Gå til innhold

Hvorfor tror DU på Gud?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ben Stein hadde et tv-show som gikk på TV i USA før som het Win Ben Stein's Money, hvor man konkurrerte mot ham i en kunnskapskonkurranse. Jeg så en del på showet, og ble derfor overrasket da han begynte å angripe vitenskap for noen år siden. Han er en utrolig kunnskapsrik og morsom mann, og uten tvil en kul fyr, men dessverre kan religion gjøre selv en badass til en stakkarslig type.

Lenke til kommentar
Det programmet må jeg se :)

 

Jeg vil gjerne se hele sammenhengen hvor han sier at vitenskap dreper folk. Det er jo sant, men likevel.

 

Hva mener du med å angripe vitenskap?

 

På hvilken måte mener du at vitenskap dreper folk?

Tror Ozzi har et ganske stort horn i siden på vitenskap jeg... en slags hevn fordi vitenskap ofte blir brukt til å motbevise den elskelige guden hans kanskje...?

 

Hvis han bare hadde revet nesa opp fra bibelen en gang i blandt (enten det eller faktisk lest hele dritten) så hadde han fått med seg at den vitenskapen, som vi andre kaller fremskritt, har reddet flere liv enn den har tatt... Om vi i det hele tatt skal skylde på våre fremskritt i mellom vitenskap på denne måten såklart.... :) Best å gjøre som Ozzi, å fokusere på alt det negative som vi har fått til med vitenskap :roll:

 

:)

Lenke til kommentar

Alt dreper, fotballer dreper, vulkanutbrudd dreper og atombomber dreper. Sistnevnte er et resultat av vitenskap = dreper.

 

Og jeg har ikke noe problem med vitenskap. Jeg har riktignok ikke tenkt å utdanne meg innenfor vitenskapen, da det ikke er min hovedinteresse. Men mine foreldre er vitenskapsfolk, og hele deres kontaktkrets er det. Og jeg har ingenting i verden imot vitenskap eller evolusjon.

 

Når det er sagt så liker spesielt. "I vitenskapen forekommer ikke absolutt sikkerhet". Altså, man bør være åpen for alt.

Lenke til kommentar
Alt dreper, fotballer dreper, vulkanutbrudd dreper og atombomber dreper. Sistnevnte er et resultat av vitenskap = dreper.

 

Dette er selvfølgelig feil. Samtidig er det helt feil bruk av verbet "å drepe". Ja, vi kan si at atombomben har blitt utviklet ved å ta i bruk den vitenskapelige metode - men, nei, vi kan ikke si at vitenskap dreper på bakgrunn av dette.

 

Det var akkurat denne feilslutningen mitt forige innlegg tok for seg, i korte trekk vel og merke, og jeg er helt forbauset av at et slikt misvisende innlegg kunne komme i så kort tid etter.

Lenke til kommentar
Alt dreper, fotballer dreper, vulkanutbrudd dreper og atombomber dreper. Sistnevnte er et resultat av vitenskap = dreper.

Atombomber er et resultat av våpenteknologi. Dessuten er ikke stråling og atom teknologi nødvendigvis negative ting. Atomkraftverk er et eksempel på konstruktiv bruk av atomvitenskap. Dessuten er ikke atomvåpen nødvendigvis negative. Ikke for å bli helt sci-fi, men hvis vi en dag oppdager at en meteor er på kollisjonskurs med Jorda, hva tror du vi gjør da? Ja vi sprenger den med atomvåpen.

Lenke til kommentar

Sist jeg sjekket, var det mennesker som drepte, ikke vitenskapen, selv om ny teknikk gjør det stadig mer bekvemt å drepe. Men de hadde ingen problemer med å drepe med primitive midler i "gamle" dager. Medisinen var også lite utviklet, så det skulle mindre til for å dø.

 

Uansett er vel dette lite relevant. At teknologiske nyvinninger brukes til å krige med, gir ikke guden din mer troverdighet eller vitenskapen mindre troverdighet.

Lenke til kommentar
Det at vitenskap og fotball kan brukes til gode ting, gjør det ikke mindre dødelig.

 

Vitenskap i seg selv er ikke dødelig, ei heller fotball. Argumentasjonen er ganske klar og tydelig her: Noen må gjøre noe gale for at det skal resultere gale ved bruk av det ene eller det andre. Mennesker og dyr dreper, naturkatastrofer forårsaker dødsfall(det er ikke det samme som å drepe), og teknologiske finesser brukes.

 

Vitenskap dreper ikke, det er en ukorrekt konklusjon, og det er like greit å gjøre oss ferdig med denne vinklingen nå med en gang.

 

En pistol dreper ikke, tullingen som holder den gjør det. Analogien er veldig lettvint å følge, og har få mangler. Hvorfor hopper du over to av mine innlegg som argumenterer mot din påstand, for så å fremheve samme påstand uten ytterligere argumentasjon? Dette er å trolle.

Endret av cuadRo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...