Gå til innhold

Hvorfor tror DU på Gud?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg mener ikke at ulydige sønner skal drepes.

Vel, det står i Bibelen.

Oi, oi oi oi oi! Nå satte du meg skikkelig fast. Jeg hadde virkelig ikke tenkt at den skulle komme.

Nei, sorry jeg har ikke noe svar. Du vant, gratulerer.

Men vil du henvise til hvor det står?

Lenke til kommentar

Eksempel på detaljstyring til ozzi: Det er forbudt å klippe håret på siden av hodet eller stusse skjegget, fordi dette er noe hedninger visstnok gjør. Jeg tuller ikke! 3. Mosebok 19:27.

Ja, jeg vet at kristne ser bort fra GT (selv om Jesus advarte mot dette), men jeg har enda ikke hørt noen benekte at den en gang var gyldig og at den er en del av kristendommen. De ti bud er jo også fortsatt en grunnstein, inkludert i protestantismen. GT må altså tas alvorlig uansett om man mener den nå er opphevet eller ikke.

Hvis det finnes en "kraft" der ute, hvorfor skulle den bry seg om en tilfeldig livsform på en tilfeldig planet i et tilfeldig solsytem i et ENORMT univers stusser skjegget eller ikke? Det er så latterlig at jeg sliter med å forestille meg noe teitere :D Det er jo soleklart for alle og enhver at det er mennesker som har diktet vilt og skrevet alt sammen og så påberopt seg støtte fra høyere makter.

Ozi er for øvrig ikke mer kristen enn katta mi ;) Det holder ikke å anta at det finnes "et eller annet" der ute for å være kristen.

Lenke til kommentar

Hva med å tro at Jesus ble sendt til jorda og døde for syndene våre? Eller at jeg tror at han stod opp fra døden?

Og jeg har aldri hørt at Gud har gått inn og gjort noe med om noen har stusset skjegget?

Og: Det er helt praktiske regler...

Lenke til kommentar

Mulig han ikke har straffet noen (litt vanskelig når man ikke eksisterer), men det er/var FORBUDT ifølge de gamle lovene (som Jesus mente skulle følges).

Men du mener altså at du vet bedre enn Gud siden reglene er "praktiske" og kan tilsidesette de reglene du ikke liker? (Akkurat den regelen der er faktisk ikke praktisk, men mange av de andre er det.)

Bare for å gjenta spørsmålet... Vet du bedre enn Gud? Eller benekter du at GT er gudommelig inspirert?

Lenke til kommentar

Her er det ikke å komme foruten hva Ozi3333 sier. Det er helt praktiske regler. Det er også mange hedninger som ikke barberer skjegget sitt nå til dags, så hvilken nytte ville et slikt reglemang ha å si den dag i dag?

Om vi mener en gruppe er aldri så irrasjonelle, så kommer vi ikke foruten at alle kan modernisere seg til samfunnet.

Lenke til kommentar

Hele poenget var det ozi innrømte, "Mennesker skrev GT". Derav følger det at lovene ikke stammer fra Gud og at halve Bibelen ikke er annet enn en god historie. Men det er faktisk den samme guden som de kristne tror på og tilber! Dermed faller bunnen ut av troen.

Stussing av skjegg er en bagatell. Nettopp derfor fungerer det bra for å få folk til å skjønne at det ikke står noe guddommelig bak en sånn regel :)

Men la oss tenke oss at GT var gudommelig inspirert... hvordan i all verden kan man forsvare å modernisere Guds ord?? Det virker veldig rart å sette seg over en allmektig hersker, praktisk eller ikke. Hvis universets allmektige skaper, som attpåtil er en sadist med kort lunte, sa at jeg ikke skulle stusse skjegget, ja da kan du ta deg bak på at jeg ikke hadde stusset skjegget :D Hvis vi tenker oss at han eksisterte, da.

Ok, over og ut for meg, føler ikke at det er noe særlig å tilføye eller at diskusjonen er å vei noe sted. Den som ønsker å tro, den tror uten at all verdens fornuft kan endre på det.

Lenke til kommentar
Mennesker skrev GT tror jeg.

Jeg vet ikke bedre enn Gud.

Vi lever i en annen tid enn i GT, de tidløse reglene bør følges.

Og bakgrunnen for denne loven er vanskelig å vite.

DNT er bygd opp fra profetiene i DGT, så hvis DGT er mennskeskapt så må DNT også være det. Uansett hvor mye du vrir å vender på det, så er det guden Yaweh du tilber, ja den onskapsfulle morderen fra det DGT.

Så hvis du er en av dem som tar deler fra det gamle testamentet som de ti bud, flodbølgen, genesis osv.. men forkaster resten, så er du en PAC-kristen av værste sort.

Lenke til kommentar
Mennesker skrev GT tror jeg.

Jeg vet ikke bedre enn Gud.

Og bakgrunnen for denne loven er vanskelig å vite.

DNT er bygd opp fra profetiene i DGT, så hvis DGT er mennskeskapt så må DNT også være det. Uansett hvor mye du vrir å vender på det, så er det guden Yaweh du tilber, ja den onskapsfulle morderen fra det DGT.

Så hvis du er en av dem som tar deler fra det gamle testamentet som de ti bud, flodbølgen, genesis osv.. men forkaster resten, så er du en PAC-kristen av værste sort.

GT er skrevet av mennesker, ikke skapt av mennesker.

Jeg tilber Guden som sendte Jesus til jorden.

Jeg ser virkelig ikke logikken i at siden GT er skrevet av mennesker, så er så er NT menneskeskapt.

Hvem tidløse regler? Ikke de ti bud vel?

Hvilke* :p

Ikke eksplisitt de ti bud, jeg synes ikke det er verdens beste samling av regler.

Men de ti bud er vel ganske tidløst.

Lenke til kommentar
Guden som visstnok sendte Jesus til jorden er Yaweh, guden fra det gamle testamentet.

I ny og forbedret versjon da antar jeg?

Skjønner ikke helt hvordan de PAC krisnte kan kaste omtrent hele GT ut av bibelen, ihvertfall nedgradere den noe aldeles kraftig, men fremdeles holde så mye av den samme guden i NT? Hva er egentlig forskjellen? Viste han kanskje ikke sitt rette ansikt i GT eller noe? Og derfor passer ikke de bloddryppende historiene inn i bildet de har om "kjærlighetens" gud?

Men en ting er jeg sikker på og det er at bibelen er skrevet og funnet på av mennesker. Det er liksom ikke tvil. ed mindre denne guden er alvorlig angrepet av dysleksi og derfor ikke klarer å skrive å redigere den boka som er en knotebok fra den ene permen til den andre i dårlig forteller kunst... Skulle vel tro at gud klarte bedre enn dette eller?

Lenke til kommentar
At hele boka er funnet på er en historieløs påstand.

At boka er inspirert av en gud er en GRUNNLØS påstand.

Det er ikke en dritt i den boka som har noe som tilsier det, alt er bare, enn så lenge, grunnløse påstander!

Men funnet på og funnet på... Det er jo bekreftet at kristendom har "lånt" en hel masse fra andre, eldre religioner, er det ikke? Deriblandt toranen til jødene (GT?) Så helt dratt ut av ræva på disse forfatterne er det nok ikke, til det har det litt for mange likheter med gammel mytologi. Scientologi stiller helt klart i kategorien funnet på sjæl.....

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...