IHS Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Nei, det er menneske Jesus Kristus som er utgangspunktet for den kristne Gud ikke gamletestamentet. Er det vanskelig å forstå ? Gamletestamentet taler likevel stort mye om Gud, som i dette tilfellet Jesus og resten av trosforkynnerne baserer seg på. Tekstene bærer altså høy relevans, og når disse viser seg å være feilaktige, ukorrekt eller i beste tilfelle dårlig dokumentert - hvordan skal man forvente at historiene som bygger på dette av senere tid på noen som helst måte er mer nøyaktige? Ja, men opplysningene om Gud i Gamletestamentet er feil. Er det vanskelig å forstå ? Jesus til GT folket > han som har sendt meg, er sann, men dere kjenner ham ikke. Jeg kjenner ham, for jeg kommer fra ham, og han har sendt meg. Da ville de gripe ham, .. Jesus til GT folket > han som dere kaller deres Gud. Dere kjenner ham ikke, men jeg kjenner ham. Dersom jeg sa at jeg ikke kjente ham, var jeg en løgner, slik som dere. Men jeg kjenner ham Dette er ganske klar tale, cuadRo Lenke til kommentar
IHS Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 SirEmanon, Tema for tråden er Guds eksistens ikke motsigelser i gamletestamentet, som ikke forteller oss noe ting om Gud. Tema for tråden er om du tror på gud og hvorfor. Og da nytter det ikke å komme med noen merkelige kommentarer og utsagn. Er forklaringen din at du tror fordi alt i universet er likt? Tror du på det som står i bibelen? Har du lest bibelen? Edit: Er det ikke bibelen som er utgangspunktet for den kristne Gud? Nei, det er menneske Jesus Kristus som er utgangspunktet for den kristne Gud ikke gamletestamentet. Er det vanskelig å forstå ? Jaha… Hvordan forklarer du da at jesus viser til de gamle lovene. Viser til: Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. Jesus vil at alle skal følge gamletestamentet. Edit: Og du har ikke svart på følgende spørsmål; Er forklaringen din at du tror fordi alt i universet er likt? Tror du på det som står i bibelen? Har du lest bibelen? Du har samme problem som GT folket, du forstår ikke hva mannen sier. GT er en profetisk bok som han oppfyller og ferdig med den. For å mot bevise Guds eksistens, vil du på dø og liv at folk skal tro på GT. Glem det ! Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Ja, men opplysningene om Gud i Gamletestamentet er feil. Er det vanskelig å forstå ? Jesus til GT folket > han som har sendt meg, er sann, men dere kjenner ham ikke. Jeg kjenner ham, for jeg kommer fra ham, og han har sendt meg. Da ville de gripe ham, .. Jesus til GT folket > han som dere kaller deres Gud. Dere kjenner ham ikke, men jeg kjenner ham. Dersom jeg sa at jeg ikke kjente ham, var jeg en løgner, slik som dere. Men jeg kjenner ham Dette er ganske klar tale, cuadRo For meg er ikke dette klar tale. Johannes evangeliet (7-8) er jo kun en beskrivelse over bevisfremstilling om at Jesus er Guds sønn. Ikke om gamle testamentet skal brukes eller ikke. Kan du være så snill og utdype dette litt? Undervis meg…… Du har samme problem som GT folket, du forstår ikke hva mannen sier.GT er en profetisk bok som han oppfyller og ferdig med den. For å mot bevise Guds eksistens, vil du på dø og liv at folk skal tro på GT. Glem det ! Egentlig så er både GT og NT en eventyrbok for meg, men det er en veldig interessan bok. Det finnes et hav av motsigelser og regler vi ikke kan leve etter i dag (både GT og NT). Jesus sier at GT er lov, men dette vil ikke du leve etter, det er din definisjon. Men hvem er det som definerer det som står i NT, presteskapet eller er det den enkelte som kan bruke det som står der etter forgodtbefinnende? Hvordan vil du etterleve luk. 19:27, hvor Jesus vil hogge ned sine fiender foran sine øyne? Aksepterer du drap? Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Nei, det er menneske Jesus Kristus som er utgangspunktet for den kristne Gud ikke gamletestamentet. Er det vanskelig å forstå ? Gamletestamentet taler likevel stort mye om Gud, som i dette tilfellet Jesus og resten av trosforkynnerne baserer seg på. Tekstene bærer altså høy relevans, og når disse viser seg å være feilaktige, ukorrekt eller i beste tilfelle dårlig dokumentert - hvordan skal man forvente at historiene som bygger på dette av senere tid på noen som helst måte er mer nøyaktige? Ja, men opplysningene om Gud i Gamletestamentet er feil. Er det vanskelig å forstå ? Jesus til GT folket > han som har sendt meg, er sann, men dere kjenner ham ikke. Jeg kjenner ham, for jeg kommer fra ham, og han har sendt meg. Da ville de gripe ham, .. Jesus til GT folket > han som dere kaller deres Gud. Dere kjenner ham ikke, men jeg kjenner ham. Dersom jeg sa at jeg ikke kjente ham, var jeg en løgner, slik som dere. Men jeg kjenner ham Dette er ganske klar tale, cuadRo Du bygger argumentet ditt på at fortellingene fra GT må være gale, fordi de er motsigelser til fortellingene i NT. Det som burde slå deg er at ingen av disse beskrivelsene trenger å være sanne. Det er overhodet ikke vanskelig å forstå at opplysningene om Gud og mye annet i GT er feil, det er heller ikke vanskelig, for meg, å forstå at veldig mye av opplysningene om Gud, og mye annet, i NT kan være like raknende gale. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Nei, det er menneske Jesus Kristus som er utgangspunktet for den kristne Gud ikke gamletestamentet. Er det vanskelig å forstå ? Gamletestamentet taler likevel stort mye om Gud, som i dette tilfellet Jesus og resten av trosforkynnerne baserer seg på. Tekstene bærer altså høy relevans, og når disse viser seg å være feilaktige, ukorrekt eller i beste tilfelle dårlig dokumentert - hvordan skal man forvente at historiene som bygger på dette av senere tid på noen som helst måte er mer nøyaktige? Ja, men opplysningene om Gud i Gamletestamentet er feil. Er det vanskelig å forstå ? Jesus til GT folket > han som har sendt meg, er sann, men dere kjenner ham ikke. Jeg kjenner ham, for jeg kommer fra ham, og han har sendt meg. Da ville de gripe ham, .. Jesus til GT folket > han som dere kaller deres Gud. Dere kjenner ham ikke, men jeg kjenner ham. Dersom jeg sa at jeg ikke kjente ham, var jeg en løgner, slik som dere. Men jeg kjenner ham Dette er ganske klar tale, cuadRo Du bygger argumentet ditt på at fortellingene fra GT må være gale, fordi de er motsigelser til fortellingene i NT. Det som burde slå deg er at ingen av disse beskrivelsene trenger å være sanne. Det er overhodet ikke vanskelig å forstå at opplysningene om Gud og mye annet i GT er feil, det er heller ikke vanskelig, for meg, å forstå at veldig mye av opplysningene om Gud, og mye annet, i NT kan være like raknende gale. Inderlig godt at du har forstått noe av det som sies, cuadRo Tyder på at du i motsetning til en del andre har en vis intelligenskvotient. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 (endret) Ja, men opplysningene om Gud i Gamletestamentet er feil. Er det vanskelig å forstå ? Jesus til GT folket > han som har sendt meg, er sann, men dere kjenner ham ikke. Jeg kjenner ham, for jeg kommer fra ham, og han har sendt meg. Da ville de gripe ham, .. Jesus til GT folket > han som dere kaller deres Gud. Dere kjenner ham ikke, men jeg kjenner ham. Dersom jeg sa at jeg ikke kjente ham, var jeg en løgner, slik som dere. Men jeg kjenner ham Dette er ganske klar tale, cuadRo For meg er ikke dette klar tale. Johannes evangeliet (7-8) er jo kun en beskrivelse over bevisfremstilling om at Jesus er Guds sønn. Ikke om gamle testamentet skal brukes eller ikke. Kan du være så snill og utdype dette litt? Undervis meg…… Du har samme problem som GT folket, du forstår ikke hva mannen sier.GT er en profetisk bok som han oppfyller og ferdig med den. For å mot bevise Guds eksistens, vil du på dø og liv at folk skal tro på GT. Glem det ! Egentlig så er både GT og NT en eventyrbok for meg, men det er en veldig interessan bok. Det finnes et hav av motsigelser og regler vi ikke kan leve etter i dag (både GT og NT). Jesus sier at GT er lov, men dette vil ikke du leve etter, det er din definisjon. Men hvem er det som definerer det som står i NT, presteskapet eller er det den enkelte som kan bruke det som står der etter forgodtbefinnende? Hvordan vil du etterleve luk. 19:27, hvor Jesus vil hogge ned sine fiender foran sine øyne? Aksepterer du drap? Hvor har du dette tullet fra ? etterleve lignelser ? Hvorfor tror du kristen livet dreier seg om et hav av "regler" "lover" som skal "etterleves" "leves etter" som du sier ? Hva skulle det tjene til ? (jøder og muslimer gjør jo det) Paulus > De [kristne] må ikke holde seg til jødiske myter og bud, gitt av mennesker som har vendt seg bort fra sannheten. Alt er rent for de rene, men for de urene og vantro er ingen ting rent. Nei, de er urene både i sinn og samvittighet. De erklærer at de kjenner Gud, men fornekter ham med det de gjør. De er avskyelige og ulydige, ute av stand til å gjøre noe godt. Endret 7. mars 2009 av IHS Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Så paulus er viktigere enn Jesus? Lærte jeg noe nytt hvertfall. Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Nå gidder jeg snart ikke mer. IHS kan du være så venlig å svare på spørsmål som er stilt i mange av de tidligere innleggene før du slenger ut noe annet som ikke henger sammen med det som tidligere tråder har belyst. Eller i alle fall forklare hvorfor du f.eks. slenger ut noe fra Paulus brev. Lenke til kommentar
MasterOfColours Skrevet 7. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2009 Jeg tenkte ikke bare på den kristne Gud, men også alle andre religioners Gud. Poenget med å starte tråden var for å starte en diskusjon om hvilke tanker vi har til religion, og om man tror på den Guden man har sin egen. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 (endret) Nå gidder jeg snart ikke mer. IHS kan du være så venlig å svare på spørsmål som er stilt i mange av de tidligere innleggene før du slenger ut noe annet som ikke henger sammen med det som tidligere tråder har belyst. Eller i alle fall forklare hvorfor du f.eks. slenger ut noe fra Paulus brev. SirEmanon, det er du som ikke svarer på spørsmål, fordi du ikke forstår hva som blir sagt. Paulus er en kristen som har forstått Jesus rett og blir derfor sitert. Konsentrer deg litt, hva sier Jesus til GT folket om Gud ? Jesus til GT folket > han som har sendt meg, er sann, men dere kjenner ham ikke. Jeg kjenner ham, for jeg kommer fra ham, og han har sendt meg. Da ville de gripe ham, .. Jesus til GT folket > han som dere kaller deres Gud. Dere kjenner ham ikke, men jeg kjenner ham. Dersom jeg sa at jeg ikke kjente ham, var jeg en løgner, slik som dere. Men jeg kjenner ham Svar: At de ikke kjenner Gud. Så hvorfor oppfater ikke akkurat du dette ??? Endret 7. mars 2009 av IHS Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Sier du seriøst at fortellingene i Bibelen er sanne? Lenke til kommentar
IHS Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 (endret) Sier du seriøst at fortellingene i Bibelen er sanne? Dette er en autentisk gjengivelse av samtalen mellom GT folket og Jesus. Endret 7. mars 2009 av IHS Lenke til kommentar
Bjek Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Sier du seriøst at fortellingene i Bibelen er sanne? Dette er en autentisk gjengivelse av samtalen mellom GT folket og Jesus. Eg fatter ikkje kordan du kan seie at dette er ein autentisk samtale. Eg fatter heller ikkje samhørigheten mellom GT og denne preiken? Jesus hiver ikkje GT på "flammene".....? Lenke til kommentar
IHS Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 (endret) Sier du seriøst at fortellingene i Bibelen er sanne? Dette er en autentisk gjengivelse av samtalen mellom GT folket og Jesus. Eg fatter ikkje kordan du kan seie at dette er ein autentisk samtale. Eg fatter heller ikkje samhørigheten mellom GT og denne preiken? Jesus hiver ikkje GT på "flammene".....? Ikke GT men bilde GT gir av Gud PS: Johannes overhørte denne samtalen og skrev den senere ned. Endret 7. mars 2009 av IHS Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Tror du seriøst på jomfrufødsler? Lenke til kommentar
IHS Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Tror du seriøst på jomfrufødsler? Hvorfor skulle ikke jomfruer kunne føde etter kunstig befruktning ??? Har du noe bevis/kilde på dette? Hvilke fagfelter henter du informasjon fra? Kan du komme med en eneste kilde for påstanden din? Forventer referanser til ledende hypoteser eller annen dokumentasjon som underbygger påstanden. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Tror du seriøst på jomfrufødsler? Hvorfor skulle ikke jomfruer kunne føde etter kunstig befruktning ??? Har du noe bevis/kilde på dette? Hvilke fagfelter henter du informasjon fra? Kan du komme med en eneste kilde for påstanden din? Forventer referanser til ledende hypoteser eller annen dokumentasjon som underbygger påstanden. Nå må jeg le høyt her Du har i din store visdom omtrent ordrett kopiert det jeg etterspurte hos deg som følge av ett av dine mer håpløse utsagn. Jeg betviler at du har kapasitet til å formulere denne type setninger på egenhånd da dette tydeligvis er ny materie, men vær så snill å utvis en smule originalitet da menneske Lenke til kommentar
IHS Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 (endret) Viste du og andre ville lese dette, Jalla :!: (kalles å svare med samme mynt) Endret 8. mars 2009 av IHS Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Jomfrufødsler er jo null prob, ærlig talt. Tror du på ultralyd? Eller kloning? Lenke til kommentar
O3K Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Tror du på ultralyd? Ultralyd ble først brukt diagnostisk for å se på hjertet; ekkokardiografi. Ultralyd brukes også for å se annet vev, indre organer, ledd, de store blodkar, innen nevrologien og for å se på foster under graviditet. Hva har ultralyd med jomfrufødsel å gjøre? Eller kloning? Var Maria fra Nasaret en surrogatmor? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå