MasterOfColours Skrevet 28. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2009 Brasil er et av verdens mest katolske nasjoner, hvordan er det mulig å IKKE bli indoktrinert inn i det hvis du bor der? I allefall vite hva det er snakk om? Bor du ikke i Rio feks blir det litt teit å se på den 38 meter høye kristusstatuen (som er synelig fra nesten hele byen) uten å tenke på hva den representerer. Hvis han ikke VET om religion, gjør ikke det han til en agnostiker mer enn en ateist? Som sagt, vet han om religion nå. Og igjen; som sagt, er jeg ikke sikker på om han er fra Brasil. Han likner på en Brasilianer, bare. Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Så lenge han ikke tror på noen gud, er han ateist. Du trenger ikke engang ha hørt om guder. Selv senga di er ateist. Lenke til kommentar
Derfern Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 (endret) Brasil er et av verdens mest katolske nasjoner, hvordan er det mulig å IKKE bli indoktrinert inn i det hvis du bor der? I allefall vite hva det er snakk om? Bor du ikke i Rio feks blir det litt teit å se på den 38 meter høye kristusstatuen (som er synelig fra nesten hele byen) uten å tenke på hva den representerer. Hvis han ikke VET om religion, gjør ikke det han til en agnostiker mer enn en ateist? Som sagt, vet han om religion nå. Og igjen; som sagt, er jeg ikke sikker på om han er fra Brasil. Han likner på en Brasilianer, bare. Du var forelsket i en fyr som elsket vitenskap men som ikke viste hva religion er og i tillegg har du aldri spurt fyren om hvor han kommer fra? WTF Endret 28. februar 2009 av Derfern Lenke til kommentar
Derfern Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Så lenge han ikke tror på noen gud, er han ateist. Du trenger ikke engang ha hørt om guder. Selv senga di er ateist. han har jo aldri fornektet Gud da han ikke har hvist hva det var. så en ateist ville jeg ikke sagt at han var. Tanken hadde aldri streifet han Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Går fint an å like en fyr selv om han ikke har hørt om religion. Men litt rart å ikke vite hvor han er fra, ja... Lenke til kommentar
Derfern Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 (endret) Går fint an å like en fyr selv om han ikke har hørt om religion. Men litt rart å ikke vite hvor han er fra, ja... Litt rart at han var en som "elsket" vitenskap og tiltro til bevis uten å hørt om religion. Høres ut som en svenske med et snev av autisme. Endret 28. februar 2009 av Derfern Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 han har jo aldri fornektet Gud da han ikke har hvist hva det var. så en ateist ville jeg ikke sagt at han var. Ateisme er ikke nødvendigvis gudsbenektelse. Fravær av gudstro holder i massevis. Lenke til kommentar
Derfern Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 han har jo aldri fornektet Gud da han ikke har hvist hva det var. så en ateist ville jeg ikke sagt at han var. Ateisme er ikke nødvendigvis gudsbenektelse. Fravær av gudstro holder i massevis. my bad... dette stemmer selvfølgelig Lenke til kommentar
IHS Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 (endret) Gud er Guds folks felles sjel (folkesjel) Dette er Norge, ikke Israel. En del av Norges befolkning er Guds folk (det nye Israel) Dette nye folkets felles sjel (folkesjel) er Gud Så Gud finnes, helt konkret. Endret 28. februar 2009 av IHS Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Helt konkret, Gud finnes ikke. Det er umulig. Lenke til kommentar
O3K Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 (endret) Men hvorfor er ikke folke"sjelen" vår en del av Odins sjel? Endret 28. februar 2009 av O3K Lenke til kommentar
MasterOfColours Skrevet 28. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2009 Folkesjel er hvordan en by eller et land føler seg hjemme (ikke helt rett, men det er noe veldig likt) Å si "Guds folks folkesjel" sier bare at kristne trives der de er. Makes no sense? Lenke til kommentar
O3K Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Joa, makes sense. Men det at Guds sjel finnes i Norge, og at dette betyr at "Gud finnes, helt konkret" gir mindre sense. Isåfall kan vi også si at: Mange ateister trives i Norge Fraværet av Guds sjel betyr at ingen guder finnes, helt konkret. Mange hinduister trives i Norge Shivas sjel finnes i Norge, og dette betyr at "Shiva finnes, helt konkret" Lenke til kommentar
MasterOfColours Skrevet 28. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2009 Jeg syns at de som er religiøse, burde lese om Big Bang og få litt ekte, hardbarka fakta inn i hodet. Leser de vel og lenge, og studerer bøkene som med f.eks. Bibelen, vil de snart forstå at "Gud" er ren myte og oppfunn. Men så er det jo dem som aldri vil være modige nok til å gi opp sitt "liv i Himmelen," og faktisk lese en faktabok. Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 De fleste kristne tror ikke fordi de har foretatt en nøye rasjonell vurdering av forskningsresultater og vitenskap, men fordi de føler ete dypt behov for å tro. Lenke til kommentar
PrincepBaker Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 (endret) Vi må ikke stole på sansene våre! I så fall vil vi aldri få vite noe om virkeligheten. Mitt poeng: Det vi kan se, høre og føle på er informasjon hjernen har bearbeidet for oss. Vi kan ikke sanse virkeligheten. Ja, vi lever i vår egen verden. For eks. det vi oppfatter som fargen blå finnes ikke. Det hadde vært et problem å få forklart fargen blå til utenomjordisk intelligent liv som tok en romskipstur innom oss. Sansene gir oss informasjon, men dette kan sammenlignes med at vi sitter i en boks og at vi har et lite kikkehull. Matematikk er jo som alle vet den eneste fundamentale og virkelige sannhet. (; Endret 28. februar 2009 av Andrree Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 (endret) Til trådstarter: Vi må ikke stole på sansene våre! I så fall vil vi aldri få vite noe om virkeligheten. Mitt poeng: Det vi kan se, høre og føle på er informasjon hjernen har bearbeidet for oss. Vi kan ikke sanse virkeligheten. Det er forskjell på å barbere seg og å skjære av seg haka! At sansene våre ikke er perfekte, endrer ikke på det faktum at sansene har gitt oss informasjon om omgivelsene gjennom milliarder av år, og at vi fortsatt lever den dag i dag. Så informasjonen sansene gir oss gjennom hjernen, kan ikke være så fryktelig unøyaktig! I tillegg er vi i dag i stand til å lage verktøy som lar oss observere ting vi fra naturens side ikke er kapable til. Endret 28. februar 2009 av buskmannen Lenke til kommentar
IHS Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 (endret) Helt konkret, Gud finnes ikke. Det er umulig. Folkesjel er hvordan en by eller et land føler seg hjemme (ikke helt rett, men det er noe veldig likt)Å si "Guds folks folkesjel" sier bare at kristne trives der de er. Makes no sense? Oj ? Her er en bedre definisjon, "Det var en utbredt idé innenfor nasjonalromantikken at et hvert land hadde sin folkesjel. Og at denne sjelen eller ånden viste seg i landets tradisjonelle kunst og kultur." kilde: http://brynevgs.wikispaces.com/Luren Gud er ånd. Guds folks ånd (folkesjel) Gud er altså noe helt konkret. Endret 28. februar 2009 av IHS Lenke til kommentar
O3K Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Gud er ånd. Guds folks ånd (folkesjel) Så israelitter har folkesjel...hva med alle nordmenn som ikke er israelitter? Lenke til kommentar
sCuper Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Har du nokon dømer til bønner som har vore høyrd, sCuper? Tja, kan ta det nyeste jeg har, jeg ba om å få svar på en melding på et bestemt punkt i en sang jeg hørte på på mobilen. Akkurat der på den sangen fikk jeg melding. Dette vil alle kalle en tilfeldighet, men jeg tror ikke det Jeg har en bibelleseplan, og den oppfordret meg en kveld til å be til Gud om noen jeg kunne be for som jeg kjente. Med en gang jeg sa amen kom det opp mange bilder i hodet mitt av ei jente jeg kjenner. Så jeg spurte henne om det var noe jeg kunne be for. Hun sa at farmoren nettopp hadde fått vite at hun kom til å få kols hvis hun ikke sluttet å røyke på dagen, og hun ville veldig gjerne at jeg skulle be for farmoren. Søstera mi er misjonær i et land hvor strømmen går hele tiden. En gang hun var på besøk hos noen, gikk strømmen. De visste ikke hva de skulle gjøre, så de bestemte seg for å be om å få strømmen tilbake. Akkurat i det de sa "Amen" kom strømmen tilbake. Ikke litt etterpå, og ikke litt før, men akkurat i det de sa "Amen" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå