Gå til innhold

Hvorfor tror DU på Gud?


Anbefalte innlegg

Djevel er ikke noe som Gud skaper, djevel er noe man selv blir, når man vender Gud ryggen. Fordi man da blir en kjærlighets løs egoist. (psykopat)

 

Hvor går da grensen mellom god kristen og kjærlighets løs egoist (psykopat)? Jeg er langt ifra gudstroende, men mener at kjærlighets løs egoist (psykopat) ville værte en dårlig beskrivelse av meg :hmm:

 

Gud og Jesus er samme person? Sier ikke at av de mere kjente bibel versene noe som "...for Gud gav/ofret oss sin sønn, den enebårne....", huff, jeg ble aldri helt intressert i dette, men noe i den duren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
IHS, har du noe god grunnlag til å påstå at den kristne gud er en menneskelig følelse?

Dette har vi vært gjennom før, O3K

Den kristne Gud er et Menneske (Jesus Kristus)

I dette Mennesket er kjærligheten (Gud)

 

Jesus til GT folket > Jeg og Far er ett. Da tok jødene igjen opp steiner for å steine ham. Jesus sa til dem: «Jeg har vist dere mange gode gjerninger fra Far. Hvilken av dem vil dere steine meg for?» Jødene svarte: «Vi steiner deg ikke for noen god gjerning, men for gudsbespottelse: Du som er et menneske, gjør deg til Gud

 

Da sier Filip: «Herre, vis oss Far, det er nok for oss.» Jesus svarer: «Kjenner du meg ikke, Filip, enda jeg har vært hos dere så lenge? Den som har sett meg, har sett Far. Hvordan kan du da si: 'Vis oss Far'? Tror du ikke at jeg er i Far og Far i meg? De ord jeg sier til dere, har jeg ikke fra meg selv: Far er i meg og gjør sine gjerninger. Tro meg: Jeg er i Far og Far i meg. Om ikke for annet, så tro det for selve gjerningenes skyld.

 

De gode gjerningene Sønnen gjorde bekreftet at Far (kjærligheten) var i ham.

Følelser og tanker kan ikke skape ting. Hvis den kristne gud bare er en menneskelig følelse så kan det ikke være den samme mytologiske guden som skapte universet av absolutt ingenting.

Allt mennesket har skapt ligger det tanker og følelser bak, O3K

Den kristne Gud er et Menneske med kjærlighet (Gud) i seg.

NT > Gud er kjærlighet, og den som blir i kjærligheten, blir i Gud og Gud i ham.

Av med GT brillene, O3K ! :cool:

Lenke til kommentar

Jeg har hverken GT eller NT briller på meg.

Gud og kjærlighet er to helt forskjellige ting. Kjærlighet er en menneskelig følelse, mens en gud eller guddom er et overnaturlig vesen eller en åndskraft.

 

Og som du sa tidligere:

I Jesu Kristi tilfelle så ble "certain genes switched on" kunstig.

Forklar er du snill.

Endret av O3K
Lenke til kommentar
Djevel er ikke noe som Gud skaper, djevel er noe man selv blir, når man vender Gud ryggen. Fordi man da blir en kjærlighets løs egoist. (psykopat)

 

Hvor går da grensen mellom god kristen og kjærlighets løs egoist (psykopat)? Jeg er langt ifra gudstroende, men mener at kjærlighets løs egoist (psykopat) ville værte en dårlig beskrivelse av meg :hmm:

 

Gud og Jesus er samme person? Sier ikke at av de mere kjente bibel versene noe som "...for Gud gav/ofret oss sin sønn, den enebårne....", huff, jeg ble aldri helt intressert i dette, men noe i den duren?

 

Du skjønner, den kristne Gud er en treenig gud; Gud Faderen, Jesus og Den hellige ånd. Gud er ett, men likevel 3 personer. Jesus er sin egen far. :ph34r:

Lenke til kommentar

Jeg har hverken GT eller NT briller på meg.

Gud og kjærlighet er to helt forskjellige ting. Kjærlighet er en menneskelig følelse, mens en gud eller guddom er et overnaturlig vesen eller en åndskraft.

 

Og som du sa tidligere:

I Jesu Kristi tilfelle så ble "certain genes switched on" kunstig.

Forklar er du snill.

Litt grunnlegende psykologi, O3K

Den tomhet og angst mange føler kommer av mangel på kjærlighet (Gud)

Det som stenger (Gud) kjærligheten ute, er den frykt og skyld følelse mange har.

Ved å ta bort skyld følelsen (synden) får man plass til kjærligheten (Gud)

NT > I kjærligheten finnes det ikke frykt: Den fullkomne kjærligheten driver frykten ut.

Gud = Kjærlighetens Ånd

 

Litt genetikk, O3K

For at en kunstig celledeling skal komme igang må enkelte gener kunstig aktiveres.

Jomfrufødsel (Parthenogenesis) > http://www.bioethics.gov/images/figure1.gif

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Litt grunnlegende psykologi, O3K

Den tomhet og angst mange føler kommer av mangel på kjærlighet (Gud)

Det som stenger (Gud) kjærligheten ute, er den frykt og skyld følelse mange har.

Ved å ta bort skyld følelsen (synden) får man plass til kjærligheten (Gud)

NT > I kjærligheten finnes det ikke frykt: Den fullkomne kjærligheten driver frykten ut.

Gud = Kjærlighetens Ånd

Hvordan kan du kalle dette psykologi? Dette er jo bare ting du sier basert på boken din, det finnes ingen psykologistudier hvor man lærer dette og det finnes ingen psykologibøker hvor dette blir påstått. Man kunne lest psykologi til doktorgrad og videre uten å noengang komme borti det du sier nå, så kaller du det "grunnleggende"?

Lenke til kommentar

Spørsmålet var referert til IHS når han sier

Ved å ta bort skyld følelsen (synden) får man plass til kjærligheten (Gud)

Jeg synder like mye når jeg opplever kjærlighet som når jeg ikke gjør det. Forklar vær så snill.

Endret av Hans-O
Lenke til kommentar
Hvordan forklarer du at jeg har opplevd kjærlighet uten å tro på Gud?

At Gud finnes uansett om du tror på han eller ikke?

Det ser ut til å gå stikk i strid med Bibelens postuleringer rundt det samme, altså det at du kan oppleve Gud uten å tro på'n. Det er jo selve essensen i kristendom, frelse gjennom tro (vel, nå finnes det så mange ulike denominasjoner av kristendom at man kan strengt tatt ikke si noe slikt). Så hvis det er en skikkelse der ute som kan kalles Gud, så er det nok ikke han i Bibelen. ;)

Lenke til kommentar
Den tomhet og angst mange føler kommer av mangel på kjærlighet (Gud)

Det som stenger (Gud) kjærligheten ute, er den frykt og skyld følelse mange har.

Ved å ta bort skyld følelsen (synden) får man plass til kjærligheten (Gud)

NT > I kjærligheten finnes det ikke frykt: Den fullkomne kjærligheten driver frykten ut.

Gud = Kjærlighetens Ånd

Kan tolkes at det ikke er mulig å oppleve kjærlighet, men romhet og angst dersom man ikke tror på Gud. Mener du at de som faktisk tror på Gud opplever kjærlighet mere/annerledels/motsetning-til de som ikke tror på han. Hva med de som tror på Gud fra gamle testamentet, men ikke jesus i hi-tech testamentet (jmf. Jøder), føler de også tomhet og angst. Kommer ikke de inn i himmelen?

Lenke til kommentar
Litt genetikk, O3K

For at en kunstig celledeling skal komme igang må enkelte gener kunstig aktiveres.

Jomfrufødsel (Parthenogenesis) > http://www.bioethics.gov/images/figure1.gif

Men det er ikke bevist noe Parthenogenesis på mennesker IHS. Det er ikke noe vits å linke til samme linken hver gang uten å skrive noe nytt. Når det tilogmed sto i den ene linken at det ikke var mulig på mennesker.

Lenke til kommentar
Litt grunnlegende psykologi, O3K

Den tomhet og angst mange føler kommer av mangel på kjærlighet (Gud)

Det som stenger (Gud) kjærligheten ute, er den frykt og skyld følelse mange har.

Ved å ta bort skyld følelsen (synden) får man plass til kjærligheten (Gud)

NT > I kjærligheten finnes det ikke frykt: Den fullkomne kjærligheten driver frykten ut.

Gud = Kjærlighetens Ånd

Hvordan kan du kalle dette psykologi? Dette er jo bare ting du sier basert på boken din, det finnes ingen psykologistudier hvor man lærer dette og det finnes ingen psykologibøker hvor dette blir påstått. Man kunne lest psykologi til doktorgrad og videre uten å noengang komme borti det du sier nå, så kaller du det "grunnleggende"?

Dorian Gray, Kjærligheten er et grunnleggende psykologisk behov. Finnes ikke en eneste psykolog som ikke vet det. Frykt og skyld følelser er et grunnleggende psykologisk problem som alle psykologer søker løsninger på.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Litt grunnlegende psykologi, O3K

Den tomhet og angst mange føler kommer av mangel på kjærlighet (Gud)

Det som stenger (Gud) kjærligheten ute, er den frykt og skyld følelse mange har.

Ved å ta bort skyld følelsen (synden) får man plass til kjærligheten (Gud)

NT > I kjærligheten finnes det ikke frykt: Den fullkomne kjærligheten driver frykten ut.

Gud = Kjærlighetens Ånd

Hvordan kan du kalle dette psykologi? Dette er jo bare ting du sier basert på boken din, det finnes ingen psykologistudier hvor man lærer dette og det finnes ingen psykologibøker hvor dette blir påstått. Man kunne lest psykologi til doktorgrad og videre uten å noengang komme borti det du sier nå, så kaller du det "grunnleggende"?

Dorian Gray, Kjærligheten er et grunnleggende psykologisk behov. Finnes ikke en eneste psykolog som ikke vet det. Frykt og skyld følelser er et grunnleggende psykologisk problem som alle psykologer søker løsninger på.

Det er jo ikke det jeg klager på. Jeg klager på at du tar utgangspunkt i noe mange er enig om er ekte (kjærlighet) og kaller det Gud, for deretter å late som at fordi som er enig i at kjærlighet er det-og-det, så er de også enig i at Gud finnes, fordi du personlig mener at Gud er kjærlighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...