Gå til innhold

Hvorfor tror DU på Gud?


Anbefalte innlegg

Jeg snakket med en bekjent av meg idag som er veldig kristen. Han er en tvers igjennom trivelig kar, hyggelig og åpen. Så jeg spurte han da, hvordan dette var med Gud, kirken og bibelen. Han hadde aldri hverken sett eller hørt noen Gud der ihvertfall. Men han var ikke noe mindre sikker på at Gud fantes av den grunn. Han var egentlig ikke så opptatt av kirken kom det frem, det var bibelen som var det sentrale i hans tro. Det ble faktisk brukt ord som tullete og unødvendig i samme setninger som prest, kirke og menighet. Vittig kar det der, synd det ikke finnes flere sånne.

 

Men, han var vell bare ikke ordentlig kristen han, IHS?

 

 

En kristen utenfor det kristne samfunn er en umulighet, Mirza

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor det egentlig? Må man være medlem av kirken for å være kristen?

 

(edit)

 

Jeg kjenner han ikke så godt, men jeg er ganske sikker på at han har vokst opp med jamne kirkebesøk og det hele. Denne selvstendige troen er noe han har funnet ut av selv i seinere tider. For det har han aldri sett Gud i kirken.

Endret av Mirzá_Rezá_Kirmán
Lenke til kommentar

(Har du det morro, Mirzà ? :p)

 

Jeg forstår heller ikke hvordan man ikke kan være kristen om man ikke er med aktivt i det kristne samfunnet.. :hmm: Må man være medlem av frelsesarmeen el.l. da eller.. ? Eller være som de galningene som kommer på døra mi en gang i året med dress og slips og navneskilt (som jeg skremmer bort...) ?

Lenke til kommentar
Hvor står dette skrevet, og bestemt? Betyr det at alle som ikke aktivt tar del i kirkesamfunnet ikke er kristne? Isåfall så motsier du deg selv da du tidligere har skryti av at verden er så full av kristne mennesker. 1/3 var det?

Ingen har sagt "aktivt tar del i" men ja, det er et gigantisk samfunn du må være en del av.

Det nøyaktige antallet er i denne sammenhengen helt uten betydnig.

Lenke til kommentar

Vonar det var underbyggjinga mi av mykje du lurte på, framfor betydninga av sjølve ordet.

 

Eg siktar til at det er klin umogleg for meg, og andre ikkje-truande å diskutera med dykk kristne. Tidlegare argument de har nytta tidlegare i debatten, mistar relevans/betydning, så snart de oppdagar at det ikkje held vatn. (T.d. Du kan ikke lese deg til Gud/Bibelen er guds ord.)

De høpp fram og tilbake, etter eige forgodtfinnande. At de har teke til dykk teser som; gud vert aldri til, han berre er, får de ta på eiga rekning.

 

Å verta respekterte for dette, kan de og rekna med, så lenge de har emnen til å gje dykk når leiken er god. Problemet er berre det, at de har fint lite å gjera på eit diskusjonsforum, når de ikkje kan diskutera. De legg fram trua dykkar, som evige sanningar.

Lenke til kommentar
Hvor står dette skrevet, og bestemt? Betyr det at alle som ikke aktivt tar del i kirkesamfunnet ikke er kristne? Isåfall så motsier du deg selv da du tidligere har skryti av at verden er så full av kristne mennesker. 1/3 var det?

Ingen har sagt "aktivt tar del i" men ja, det er et gigantisk samfunn du må være en del av.

Det nøyaktige antallet er i denne sammenhengen helt uten betydnig.

 

Men hvorfor må man være endel av dette får å se Gud? Er Gud av typen som blir litt sjenert når du får han på tomannshånd? Det er mange som er slik vet du. De føler seg tryggest på seg selv når de har mange rundt seg. Ikke noe galt i det. Mange måter å være sjenert på.

 

Ja det er vell ikke så viktig med antallet i denne sammenhengen, men det var ikke så uviktig når diskusjonen handlet om hvordan kristendommen mistet fotfeste i samfunnet. Da var du bastant og veldig klar over at "flesteparten" og 1/3 av verden var kristne. Men de er altså ikke det allikevel? Du snakket også om at 80% av Norge var kristne tror jeg, for det var så mange medlemmer i statskirken. Tar 80% del i kirkesamfunnet? Hvis det ikke er aktiv deltagelse, hva er det da?

 

Ser det gikk litt off-topic her, men slik blir det når man motsier seg selv på kryss av diskusjonene. Viktig å skille mellom A og B.

Lenke til kommentar

Om man bare tar imot Jesus er man kristen mener jeg... Men jeg tror man må få inn Guds ord hele tiden, enten via Bibel eller taler (i kirken f. eks.)...

 

EDIT: Mirza er inne på noe, det sier seg ikke selv at man er nødt til å være med i kirken, om man bare leser Bibelen...

Endret av kjermy
Lenke til kommentar
Men hvorfor må man være endel av dette får å se Gud? Er Gud av typen som blir litt sjenert når du får han på tomannshånd? Det er mange som er slik vet du. De føler seg tryggest på seg selv når de har mange rundt seg. Ikke noe galt i det. Mange måter å være sjenert på.

 

Ja det er vell ikke så viktig med antallet i denne sammenhengen, men det var ikke så uviktig når diskusjonen handlet om hvordan kristendommen mistet fotfeste i samfunnet. Da var du bastant og veldig klar over at "flesteparten" og 1/3 av verden var kristne. Men de er altså ikke det allikevel? Du snakket også om at 80% av Norge var kristne tror jeg, for det var så mange medlemmer i statskirken. Tar 80% del i kirkesamfunnet? Hvis det ikke er aktiv deltagelse, hva er det da?

 

Ser det gikk litt off-topic her, men slik blir det når man motsier seg selv på kryss av diskusjonene. Viktig å skille mellom A og B.

Nå blander både du og Mephistopheles sammen forskjellige brukeres innlegg.

Da blir det hele bare en eneste stor suppe man ikke kan bli klok på.

 

Siden Gud er i det kristne samfunn, må man gå inn i det kristne samfunn for å møte Gud der.

Lenke til kommentar

IHS, det er din skyld at vi må koke suppe. For du sier jo forskjellige ting fra tråd til tråd. Hadde jeg ikke vist bedre skulle jeg trodd du bare fant på det som passer for å "vinne" diskusjonen i øyeblikket, uten å tenke noe særlig mer over det.

 

Men hvordan har det seg da at så mange i det kristne samfunnet melder seg ut og sier de aldri fant Gud, eller at de sier de finner ham, men ikke i kirkesamfunnet? Hvorfor må man i det hele tatt inn i det kristne samfunnet får å møte Gud? Skapte han ikke verden? Er han ikke alle ting? Hvorfor vil han ikke åpenbare seg for de som f.eks bor langt ute i ødemarka og har det ensomt å jævlig?

 

Hvilket kirkesamfunn er forsåvidt det rette, sånn i tilfelle jeg får lyst til å møte Gud?

Lenke til kommentar

Det er ikke slik at om du kommer inn i ei kirke, blir du slått i bakken med en gang av Den Hellige Ånd og er frelst, det krever oftest mer enn det...

 

EDIT: For de som bor langt i ødemarka, har man Bibelen... Jeg tror man kan bli frelst gjennom den... Det er misjonærenes oppgave å hjelpe disse til å få tak i Bibelen, og få sjansen i det minste...

Endret av kjermy
Lenke til kommentar
Jeg ble frelst i en menighet som heter Filadelfia... Det er en menighet jeg liker veldig bra, og det er blitt et veldig personlig samfunn for meg... Kjenner også en atheist som ble veldig rørt av møtet, uten å være kristen...

Du får det nesten til å høres ut som ateister er noen skikkelig hardkokte jævler som ikke har noen følelser i det hele tatt... :D

 

Ingen bibel --> ingen kirker --> ingen kristendom ------> kort fortalt: hadde ingen funnet på å skrive bibelen hadde dere sittet der og tilbedt tor og odin nå.... :)

 

 

Og husk nå endelig: alt som kan påstås uten beviser kan avfeies uten beviser også :D

Så siden det ikke finnet ET ENESTE bevis for noen gud så kan vi med letthet avfeie hele gude greiene.

 

Kort versjonen:

Det finnes ingen gud!

 

Punktum.... finale!

 

:)

 

Ingen grunn til å bekymre seg over ting som ikke finnes... Kun gærninger som gjør det og hvem vil egentlig være gær'n? :p

Lenke til kommentar

For all del, jeg mener ikke ateister er hardkokte jævler... Men det jeg mente var at på filadelfia var det en ateist som ble rørt av bibelvers og taler om kristendom... At en ateis blir rørt, er ikke uvanlig, for all del...

 

Du kan velge å avfeie det om du vil, det er ikke noe jeg skal klage over... Vi har fri vilje, og du kan mene hva du vil...

 

Bare gærninger som gjør det? Vel, du kan mene det hvis du vil... Ikke mitt problem, og jeg respekterer dine meninger... Hadde jo vært greit om du respekterte mine meninger i tilegg, men gjør som du vil...

Lenke til kommentar
For all del, jeg mener ikke ateister er hardkokte jævler... Men det jeg mente var at på filadelfia var det en ateist som ble rørt av bibelvers og taler om kristendom... At en ateis blir rørt, er ikke uvanlig, for all del...

 

Du kan velge å avfeie det om du vil, det er ikke noe jeg skal klage over... Vi har fri vilje, og du kan mene hva du vil...

 

Bare gærninger som gjør det? Vel, du kan mene det hvis du vil... Ikke mitt problem, og jeg respekterer dine meninger... Hadde jo vært greit om du respekterte mine meninger i tilegg, men gjør som du vil...

 

Deg kan jeg respektere, men religionen din er jeg ferdig med å respektere! Den har i åresvis fått en ufortjent respekt og det er ihvertfall jeg ferdig med å gi den. På tide vi behandler religiøs tro som det relgiøs tro er, nemlig overtro! Prøv å bytt gud med nissen, draugen, det flygende spagetti monstret, whatever og du har akkurat den samme historien, for alt dere gjør er å TRO.... :no: Blir ikke dummere enn dette, bare så det er sagt! De fleste av dere er villige til å ta på dere skylapper på størrelse med østfold fylke for å slippe å se fakta og viten som vi i dag VET for å opprettholde det religiøse vissvasset dere tror på. Og det er greit, det JEG sliter med er at dere forlanger at alle skal tro at bibelen er sann, (dere blir jo fornærmet på det grovste når noen sier sannheten om bibelen og juge historiene der) og at det som står i den er sannhet. Vi VET at den ikke er sannhet, for det meste har vi bevist er vissvass! Men det er dere alle sammen villig til å se helt bort i fra, ikke sant?

 

Vel lykke til sier jeg da.... Tiden der kristent vissvass ikke var lov å kritisere er over og godt er det!

 

Som jeg sa, religiøs overtro er akkurat det, over tro! :)

 

Mye bedre å respektere MENNESKER, ikke hva de tror på! Som min gamle avdøde bestefar alltid sa: "Ikke døm dem for troen, men hva troen får dem til å gjøre" og når den troen får mennesker til å overse helt klare fakta og velger å leve etter dogmer isteden for fornyft og setter guden sin høyere enn menneskeverd, ja da sier det seg selv at noe er feil! Og filedelfia er et sånt sted som setter guden sin høyere enn menneskeverd og derfor fortjener de ikke min respekt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...