Gå til innhold

Hvorfor tror DU på Gud?


Anbefalte innlegg

Som barn og helt til jeg begynte på ungdomsskolen trodde jeg at det fantes en Gud. Som 15-åring utviklet jeg plutselig en stor interesse for universet og hvordan alt fungerer og henger sammen (atomer, evolusjon og lignende). Etter å, i flere år, ha satt meg skikkelig inn i det synes jeg nå at en Gud/skaper er nokså absurd.

Noen har det omvendt ... ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har trodd på gud i ca 2 år nå. Det hele startet da jeg begynte en plass som kalles UG eller Ungdomsgruppa. Her møtes vi ca 70 personer annenhver fredag og koser oss og lovsynger. Grunnen til at jeg begynte å tro på gud, er at når man ser all den energien og styrken folk får når de står der inne og ber og priser, er helt ufattelig! Ingen er redd for å drite seg ut og man ser all den kjerligheten de har til gud. Da blir man virkelig målløs. Jeg tror ikke at gud er en person som sitter i himmelen, men han er alt det gode i mennesket.

 

Har også selv merket all den energien jeg får ved å betro meg til jesus og gud. Herlig å kunne fortelle om alt.

 

Keep listening to Hillsong :thumbup:

Vi er en kompisgjeng på 8-10 personer som møtes annen hver fredag og det lyser energi av alle. Her er heller ingen redd for å drite seg ut. Men forskjellen på deg og meg er at jeg ikke tilegner dette til en gud. Jeg kan betro meg til kammerater og føle meg lettet og full i energi. Det er også herlig.

 

Det jeg vil frem til er at dette er sosialt kriterier og trenger ikke være rettet mot noen religion. Hvis du kommer fra et miljø hvor det ikke var tradisjon for å åpne seg, ja da kan jeg forstå at du liker deg. Men som nevnt kan dette også oppnås i andre fora.....

Lenke til kommentar
Som barn og helt til jeg begynte på ungdomsskolen trodde jeg at det fantes en Gud. Som 15-åring utviklet jeg plutselig en stor interesse for universet og hvordan alt fungerer og henger sammen (atomer, evolusjon og lignende). Etter å, i flere år, ha satt meg skikkelig inn i det synes jeg nå at en Gud/skaper er nokså absurd.

 

Ja, tror du nå alle atomene og planetene har falt på plass av seg selv ? :ermm:

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Som barn og helt til jeg begynte på ungdomsskolen trodde jeg at det fantes en Gud. Som 15-åring utviklet jeg plutselig en stor interesse for universet og hvordan alt fungerer og henger sammen (atomer, evolusjon og lignende). Etter å, i flere år, ha satt meg skikkelig inn i det synes jeg nå at en Gud/skaper er nokså absurd.

 

Ja, tror du nå alle atomene og planetene har falt på plass av seg selv ? :ermm:

The Big Bang. Hva som var før det vet jeg ingenting om, men jeg velger fortsatt å tro på en vitenskapelig forklaring.

Lenke til kommentar
Som barn og helt til jeg begynte på ungdomsskolen trodde jeg at det fantes en Gud. Som 15-åring utviklet jeg plutselig en stor interesse for universet og hvordan alt fungerer og henger sammen (atomer, evolusjon og lignende). Etter å, i flere år, ha satt meg skikkelig inn i det synes jeg nå at en Gud/skaper er nokså absurd.

 

Ja, tror du nå alle atomene og planetene har falt på plass av seg selv ? :ermm:

Kva er eigentleg så utenkjeleg med dette? Er det meir sannsynlig at sjela til eit folk skapte verden og deretter folket?

Lenke til kommentar
Som barn og helt til jeg begynte på ungdomsskolen trodde jeg at det fantes en Gud. Som 15-åring utviklet jeg plutselig en stor interesse for universet og hvordan alt fungerer og henger sammen (atomer, evolusjon og lignende). Etter å, i flere år, ha satt meg skikkelig inn i det synes jeg nå at en Gud/skaper er nokså absurd.

 

Ja, tror du nå alle atomene og planetene har falt på plass av seg selv ? :ermm:

 

Du mener vel at den kristne guden har lagt dem der?

 

Et lite tanke eksprement:

Det er ca 40 000 000 000 planeter (tror jeg... mulig det er flere...) og på ALLe disse planetene, som spenner over ENORME avstander, valgte altså den kristne guden seg ET ( 1 ) folk? Hvor søkt er det egentlig?

 

Et til:

 

Av alle livs former på jorden er insektene de som definitivt har hatt størt fremgang, vi finner omtrent en ny art HVER DAG. Det er faktisk så mange insekter at vekten av insektene til sammen er mer enn vekten til ALLE ANDRE LIVSFORMER på jorden tilsammen!!!!! Så hvis gud eksisterer og har skapt alt vil jeg påstå at han er LANGT mer glad i insekter enn i mennesker.....

 

 

 

Når en ser på disse, og en rekke andre ting, i naturen og i verdens rommet så blir vi mennesker så utrolig små og ubetydelige! Bare legg deg på ryggen i gresset en skyfri sommernatt og se de enorme mengdene med stjerner og tenk på at det er KUN de som lyser du ser, det finnes milliarder flere som ikke lyser.... og oppi alt dette valgte altså denne guden seg en ignorant ørkenstamme som sitt folk?

 

Vi bor altså på denne bitte lille og totalt ubetydelige kulen i en litt bortgjemt del av verdens rommet og bare det å tro at en skaper, som da skal ha skapt alle de milliarder av planeter du ser med det blotte øyet (Prøv å se med en vanlig kikkert!!!!) , skal bry seg med noen bitte små skapninger som har vært på denne jorden i knappe seks millioner år( (jorden er 4,54 milliarder år, universet er 13,73 milliarder år ) blir bare absurd. Hva gjorde han FØR menneskene kom? Gjetet insekter kanskje :)

 

Hvis du røffelig deler inn jordens alder i 12 timer utgjør de 6 millioner årene omtret 2 sekunder..... Legg merke til at dette IKKE en alder vi tror, dette er en alder vi VET...

 

Hva gjorde gud i 4,48 milliarder år... Blir bare absurd å tro at det står en gud bak dette syntes jeg....

 

:)

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Som barn og helt til jeg begynte på ungdomsskolen trodde jeg at det fantes en Gud. Som 15-åring utviklet jeg plutselig en stor interesse for universet og hvordan alt fungerer og henger sammen (atomer, evolusjon og lignende). Etter å, i flere år, ha satt meg skikkelig inn i det synes jeg nå at en Gud/skaper er nokså absurd.

Ja, tror du nå alle atomene og planetene har falt på plass av seg selv ? :ermm:

Du mener vel at den kristne guden har lagt dem der?

 

Et lite tanke eksprement:

Det er ca 40 000 000 000 planeter (tror jeg... mulig det er flere...) og på ALLe disse planetene, som spenner over ENORME avstander, valgte altså den kristne guden seg ET ( 1 ) folk? Hvor søkt er det egentlig?

 

Et til:

 

Av alle livs former på jorden er insektene de som definitivt har hatt størt fremgang, vi finner omtrent en ny art HVER DAG. Det er faktisk så mange insekter at vekten av insektene til sammen er mer enn vekten til ALLE ANDRE LIVSFORMER på jorden tilsammen!!!!! Så hvis gud eksisterer og har skapt alt vil jeg påstå at han er LANGT mer glad i insekter enn i mennesker.....

 

 

 

Når en ser på disse, og en rekke andre ting, i naturen og i verdens rommet så blir vi mennesker så utrolig små og ubetydelige! Bare legg deg på ryggen i gresset en skyfri sommernatt og se de enorme mengdene med stjerner og tenk på at det er KUN de som lyser du ser, det finnes milliarder flere som ikke lyser.... og oppi alt dette valgte altså denne guden seg en ignorant ørkenstamme som sitt folk?

 

Vi bor altså på denne bitte lille og totalt ubetydelige kulen i en litt bortgjemt del av verdens rommet og bare det å tro at en skaper, som da skal ha skapt alle de milliarder av planeter du ser med det blotte øyet (Prøv å se med en vanlig kikkert!!!!) , skal bry seg med noen bitte små skapninger som har vært på denne jorden i knappe seks millioner år( (jorden er 4,54 milliarder år, universet er 13,73 milliarder år ) blir bare absurd. Hva gjorde han FØR menneskene kom? Gjetet insekter kanskje :)

 

Hvis du røffelig deler inn jordens alder i 12 timer utgjør de 6 millioner årene omtret 2 sekunder..... Legg merke til at dette IKKE en alder vi tror, dette er en alder vi VET...

 

Hva gjorde gud i 4,48 milliarder år... Blir bare absurd å tro at det står en gud bak dette syntes jeg....

 

:)

 

Hva får deg til å tro at det bare er folk på denne planeten, vitenskapen ?

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Hva får deg til å tro at det bare er folk på denne planeten, vitenskapen ?

Å, du mener det er folk med samme tro som deg på andre planeter.... :D

Mener du folk på andre planeter ikke tror på Gud ? Hva får deg til å tro det, vitenskapen ? Hvor sneversynt kan man egentlig bli ?

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Dyr som er dummere enn oss tror ikke på Gud, og jo smartere vi blir, jo mindre vi virker til å tro på det overnaturlige. Man må derfor anta at med mindre dyrene på andre planeter er kommer nøyaktig like langt i utviklingen så tror de ikke på Gud. De er sannsynligvis enten for dumme til å komme på noe sånt eller for smarte til å bite på det.

Lenke til kommentar
Hva får deg til å tro at det bare er folk på denne planeten, vitenskapen ?

Å, du mener det er folk med samme tro som deg på andre planeter.... :D

Mener du folk på andre planeter ikke tror på Gud ? Hva får deg til å tro det, vitenskapen ? Hvor sneversynt kan man egentlig bli ?

Hvorfor er det sneversynt egentlig? Fordi du ikke tenker i de banene? :)

 

Vitenskapen? Å nei, ikke bland vitenskapen inn i det, for vitenskap er noe du ikke vet noenting om tydeligvis... Så nei, dette har ingenting med vitenskap å gjøre, bare med det enkle faktum at denne guden din påstås å være allmektig og god og så har han ikke mer vett enn å putte "sitt folk" på en planet der det tilbedes en rekke andre guder? Hvorfor pøuttet han ikke bare dette folket på en annen planet? Det må da minst være en å velge i med så mange, ikke sant?

Lenke til kommentar
Hva får deg til å tro at det bare er folk på denne planeten, vitenskapen ?

Å, du mener det er folk med samme tro som deg på andre planeter.... :D

Mener du folk på andre planeter ikke tror på Gud ? Hva får deg til å tro det, vitenskapen ? Hvor sneversynt kan man egentlig bli ?

Hvorfor er det sneversynt egentlig? Fordi du ikke tenker i de banene? :)

...

Så du er da mot alle folk på andre planeter som også tror på Gud ?

Snakker om forutinntatt holdning.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Hva får deg til å tro at det bare er folk på denne planeten, vitenskapen ?

Å, du mener det er folk med samme tro som deg på andre planeter.... :D

Mener du folk på andre planeter ikke tror på Gud ? Hva får deg til å tro det, vitenskapen ? Hvor sneversynt kan man egentlig bli ?

Hvorfor er det sneversynt egentlig? Fordi du ikke tenker i de banene? :)

...

 

Så du er da mot alle folk på andre planeter som også tror på Gud ?

Snakker om forutinntatt holdning.

 

Du TROR virkelig at HVIS det finnes intelligent liv på andre planeter så VIL de tro på akkurat din gud? Veeel, vet ikke jeg, men jeg er nok ikke den som er sneversynt her.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...