Gå til innhold

Hvorfor tror DU på Gud?


Anbefalte innlegg

Dette ser da ikke ut som noe argument for kollektiv bevissthet.

 

Selvsagt er en persons bevissthet et resultat av personens hjerneaktivitet (denne kan riktignok sterkt påvirkes av personer og andre stimuli i miljøet). Det er helt unødvendig å forutsette noe mystisk eller "gudegitt".

 

Du har rett, det var ikke linken jeg tenkte å legge ut, så jeg fjernet den. Her er imidlertid en som tar for seg emnet:

http://www.collectivewisdominitiative.org/...ce.htm#foreward

 

Poenget er at vår identitet henger mye sterkere sammen med vårt miljø enn man skulle tro. "Egoet" eksisterer, men våre tanker avhenger nesten fullstendig av et sosialt samfunn.

Endret av Monkybone
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er galt, Monkybone.

 

Haha, er det galt? Jeg tror ikke det.

 

Selv om det kanskje heller går under navnet kollektiv underbevissthet:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Collective_unconsciousness

 

En definisjon:

"In Jungian psychology, a part of the unconscious mind, shared by a society, a people, or all humankind, that is the product of ancestral experience and contains such concepts as science, religion, and morality."

- http://www.answers.com/topic/collective-unconscious

Endret av Monkybone
Lenke til kommentar

Nå kom mitt innlegg etter nye innlegg som ble skrevet mens jeg holdt på å formulere meg.

 

"IHS har faktisk helt rett, RWS. Den kollektive bevisstheten er virkeligere enn du tror. Dette er en konklusjon mange av de største filosofene har kommet fram til."

 

Det var denne påstanden jeg kommenterte, og da at du konkluderer med at IHS har rett, at selvbevisstheten ikke eksisterer i hjernen. Dette er galt.

Lenke til kommentar
Nå kom mitt innlegg etter nye innlegg som ble skrevet mens jeg holdt på å formulere meg.

 

"IHS har faktisk helt rett, RWS. Den kollektive bevisstheten er virkeligere enn du tror. Dette er en konklusjon mange av de største filosofene har kommet fram til."

 

Det var denne påstanden jeg kommenterte, og da at du konkluderer med at IHS har rett, at selvbevisstheten ikke eksisterer i hjernen. Dette er galt.

 

Da er vi i så fall enige. Jeg har aldri benektet selvbevissthetens eksistens. Jeg benekter tanken om at vår bevissthen som helhet er "self-contained". Vi er på alle måter et produkt av våre omgivelser, og selv vår oppfatning av vårt innerste selv er et resultat av sosial omgang. Tidligere hadde man en formening om sinnet som en passiv mottaker, men sinnet er mer aktiv og dynamisk enn det.

 

På sidelinjen, men dette er semantikk: Det blir galt å si at selvbevisstheten eksisterer i hjernen. Ja, hjernen av selvbevissthetens årsak, men det er riktigere å si at enten eksisterer selvbevisstheten overalt; eller så gir det ingen mening å si at selvbevisstheten eksisterer noe spesielt sted.

Endret av Monkybone
Lenke til kommentar

Dette er selvsagt en mye mer reflektert påstand, som jeg ikke har noen problemer med å si meg enig til. :) Det var heller den bemerkelsen om at "IHS har rett", der IHS benektet bevisstheten til å være en del av hjernen, som satt meg i gang ;)

 

Edit: Du har helt rett. Dette er klart og tydelig en gal formulering av meg. Det riktige er selvsagt at selvbevissthet er en idé, som igjen tydes å være et produkt av de prosesser hjernen utgjør - det ville dog kanskje være vrient å få dette til å passe til trådens sømmer. :)

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Bevisstheten blir ikke skapt av hjernen, Kenny Bones. Den bevisstheten (selvfølelsen) du har, er skapt av personene rund deg. Hadde du aldrig truffet noen, hadde du heller ikke hat noen selvfølelse. Uten et DU ingen JEG. Det er her Gud kommer inn i bilde.

... IHS benektet bevisstheten til å være en del av hjernen, ...

Nonsens, cuadro

 

Selvsagt er det kollektiv bevissthet som skaper hver enkelts bevisthet ikke hjernen.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Bevisstheten blir ikke skapt av hjernen, Kenny Bones. Den bevisstheten (selvfølelsen) du har, er skapt av personene rund deg. Hadde du aldrig truffet noen, hadde du heller ikke hat noen selvfølelse. Uten et DU ingen JEG. Det er her Gud kommer inn i bilde.

... IHS benektet bevisstheten til å være en del av hjernen, ...

Nonsens, cuadro

 

Selvsagt er det kollektiv bevissthet som skaper hver enkelts bevisthet ikke hjernen.

 

Den kollektive bevisstheten skaper/former bevisstheten, men det vi forstår som "hjernen" spiller selvsagt en nødvendig rolle for at dette skal finne sted.

Endret av Monkybone
Lenke til kommentar

Bevisstheten blir ikke skapt av hjernen, Kenny Bones. Den bevisstheten (selvfølelsen) du har, er skapt av personene rund deg. Hadde du aldrig truffet noen, hadde du heller ikke hat noen selvfølelse. Uten et DU ingen JEG. Det er her Gud kommer inn i bilde.

... IHS benektet bevisstheten til å være en del av hjernen, ...

Nonsens, cuadro

 

Selvsagt er det kollektiv bevissthet som skaper hver enkelts bevisthet ikke hjernen.

 

Den kollektive bevisstheten skaper/former bevisstheten, men det vi forstår som "hjernen" spiller selvsagt en nødvendig rolle for at dette skal finne sted.

Ja som en svamp

Lenke til kommentar
Bevisstheten blir ikke skapt av hjernen, Kenny Bones. Den bevisstheten (selvfølelsen) du har, er skapt av personene rund deg. Hadde du aldrig truffet noen, hadde du heller ikke hat noen selvfølelse. Uten et DU ingen JEG. Det er her Gud kommer inn i bilde.

Det er jo ikke skapt av personene rundt meg.. Du mener altså at hvis jeg hadde bodd alene i en hule uten noen form for kontakt med noen så hadde jeg ikke hatt noen bevissthet? Det blir litt for tynt. Bevisstheten blir skapt via et fellesskap mellom hjerneceller, ingenting annet.

Lenke til kommentar
Bevisstheten blir ikke skapt av hjernen, Kenny Bones. Den bevisstheten (selvfølelsen) du har, er skapt av personene rund deg. Hadde du aldrig truffet noen, hadde du heller ikke hat noen selvfølelse. Uten et DU ingen JEG. Det er her Gud kommer inn i bilde.

Det er jo ikke skapt av personene rundt meg.. Du mener altså at hvis jeg hadde bodd alene i en hule uten noen form for kontakt med noen så hadde jeg ikke hatt noen bevissthet? Det blir litt for tynt. Bevisstheten blir skapt via et fellesskap mellom hjerneceller, ingenting annet.

 

Våre tanker er uomtvistelig forbundet med språket vårt. Språk er essensielt for vår form for erfaring og konseptualisering. Selve bevissthetens form er forbundet med et språk som utvikles gjennom sosial omgang.

Endret av Monkybone
Lenke til kommentar

Joda, det kan være noe i det han sier. Men jeg tror vi definerer "bevissthet" forskjellig. Jeg tror heller han tenker på det å "tenke", for da bruker man jo språket i høyeste grad. Men jeg tror ikke det ikke har noe med å skape "selvet" eller "jeg"et. Hvordan ville det forresten blitt å prate med seg selv i tankene dersom man ikke hadde hatt språk?? Høres nesten litt skummelt ut :dontgetit:

Lenke til kommentar

Du trenger faktisk ikke språk for å tenke da.... eller mener du at en må sitte å snakke med seg selv når en er ute å kjører bil?

 

"Hmm, der er svingen, skal jeg svinge til høyre eller til....?... hva pokker var det motsatt av høyre het igjen da... hmm... shit, jeg kommer ikke på det og der kommer svingen... Ai ai ai, dette går rett frem fordi jeg ikke husker.... venstre, VENSTRE var det ja, ohh my god, det var nesten.... Godt jeg kom på det..." eller "Ups, der kjørte jeg på en... hmm, hva heter de gamle damene som går på slike overganger igjen da,.....?..... jo, fotgjengere! På tide å bremse...."

 

:)

 

Vi hadde utviklet bevisthet selv om vi hadde vært mukk alene tror jeg.... Ikke på samme måte, da vi er flokkdyr av natur, men vi ville fremdeles visst at vi var til og klart å lære oss ting og tang fordet, selv om vi manglet språk. Tror jeg.

Lenke til kommentar
Bevisstheten blir ikke skapt av hjernen, Kenny Bones. Den bevisstheten (selvfølelsen) du har, er skapt av personene rund deg. Hadde du aldrig truffet noen, hadde du heller ikke hat noen selvfølelse. Uten et DU ingen JEG. Det er her Gud kommer inn i bilde.

Det er jo ikke skapt av personene rundt meg.. Du mener altså at hvis jeg hadde bodd alene i en hule uten noen form for kontakt med noen så hadde jeg ikke hatt noen bevissthet? Det blir litt for tynt. Bevisstheten blir skapt via et fellesskap mellom hjerneceller, ingenting annet.

Bevisstheten om et "jeg" fikk du av noen utenfor hjernen. Det var ikke hjernen som gjorde deg selvbevisst. Den første bevisstheten som er den yterste årsaken til alles bevissthet er Gud.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Den første bevisstheten som er den yterste årsaken til alles bevissthet er Gud.

Dette er jo pisspreik fra ende til annen IHS, for hvis ingen hadde fortalt deg om den kristne gud så hadde du heller aldri hørt om den kristne gud... Det du heller burde tenke på er at hvis noen hadde lært deg opp til å tro på allah isteden for den kristne guden så hadde du sitter her å reklamert for allah og den profeten hans...

 

Skjønt, noen ganger så sliter jeg med å bestemme meg om du bare bedriver trolling her inne eller om du faktisk er så til de grader hjernedød.... For hvis du er så hjernedød som du virker skjønner jeg at du må ha andre til å gi deg bevissthet... for du kan rett og slett ikke ha noen!

Lenke til kommentar

Kan bare svare for meg selv og jeg bruker ikke språk når jeg tenker.... Til det går tankene for fort og det går jeg ut i fra at gjelder for alle andre også, de "prater" ikke med seg selv i sitt eget hode.... Har ihvettfall jeg aldri gjort, bortsett fra de gangene jeg har vært skikkelig drita, men da går heller ikke ting fort akkurat.... :)

Lenke til kommentar
Bevisstheten om et "jeg" fikk du av noen utenfor hjernen.

 

Du trenger riktig nok eksterne sansekilder for å ha noe å relatere egoet ditt til, men selve egoet eksisterer objektivt enten du klarer å beskrive det eller ei, eller om andre er til for å påvirke den eller ei.

 

Din konklusjon er altså ikke bare gal, den er et hopp imot all fornuft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...