IHS Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 (endret) IHS, du berre gjentar deg sjølv og kjem med påstandar som om det ikkje er nokon tvil om at dette er sant, og når du vert utsnakka med kjelder og logikk, lar du vere å svare. Viss Gud er mennesket si ånd, korleis kan då Gud ha skapa mennesket? Hva kom først, høna eller egget? Men eg har oppfatta det slik at du meiner du snakkar om kristendomen sin gud, og han skapte, ifølgje Bibelen, mennesket. Gud var først mennesket Jesu Kristi si ånd. I dag er Gud, Guds folks ånd. (folkesjel) Guds eksistens er bevist. Korleis kan Gud vere Jesus sin ånd, når Jesus, ifølgje Kristendomen si heilage bok, vart fødd i år 0, etter at jorda, som vart skapt av denne guden, hadde eksistert i fleire tusen millionar år? Før Gud ble mennesket Jesu Kristi si ånd var Gud det Israelske folks ånd (folkesjel) Korleis kan Gud vere nokon si ånd, når Gud var det fyrste som var? Men me ser jo dømer over heile verda til ikkje-kristne personar som ikkje er egoistiske. Korleis vil du forklare dette? hvem da ? link/kilde Vel, til eit godt døme har me religionen buddhisme, der å unngå egoisme er sentralt. Den fyrste av dei fem retningslinjene for etisk livsførsel er: «Jeg avstår fra å skade levende skapninger (drap, vold). » Dei fem retningslinjene for etisk livsførsel kan samanliknast med kristendomen sine ti bodord, der det fyrste bodordet lyd slik: «Du skal ikkje ha andre gudar enn meg. » For meg høyrast kristendomen, meir enn buddhismen, ut som eit livssyn som legger vekt på egoisme, og det har også virket sånn opp gjennom historia. Human-etikk er eit livssyn som også setter likeverd sentralt. Humanismens menneskesyn kommer til uttrykk i FNs menneskerettighetserklæring: "Alle mennesker er født frie og like i verdighet og rettigheter. De er utstyrt med fornuft og samvittighet og bør handle mot hverandre i brorskapets ånd." Humanismens virkelighetsforståelse, etikk og menneskesyn er basert på fornuft og erfaring, rasjonell og kritisk tenkning, empati og medmenneskelighet. Sentralt i humanismen er at mennesker alltid skal behandles som mål i seg selv. I Norge er dette livssynet også kjent som humanetikk. «Therefore I said to you that you will die in your sins; for unless you believe that I am He, you will die in your sins. » Dette skal Jesus ha sagt (Johannes 8:24). Ikkje særleg mykje nåde og respekt for andre menneske. Det er ikke mulig å bli kvitt egoisten med "retningslinjer og bud" Der er heller ikke mulig å bli kvitt syndene med "retningslinjer og bud" Jesus Kristus er veien ut av egoismen. Respekt for egoister ? Som Myagos har skrive, er det fleire dømer på ikkje-kristne personar som er langt ifrå egoistar. Mohandas Gandhi, Herbert de Souza, Graham Allen, Robert Wilson, Warren Buffet, George Soros er nokon fleire. Du vil klassifisere alle som ikkje er kristne som egoistar, og å respektere desse, er for deg utenkjeleg? "Underpants" nå var det "Jalla" sin tur Endret 6. mars 2009 av IHS Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Skriv meg opp på ventelista. Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 (endret) Selv om de fysiske lovene er like andre steder i universet betyr ikke det at liv nødvendigvis hadde liknet det vi finner på jorden. Ting som mutasjoner og naturkatastrofer er i stor grad et resultat av tilfeldighter. Det eneste som hadde vært likt er de fysiske lovene og den naturlige utvelgelsen som etterhvert ville oppstått mellom forskjellige arter. Alle andre parametre kan variere opp mot det uendelige. At enkelte evolusjonsmessige likheter oppstår kan man regne som sannsynlig, men at man kan finne genetisk og fysiologiske kopier av mennesker på andre planeter regner jeg som usannsynlig og i beste fall spekulasjon. Endret 6. mars 2009 av -Zeitgeist- Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 (endret) Vi har tusenvis av ulike religioner her på jorden alene, så hvor stor er sannsynligheten for at en annen planet med intelligent liv skulle tro på den kristne gud? På en annen planet med helt andre kulturer og livsformer så virker det usannsynlig at de skulle tro på den nøyaktig samme guden som de kristne tror på. Hvem sier at livet på andre planeter er anderledes en livet på jorden, vitenskapen ? Den kristne Gud er et menneske. IHS, Hvis det finnes intelligent liv på andre planeter så er det ikke nødvendigvis mennesker. Andre planeter, andre økosystem, andre livsformer Det er bare "Star Trek" eventyr, som veldig mange tror på, O3K Det finnes ingen grunn til å tro at livet er satt sammen anderledes på andre planeter i verdensrommet. Men hva er grunnen til at det skal være satt sammen på samme måte på andre planeter i verdensrommet? Det er ikke mulig å sette sammen livet anderledes en det er satt sammen på jorden. Har du noe bevis/kilde på det? Og hvorfor skal det ikke gå? altså, jeg mener det går jo ann å sette sammen celler og lignende på forskjellige måter, altså trenger ikke livet på andre planeter være 100% likt på jorden. Kanskje det er fiskene som har utviklet seg og har blitt til fiskemennesker. Det er bare "Star Trek" eventyr, som veldig mange tror på. Atomer, celler osv. kan ikke settes sammen anderledes en de er satt sammen på jorden. Disse planetene har også nøyaktig samme plasering som jorden i forhold til sin sol. Livet er helt likt det mangfoldige livet på jorden.] IHS: Ask an Astrobiologist Dette ble tatt opp sist i Katta - se programmet - hvor en også fikk forklart hvorfor den beboelige sonen varierer med energien som stjernen i solsystemet avgir; større energi - sonen befinner seg lengre ute, planeten er større, mer massiv av åpenbare gravitasjonelle årsaker. Mosatt om energien er lavere. Elementært Så du tror "Star Trek" mytene er sanne ? Det er lyset fra solen (stjernen) livet er relatert til (fotosyntesen) Livet på andre planeter i verdensrommet er helt likt det mangfoldige livet på jorden. Den kristne Gud er et menneske. Hvor har jeg sagt noe om "Star-Trek Myter?" Hva innebærer dette uttrykket? Kan du definere hva en "Star-Trek Myte" er for noe i denne sammenhengen slik at vi forstår hva det er du egentlig prater om. - Hvis du da i det heletatt forstår det du prater om, jeg har mine tvil Vet du hva astrobiologi er? Har du begrep om innvirkningen lys fra en stjerne som avgir hoveddelen av sin energi i andre spekter enn det vi får fra vår stjerne vil ha å si for utviklingen av livsformene på en planet? Har du innsikt i hva endringer i gravitasjon, rotasjonshastighet, omløpstid, temperaturgradienter, og atmosfærisk sammensetning har å si for utvikling av liv? Din siste kommentar anser jeg for å være en klumsete non sequitur og ignorerer den med henvisning til bevisets stilling Eksempel på Star Trek myte, Denne grønne mannen dukker opp i Star Trek episoden "The Corbomite Maneuver" 10 November 1966 Etter det tror hele verden at det er slik en mann fra en annen planet ser ut. Grønne menn med tilsvarende hode form tror folk på den dag i dag. PS: Kun på planeter i bane rund "G V stjerner" er livet helt likt det mangfoldige livet på jorden. Rundt andre stjerner er det ikke liv. Nåja, jeg ville vært mer forsiktig med de bastante påstandene omkring gule dvergstjerner. Se over vedrørende gravitasjon, rotasjon, omløpstid og de andre parametrene ..... Hvorfor det ? allt er innstilt nøyaktig som en klokke. Og igjen, det er lyset fra solen (stjernen) som betinger livet på jorden. Alle kjemiske og organiske reaksjoner er identiske på disse andre planetene. Livet er helt likt det mangfoldige livet på jorden. Den kristne Gud er et menneske. Hva er det du svarer på her egentlig, dette er jo bare avsporinger. Hva er som en klokke? Og nei, det er ikke lyset som betinger livet, det er en grunnbetingelse, ja, men det er ikke avgjørende for hvilken retning utviklingen har hatt, dette er jo bare ad hoc argumentasjon menneske. Du må se å lære deg en smule logikk her Litt kjemi og fysikk hadde heller ikke vært av veien, seriøst, du fremstår som ganske ignorant på alle felt du adresserer. Du gjentar tilogmed før nevnte klumsete non sequitur angående supernaturlige vesner. Endret 6. mars 2009 av Jalla Lenke til kommentar
IHS Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 PS: Kun på planeter i bane rund "G V stjerner" er livet helt likt det mangfoldige livet på jorden. Rundt andre stjerner er det ikke liv. Nåja, jeg ville vært mer forsiktig med de bastante påstandene omkring gule dvergstjerner. Se over vedrørende gravitasjon, rotasjon, omløpstid og de andre parametrene ..... Hvorfor det ? allt er innstilt nøyaktig som en klokke. Og igjen, det er lyset fra solen (stjernen) som betinger livet på jorden. Alle kjemiske og organiske reaksjoner er identiske på disse andre planetene. Livet er helt likt det mangfoldige livet på jorden. Den kristne Gud er et menneske. Hva er det du svarer på her egentlig, dette er jo bare avsporinger. Hva er som en klokke? Og nei, det er ikke lyset som betinger livet, det er en grunnbetingelse, ja, men det er ikke avgjørende for hvilken retning utviklingen har hatt, dette er jo bare ad hoc argumentasjon menneske. Du må se å lære deg en smule logikk her Litt kjemi og fysikk hadde heller ikke vært av veien, seriøst, du fremstår som ganske ignorant på alle felt du adresserer. Du gjentar tilogmed før nevnte klumsete non sequitur angående supernaturlige vesner. Les selv hva du skriver så skjønner du hva du får svar på. Livet er satt sammen på samme måte i hele universet. Fra fotosyntesen og helt opp til mennesket. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 PS: Kun på planeter i bane rund "G V stjerner" er livet helt likt det mangfoldige livet på jorden. Rundt andre stjerner er det ikke liv. Nåja, jeg ville vært mer forsiktig med de bastante påstandene omkring gule dvergstjerner. Se over vedrørende gravitasjon, rotasjon, omløpstid og de andre parametrene ..... Hvorfor det ? allt er innstilt nøyaktig som en klokke. Og igjen, det er lyset fra solen (stjernen) som betinger livet på jorden. Alle kjemiske og organiske reaksjoner er identiske på disse andre planetene. Livet er helt likt det mangfoldige livet på jorden. Den kristne Gud er et menneske. Hva er det du svarer på her egentlig, dette er jo bare avsporinger. Hva er som en klokke? Og nei, det er ikke lyset som betinger livet, det er en grunnbetingelse, ja, men det er ikke avgjørende for hvilken retning utviklingen har hatt, dette er jo bare ad hoc argumentasjon menneske. Du må se å lære deg en smule logikk her Litt kjemi og fysikk hadde heller ikke vært av veien, seriøst, du fremstår som ganske ignorant på alle felt du adresserer. Du gjentar tilogmed før nevnte klumsete non sequitur angående supernaturlige vesner. Les selv hva du skriver så skjønner du hva du får svar på. Livet er satt sammen på samme måte i hele universet. Fra fotosyntesen og helt opp til mennesket. Det er på tide du begynner å begrunne påstandene dine, hvilke fagfelter henter du informasjon fra? Utdyp hva du mener med følgende utsagn: Livet er satt sammen på samme måte i hele universet. jeg forventer referanser til ledende hypoteser eller annen dokumentasjon som underbygger påstanden.Det samme gjelder neste utsagn: Fra fotosyntesen og helt opp til mennesket. Det er ikke for å "ta deg" eller noe, men det du kommer med gir ingen mening så lenge det ikke underbygges med dokumentasjon fra relevante kilder, jeg gir deg en sjanse til å komme med et godt underbygd resonnement her. Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Det er som med katter, folkens... ikke mat trollene, for da kommer de bare tilbake Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Jeg tror IHS er et stort troll..... Eksempel på Star Trek myte,Denne grønne mannen dukker opp i Star Trek episoden "The Corbomite Maneuver" 10 November 1966 Etter det tror hele verden at det er slik en mann fra en annen planet ser ut. Grønne menn med tilsvarende hode form tror folk på den dag i dag. PS: Kun på planeter i bane rund "G V stjerner" er livet helt likt det mangfoldige livet på jorden. Rundt andre stjerner er det ikke liv. Det var en mann som dukket opp for to tusen år siden også....... Etter det tror hele verden på denne mannen. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Jeg tror IHS er et stort troll..... Eksempel på Star Trek myte,Denne grønne mannen dukker opp i Star Trek episoden "The Corbomite Maneuver" 10 November 1966 Etter det tror hele verden at det er slik en mann fra en annen planet ser ut. Grønne menn med tilsvarende hode form tror folk på den dag i dag. PS: Kun på planeter i bane rund "G V stjerner" er livet helt likt det mangfoldige livet på jorden. Rundt andre stjerner er det ikke liv. Det var en mann som dukket opp for to tusen år siden også....... Etter det tror hele verden på denne mannen. Han så ihvertfall ut som en av oss :!: Lenke til kommentar
O3K Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Han så ihvertfall ut som en av oss :!: FEIL! Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Jeg tror IHS er et stort troll..... Eksempel på Star Trek myte,Denne grønne mannen dukker opp i Star Trek episoden "The Corbomite Maneuver" 10 November 1966 Etter det tror hele verden at det er slik en mann fra en annen planet ser ut. Grønne menn med tilsvarende hode form tror folk på den dag i dag. PS: Kun på planeter i bane rund "G V stjerner" er livet helt likt det mangfoldige livet på jorden. Rundt andre stjerner er det ikke liv. Det var en mann som dukket opp for to tusen år siden også....... Etter det tror hele verden på denne mannen. Han så ihvertfall ut som en av oss :!: Lenke til kommentar
IHS Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Han så ihvertfall ut som en av oss :!: FEIL! RIKTIG! Lenke til kommentar
O3K Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Jøss, jeg visste ikke at Jesus hadde armbåndsur. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 (endret) Jøss, jeg visste ikke at Jesus hadde armbåndsur. Ser du ikke forskjellen på Jesus og Mel Gibson ? PS: Usedvanlig bra film (anbefales) Endret 6. mars 2009 av IHS Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Jeg trodde jesus var død jeg, hvordan kan ha da ha spilt inn filmen. Men, skal vi får vel komme oss tilbake til topic, selv om humor alltid er bra for sjelen. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Jeg trodde jesus var død jeg, hvordan kan ha da ha spilt inn filmen. Men, skal vi får vel komme oss tilbake til topic, selv om humor alltid er bra for sjelen. Han stod opp fra de død og lever i sine efterfølgere til dags dato Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Jeg tror IHS er et stort troll..... Eksempel på Star Trek myte,Denne grønne mannen dukker opp i Star Trek episoden "The Corbomite Maneuver" 10 November 1966 Etter det tror hele verden at det er slik en mann fra en annen planet ser ut. Grønne menn med tilsvarende hode form tror folk på den dag i dag. PS: Kun på planeter i bane rund "G V stjerner" er livet helt likt det mangfoldige livet på jorden. Rundt andre stjerner er det ikke liv. Det var en mann som dukket opp for to tusen år siden også....... Etter det tror hele verden på denne mannen. Han så ihvertfall ut som en av oss :!: Har du ikke hørt det siste. Jesus var en Ailien... Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Jeg trodde jesus var død jeg, hvordan kan ha da ha spilt inn filmen. Men, skal vi får vel komme oss tilbake til topic, selv om humor alltid er bra for sjelen. Han stod opp fra de død og lever i sine efterfølgere til dags dato Beviser og Kilde for det takk, hvis ikke kan du vel tone ned de usannsynlig bastante utspillene dine. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Jeg tror IHS er et stort troll..... Eksempel på Star Trek myte,Denne grønne mannen dukker opp i Star Trek episoden "The Corbomite Maneuver" 10 November 1966 Etter det tror hele verden at det er slik en mann fra en annen planet ser ut. Grønne menn med tilsvarende hode form tror folk på den dag i dag. PS: Kun på planeter i bane rund "G V stjerner" er livet helt likt det mangfoldige livet på jorden. Rundt andre stjerner er det ikke liv. Det var en mann som dukket opp for to tusen år siden også....... Etter det tror hele verden på denne mannen. Han så ihvertfall ut som en av oss :!: Har du ikke hørt det siste. Jesus var en Ailien... Ja der har vi den "Star Trek" mannen igjen merkelig som han slo ann ? Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Jeg tror på Gud fordi jeg gjennom hele barndommen har blitt indoktrinert av familie og gjennom skolegang. Jeg er i dag takknemlig for denne indoktrineringen, for uten den er det tvilsomt at jeg hadde vært i besittelse av "sannheten" og jeg hadde ikke ukritisk latt den kristne kulturarv styre mine tanker og meninger slik som nå. Jeg er rusa på livet og Jesus elsker meg. Hva mer trenger man her i livet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå