Gå til innhold

Hvorfor tror DU på Gud?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var det jeg alltid gjorde i kirka, hørte på presten, vi som ikke trodde på noe måtte jo være med i kirka, mens de som hadde ander religioner hdde fri, hvor fucked er ikke det.

Men uansett, jeg både hørte og kjedet meg til gud, funket dårlig. Dog er det noe kirken skal ha så er det at den ga meg inspirasjon til å skrive musikk.

Jeg husker fortsatt når den ene klassekameraten min reiste seg opp når vi skulle stå, så hadde han på seg alt av nagler + t-shorte med bilde av varg + burzum logoen + en kirke som brant :p heldigvis var ikke lærern så kristen så han fikk rolig beskjed om å sette seg.

Lenke til kommentar

Du legger alt for stor vekt på Bibelen, Miraz

Kirken eksistere ikke på grunn av Bibelen,

har aldrig gjort det og trenger derfor ingen ny Bibel.

Men hadde det vært så dumt med en oppdatert versjon da IHS? Det er jo ikke alle som har tilgang til kirker for eksempel. Det er vell dette som alltid har vært bibelen? En lomme kirke med prest å det hele? Man må jo tenke på at ikke alle blir veiledet av kirken og Gud slik som du, og de kan komme til å feiltolke det som står i bibelen. Da kan det skje mye dumt!

Det kan da ikke være så galt å gi ut en ny bok annenhvert millennium? Bare sånn for å oppdatere budskapet, bytte ut symbolene med litt fakta, og slikt. Holde styr i sysakene? Selv synes jeg det er veldig forvirrende å lese bibelen. Dette å måtte skille mellom hva som er på mote, og hva som ikke er.

En Bibelen kan ikke erstattet Kirken. Gå i Kirken og delta i messen/gudstjenesten så skjønner du etter hvert alt. Du kan ikke lese deg til Gud, Mirza

sorry mac, men kristendommen baserer seg på bibelen...

Lenke til kommentar
Det er umulig for meg å se opp i skyene, solnedgang, måneskinn vakre landskap osv osv, å tenke: dette er en stor tilfeldighet.

Det går bare ikke. Verden er for fantastisk til at alt bare er tilfeldig.

Min mening, min tro.

Enig i den...

Men uansett, jeg både hørte og kjedet meg til gud, funket dårlig. Dog er det noe kirken skal ha så er det at den ga meg inspirasjon til å skrive musikk.

Såklart, om du sitter og er negativt innstillt til det, osv, blir du ikke automatisk kristen med en gang du er i nærheten av en prest...

Lenke til kommentar
Det er umulig for meg å se opp i skyene, solnedgang, måneskinn vakre landskap osv osv, å tenke: dette er en stor tilfeldighet.

Min mening, min tro.

Ser at du kan tro det, men er ikke helt enig nei. Hvorfor kan det ikke være tilfeldig? Hvorfor må det være noen som har skapt det?

Lenke til kommentar

Min mening, min tro.

Ser at du kan tro det, men er ikke helt enig nei. Hvorfor kan det ikke være tilfeldig? Hvorfor må det være noen som har skapt det?

Det MÅ ikke, men det KAN...

Og da kan du velge hva du vil prøve å finne mer ut av, og tro på...

Lenke til kommentar
Så du har tenkt logisk på dette og funnet ut at Gud er mer sannsynlig enn en vitenskapelig forklaring?

Er så lei av dette spørsmålet...

Nei, om man skal tenke logisk, så er kanskje vitenskapen en bedre forklaring... Men for meg, er Gud mer enn en forklaring... Orker ikke forklare alt, folk her har en tendens til å ikke gidde å høre på hva jeg skriver uansett...

Lenke til kommentar

Kjenner noen kristne som har tenkt igjennom hvorfor de tror, hva de tror på, og forklart dette til meg på en logisk måte. Hvis du ikke klarer det, sier det meg bare at du ikke har tenkt igjennom det, og da er det ganske verdiløst å disktuere noe som helst.

Lenke til kommentar

Men hadde det vært så dumt med en oppdatert versjon da IHS? Det er jo ikke alle som har tilgang til kirker for eksempel. Det er vell dette som alltid har vært bibelen? En lomme kirke med prest å det hele? Man må jo tenke på at ikke alle blir veiledet av kirken og Gud slik som du, og de kan komme til å feiltolke det som står i bibelen. Da kan det skje mye dumt!

Det kan da ikke være så galt å gi ut en ny bok annenhvert millennium? Bare sånn for å oppdatere budskapet, bytte ut symbolene med litt fakta, og slikt. Holde styr i sysakene? Selv synes jeg det er veldig forvirrende å lese bibelen. Dette å måtte skille mellom hva som er på mote, og hva som ikke er.

En Bibelen kan ikke erstattet Kirken. Gå i Kirken og delta i messen/gudstjenesten så skjønner du etter hvert alt. Du kan ikke lese deg til Gud, Mirza

Hørte et fint sitat en gang "Å gå i kirken gjør deg ikke mer religiøs enn å gå til et bilverksted gjør deg til en bil" eller noe ligende. Kirken i seg selv er jo bare et bygg IHS. Det er jo budskapet fra bibelen som kristendommen er bygd på. Så jeg har litt vansker med å se hvordan du kan si at kirken er viktigere enn bibelen.

Lenke til kommentar
Så du har tenkt logisk på dette og funnet ut at Gud er mer sannsynlig enn en vitenskapelig forklaring?

Nei, om man skal tenke logisk, så er kanskje vitenskapen en bedre forklaring... Men for meg, er Gud mer enn en forklaring... Orker ikke forklare alt, folk her har en tendens til å ikke gidde å høre på hva jeg skriver uansett...

Gud gir ingen forklaring... det sir bare: gud gjorde det.

Vitenskapen forklarer hvordan det fungerer.

Lenke til kommentar

Hørte et fint sitat en gang "Å gå i kirken gjør deg ikke mer religiøs enn å gå til et bilverksted gjør deg til en bil" eller noe ligende. Kirken i seg selv er jo bare et bygg IHS. Det er jo budskapet fra bibelen som kristendommen er bygd på. Så jeg har litt vansker med å se hvordan du kan si at kirken er viktigere enn bibelen.

Det er bare et bygg... Men det som er er at du må tro på det som blir sagt i bygget, osv... Er litt uenig i at Bibelen er uviktig... Budskapet i Bibelen er viktig, men det historiske er mindre viktig...

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt en god del på dette med en Gud. Hva er Gud hvis han finnes? Hvem er Gud? Er han den kristne, islamske, jødiske eller kanskje den hinduistiske? Jeg har tatt utgangspunkt i at alle menneskeskapte guder er ikke-eksisterende, og at hvis det finnes en Gud er han ikke noe i nærheten av den onde drittsekken vi ser i bibelen. Min Gud er en gud som ikke dømmer mennesker på grunnlag av hva de tror på, men hva de gjør i livet. Kristne som muslimer eller ateister kan komme til en eventuell himmel. Handling er det avgjørende.

Jeg har også tenkt en del på hvem den kristne gud er hvis han eksisterer og har kommet fram til at hvis han er som i Bibelen er det et sted jeg absolutt ikke vil være.

Religiøse som ikke tenker på hvorfor det tror og ikke er kritiske, er de dummeste jeg vet om. Kristne som har tenkt gjennom logisk hvorfor de tror, er bedre.

(dette innlegget er ikke rettet mot noen spesielle på forumet.)

Lenke til kommentar

Gud gir ingen forklaring... det sir bare: gud gjorde det.

Vitenskapen forklarer hvordan det fungerer.

Det som er tingen, er at kristendom er ikke bare forklaring.. Vitenskap er bare forklaringer og bevis... Kristendom er mer enn kun forklaringer, og for de som har opplevd Jesu kraft, forstår det...

For de som ikke har gjort, og tror jeg er bare dum, så tenk på at det står i Bibelen at de som ikke tror på Bibelens ord, vil se på de troende som tåper...

Lenke til kommentar

Det er bare et bygg... Men det som er er at du må tro på det som blir sagt i bygget, osv... Er litt uenig i at Bibelen er uviktig... Budskapet i Bibelen er viktig, men det historiske er mindre viktig...

Hvordan kan du si det når enkelte bibelhistorier kan dokumenteres er basert på faktiske hendelser, mens "budskapet" hverken støttes av historie, vitenskapen eller sund fornuft?

Hva er en god kristen?

Hvem har definert denne standaren?

Er det i tråd med hva som står i bibelkanonen?

Lenke til kommentar
*preaching*...For de som ikke har gjort, og tror jeg er bare dum, så tenk på at det står i Bibelen at de som ikke tror på Bibelens ord, vil se på de troende som tåper...

like this? "When a man strikes his male or female slave with a rod so hard that the slave dies under his hand, he shall be punished. If, however, the slave survives for a day or two, he is not to be punished, since the slave is his own property. (Exodus 21:20-21)"

eller

"Lo, a day shall come for the Lord when the spoils shall be divided in your midst. And I will gather all the nations against Jerusalem for battle: the city shall be taken, houses plundered, women ravished; half of the city shall go into exile, but the rest of the people shall not be removed from the city". (Zechariah 14:1-2 NAB)

???

Lenke til kommentar

Hvorfor er det ett så stort gap mellom Oss mennesker og vår nermeste likhet (aper?) vis evulosjon forandrer bare litt og litt, over tusenvis av år. å kan det være at det har skjedd ett så stort hopp fra dem til oss? det er ingen skapninger i verden som er i nerheten av mennerskers intelligens

Lenke til kommentar

Det er min mening, og hva jeg syns er viktig... Hvem sier at budskapet skal støttes av vitenskap? Har jeg misforstått ordet budskap? Jeg mener budskap som f. eks. sier at du skal elske Jesus... Det har selvsagt ikke noe med historie eller vitenskap å gjøre...

Altså det jeg mener at historiske hendelser i Bibelen ikke er viktig, mener jeg at f. eks. om Jesus bar hele korset eller kun tverrbjelken, når han skulle korsfestes, ikke har noe å si... Det var bare et eksempel, og det er selvsagt en bagatell, men mange klager jo på at Bibelen er helt feil historie bok...

Det er ikke det som er det viktige med Bibelen, det er Guds ord som er viktig, ikke nøyaktig hva som skjedde...

Selvfølgelig, min mening og min tro...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...