Robocoop Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 I godt lys så blir det raskt nok uansett, men i dårlig lys uten stativ så ligger det ofte på 3\10 sekund og mer. Siden det ikke kan stilles manuelt så må jeg vel velge høyere ISO verdi og/eller undereksponere? Eventuelt bruke stativ...... Det er apparatet som velger lukkertid, så litt forvirrende, men med kun P-innstilling så er det vel ikke noe annet å gjøre. Lenke til kommentar
H80 Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Ja, enig. Billige kameraer klarer ikke raske lukkertider når det er lite lys. Jeg opplever det samme med mitt D80, i dagslys går det bra med 1/2000 eller raskere, men når det blir mørkt klarer det ikke mer enn 1/60. Jeg er glad jeg har VR på objektivet mitt, ellers kunne det fort blitt skikkelig uskarpe bilder. </ironi> Lenke til kommentar
kandinsky Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 ? Snakker du om kompaktkameraer? (Til trådstarter). Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 25. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2009 ? Snakker du om kompaktkameraer? (Til trådstarter). Ja, meget kompakt. Så det er ikke rart at helautomatisk ikke er der. Men jeg kommer til å prøve meg fram litt og se. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Konstaterer du fakta eller er det noe du lurer på ? Da du ikke kan bytte objektiv på et kompaktkamera så er du prisgitt blenderåpningen som kameraet har og får ikke raskere lukkertider en høyeste blenderåpningen kan gi. Lenke til kommentar
jaadd Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Ja, enig. Billige kameraer klarer ikke raske lukkertider når det er lite lys. Jeg opplever det samme med mitt D80, i dagslys går det bra med 1/2000 eller raskere, men når det blir mørkt klarer det ikke mer enn 1/60. Jeg er glad jeg har VR på objektivet mitt, ellers kunne det fort blitt skikkelig uskarpe bilder. Er det forskjell på kamerahus og og hvor raske lukkertider de klarer i mørket? Gitt et D40 og et D300, i hver sin ende av DX-skalaen, med samme objektiv, blenderåpning og ISO-verdi. Det ville ikke vært noen fysisk forskjell på hvor mange fotoner som slippes inn/fanges opp av sensoren? Er det ikke bare ISO-egenskapene som avgjør? Liten kuriositet, men fortsatt ikke helt irrelevant for emnet. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Ja, enig. Billige kameraer klarer ikke raske lukkertider når det er lite lys. Jeg opplever det samme med mitt D80, i dagslys går det bra med 1/2000 eller raskere, men når det blir mørkt klarer det ikke mer enn 1/60. Jeg er glad jeg har VR på objektivet mitt, ellers kunne det fort blitt skikkelig uskarpe bilder. Er det forskjell på kamerahus og og hvor raske lukkertider de klarer i mørket? Gitt et D40 og et D300, i hver sin ende av DX-skalaen, med samme objektiv, blenderåpning og ISO-verdi. Det ville ikke vært noen fysisk forskjell på hvor mange fotoner som slippes inn/fanges opp av sensoren? Er det ikke bare ISO-egenskapene som avgjør? Liten kuriositet, men fortsatt ikke helt irrelevant for emnet. Korrekt - gitt at sensorene er kalibrert likt, og at du enten bruker M, eller at lysmålerene måler lyset likt. Francis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå