Gå til innhold

kort spm. anngående akselavstand på fotoboksmålinger

steve22

Anbefalte innlegg

hei er kort spørsmål til den som vet,

ble tatt i fotoboks, fikk bot i posten. og hele pakken.. men jeg forlangte å få sendt bilde.

bilde ble sendt, men på bilde så står d fart, klokkeslett og alt d dær, men så er d d felte hvor d står akselavstand på, det er dette jeg stusser litt på, har søkt litt på forumet, men ikke funne noe svar på hva dette egentlig er, skal denne målinge måle akselavstanden på bilen min? isåfall er d feil akselavstand i forhold til d som står i vognkortet mitt.... det er snakk om over 30 cm feil. Er dette noe man kan klage på, med tanke på avvik i målingen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Velkommen til forum. Vennligst forsøk å bruke minst mulig "sms" språk eller dialekt. "d" er ikke ett ord :)

Når det gjelder spørsmålet ditt. Sakset fra en annen tråd her:

Jepp, stemmer det. Det var en fotoboks, og da har aksel avstand en betydelig innvirkning. Målingen foregår vel slik;

En sensor i bakken registerer at framm hjula går over, og trigger.

Den trigger også på bakhjula. Så komme man til ett nytt punkt noen meter lengre fremme, her ligger det igjen en sensor som trigger, først framhjula, også bakhjula.

Dette er vel en slags dobbel måling, slik at man sjekke at målingen er noelunde rett. Avstanden mellom sensor 1 og sensor 2 er nøye målt opp, og lagt inn i fotoboksen`s data enhet. Så blir tiden som er brukt fra sensor1 til sensor2 brukt til å regne ut snitthastigheten mellom målingene. Siden man da har 2 målinger på både fram og bakhjul så får man en akselavstand visning på ATK bildet.

Men om dette ikke stemmer helt 100% i forhold til bilen`s egentlige akselavstand, kan man trekke målingen i tvil, og få mere fradrag på aktuell hastighet.

Men dette kan slå begge veier, men jeg mener at bilen hadde lengre aksel avstand enn det som stod på ATK papiret. Hvis det står kortere avstand i målingen, vil derfor resultatet av målingen bli for høyt.

Om dette stemmer vet jeg dessverre ikke, men om det gjør, så kan det virke som det er ett godt klagepunkt, såfremt det viser 30 cm feil i "riktig" retning for deg. :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...