Gå til innhold

Hvorfor tror DU på Gud?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det at vitenskap og fotball kan brukes til gode ting, gjør det ikke mindre dødelig.

Det meste kan brukes til å drepe noen, til og med en stol eller en helt vanlig stein. Så man kan ikke kritisere noe, inkludert vitenskap, for å drepe rett og slett fordi...

Alt dreper
Lenke til kommentar

Jo, det har han, og det er fordi han, lik du og O3K ovenfor her bruker et verb i en sammenheng som grammatisk ikke holder mål.

 

Å drepe kan kun gjøres av en identitet. Enten være hund, katt, malaria-mygg eller et menneske. Vitenskap er ikke et identitetsmerke, ikke for drap, fremgang eller noe lignende.

 

Edit: Verktøy er bare verktøy, og kan aldri bli subjektivet i et mord eller drap. Setningen må bygges opp slik at verktøyet(vitenskap) fraskilles subjektet.

Endret av cuadRo
Lenke til kommentar
Selvfølgelig. Men vitenskap er intet unntak. Og derfor hadde ikke Ben Stein direkte feil i sin påstand.

 

Jeg tror heller ikke Stein er stokk dum.

 

Det er endel observerende hoder, og særlig i USA, som så litt av hvordan Europa tolket evolusjonslæren. Man trodde verden var ment å ses i forhold til evolusjon, og at man måtte "hjelpe" den, la seg inspirere av den. Eugenikk er en slags idé om at man skal sterilisere de svake og la de sterke få mest mulig avkom.

I Europa var det også mange idéer om raser, og at de kom i ulike kvaliteter... og som vi vet tok jo tyskerne dette ekstremt langt. Men selv i Norge drev vi å tvangsteriliserte.

Totalt idiotisk, og jeg har personlig fortsatt problemer med å forstå hva folk tenkte på.. men slik så man det den gang.

 

I USA særlig har man tolket dette sånn at evolusjonslæren må skyves litt vekk, ettersom den er farlig. De tror det leder til fæle ting om folk tror på den, og derfor prøver de å heller dytte på kreasjonisme. De tror gjerne det samme om ateisme. De forbinder det enda veldig med kommunisme, noe de anser som noe av det verste.

 

Ingen andre steder enn i USA tror man at religion og kreasjonisme gjør folk til bedre mennesker, og lykkeligere. Sannheten er ikke prioriteten nødvendigvis.

 

S,

Lenke til kommentar

1. Sikkerhet og visshet om at det er en mening med livet.

2. Oppleve gleden av å vite at du ikke eksisterer ved en ren tilfeldighet.

3. Ha noen du kan fortro deg til i harde tider. En kjærlig Gud som hører bønnene dine.

 

Jeg er ateist btw, men ville hjelpe deg.

Endret av Speik
Lenke til kommentar
Faktisk så sier ikke Ben Stein at vitenskap dreper men:
"science leads you to killing people"

Vitenskap får en til å drepe mennesker. Så personlig synes jeg "stokk dum" er en passende beskrivelse av Ben Stein.

 

Han tenker altså på evolusjonsteorien. Han tror den ledet til nazismen.

 

Selvsagt er det jalla, men det er dette han mener.

 

S,

Lenke til kommentar
1. Sikkerhet og visshet om at det er en mening med livet.

2. Oppleve gleden av å vite at du ikke eksisterer ved en ren tilfeldighet.

3. Ha noen du kan fortro deg til i harde tider. En kjærlig Gud som hører bønnene dine.

 

Jeg er ateist btw, men ville hjelpe deg.

 

Hvordan er dette argumenter for Gud, uten å være argumenter for f.eks. en kjærlig familie? For ikke å glemme at en ideell tanke ikke skyldes virkelighet, så må man presisere at ønsker ikke er argumenter.

 

1. Mening med livet kan defineres fritt etter subjektet, deg selv. Min mening med livet, eller flertallsformen for å være korrekt, er bl.a. å oppnå personlige mål som å slipe min personlighet til det ytterste jeg kan tenke meg.

 

2. At man tror på en gud, eller Gud, gjør ikke at man vet at man ikke eksisterer ved en tilfeldighet, ei heller om man vet at én eller flere guder eksisterer. Den naturalistiske måten å henvende seg til universet på, gir ei heller ofte et inntrykk av at tilfeldigheter er hva som har brakt oss her - tvert imot - men hvorfor skal det være et større formål ved det?

 

3. Hvorfor må denne troverdigheten henvendes til Gud? Det må den jo ikke - det er ingenting jeg skjuler for mine nærmeste.

Lenke til kommentar
Faktisk så sier ikke Ben Stein at vitenskap dreper men:
"science leads you to killing people"

Vitenskap får en til å drepe mennesker. Så personlig synes jeg "stokk dum" er en passende beskrivelse av Ben Stein.

 

Er religion som får en til å drepe hverandre. Visst du sprenger denne bygningen inkl deg selv og 50 andre får du 70 jomfruer i ditt neste liv. Yeah right..

Lenke til kommentar

Hvorfor jeg tror på Gud?

 

Tja, fordi jeg er oppvokst kristen. Er ikke noe ekstremt religiøs nei, men tror på Gud. Mest for motivasjon, trøst o.l.

Husker en ro-regatte for en liten stund siden, hvor jeg tok en kjapp bønn når jeg satt i båten før dommeren sa "go". Ville aldri tro jeg skulle vinne, men det gjorde jeg.

Seff var det jeg som gjorde all arbeidet, ikke noe force push fra Gud nei, men hjalp litt på det psykiske :)

Lenke til kommentar
Hvorfor jeg tror på Gud?

 

Tja, fordi jeg er oppvokst kristen. Er ikke noe ekstremt religiøs nei, men tror på Gud. Mest for motivasjon, trøst o.l.

Husker en ro-regatte for en liten stund siden, hvor jeg tok en kjapp bønn når jeg satt i båten før dommeren sa "go". Ville aldri tro jeg skulle vinne, men det gjorde jeg.

Seff var det jeg som gjorde all arbeidet, ikke noe force push fra Gud nei, men hjalp litt på det psykiske :)

 

Der sa du det nemlig, du er OPPVOKST kristen... Hadde du vært født i bagdad hadde du vært muslim.....

 

Tilfeldigheter heter dette du her forfekter som bønnesvar..... Men hvor ærlig er du? Hvis du ikke er ærlig og klarer å se hvor tilfeldig disse såkalte bønnesvarene kommer klarer du heller ikke å se hvor bogus det hele egentlig er... Men som Dorian Grey sier, be litt for meg også, jeg tipper nemmelig lotto hver lørdag og hvem vet, kanskje det slår til med gruelig mange millioner kroner på meg hvis du ber litt for meg. Vil du gjøre det? :) For meg?

Lenke til kommentar

Han svarte jo da bare trådstarteren på en saklig måte, og er åpenbart komfortabel med måten han har tilrettelagt sin tro på. Med mindre han ringer på døra mi og gir meg flygeblader eller går rundt og sier jeg er trangsynt så skal jeg respektere han for det, hvorvidt han ble født i Bagdad eller Norge.

Lenke til kommentar
Ok, og det gjør du fordi... (jf tittelen på tråden)

 

 

Det er mange eksempler, men kan ta ett eks. hvordan kan det hende at jorda har blitt til av "Big Bang"? Eksplosjon fører bare til kaos, la oss samle en haug av bøker og eksplodere dem, blir de til en god leksikon? Vitenskap gir meg ikke noe svar på de spørsmålene som jg lurer på...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...