder.

 

Guds folks ånd er den høyeste ånd (Gud)

 

Hva mener du med "Guds folks ånd"? Sier du AT, hvis mange nokk folk tror på noe, så blir det automatisk SANT?? det er noe dypt forkastelig og farlig med den logikken. Da kan man jo rettferdigjøre nazistene fordi mange nokk trodde på det de sa i nazi tyskland.

Endret av Derfern
Lenke til kommentar
Hva mener du med "Guds folks ånd"? Sier du AT, hvis mange nokk folk tror på noe, så blir det automatisk SANT?? det er noe dypt forkastelig og farlig med den logikken. Da kan man jo rettferdigjøre nazistene fordi mange nokk trodde på det de sa i nazi tyskland.

 

Folkesjel har med nasjonen å gjøre ja. Ikke med en bestemt religion.

Guds ånd er israelittenes folkesjel, da de er Guds folk.

 

PS: tema er Guds eksistens

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Hva mener du med "Guds folks ånd"? Sier du AT, hvis mange nokk folk tror på noe, så blir det automatisk SANT?? det er noe dypt forkastelig og farlig med den logikken. Da kan man jo rettferdigjøre nazistene fordi mange nokk trodde på det de sa i nazi tyskland.

 

Folkesjel har med nasjonen å gjøre ja. Ikke med en bestemt religion.

Guds ånd er israelittenes folkesjel, da de er Guds folk.

 

Nei, svar på spørsmålet mitt ovenfor. Du bruker argumentet "hvis mange nokk tror på noe så er det sant og siden mange tror på gud så må han eksistere" Ser du ikke selv hvor feil denne logikken er?

Endret av Derfern
Lenke til kommentar

Å si at Gud finnes uten tvil er som å si at Hitler var i slekt med Shakespeare.

Sjansen er så liten for at det er sant, og det finnes ingen ekte bevis på det. Gud er en illusjon, et oppfunn av en eller flere mennesker som ville redde folk fra å være redde for døden.

Du kan tro på Gud om du vil, men jeg sier bare; bevis hans eksistens uten å blande inn verken ånd, sjel, Jesus eller annet tull. Finn ekte bevis før du sier at Gud finnes. Bevis som kan være troverdige.

 

Tull og vrøvl er ord,

objekter og realisme er bevis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...