ofaltins Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Hei! Hvordan bilagsfører man og hvilke kontoer brukes når jeg bruker mitt private bankkort og legger ut for en vare (la oss si en printer) som skal brukes i bedriften? Ser på printeren som en kostnad. Til informasjon så er det snakk om regnskapet til et enkeltpersonsforetak. På forhånd, tusen takk! Lenke til kommentar
granny Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Du oppretter bare et eget nummer i din kontoplan for "Fordring eier". 1300 serien pleier jeg å bruke. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Det vanlige er å bruke konto 2060 - mellomværende eier. Denne kan du føre både debet og kreditposteringer på. Alternativt kan du bruke konto 2061 for privatuttak og konto 2055 for privatinnskudd om du ønsker å skille mellom hva du har satt inn og hva du har tatt ut. Konto 1370 Fordring på eiere er noe man bruker i aksjeselskaper. Lenke til kommentar
granny Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Det stemmer sikkert for det er det jeg i hovedsak fører Lenke til kommentar
Terje1 Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Det stemmer sikkert for det er det jeg i hovedsak fører Har et NUF og har lagt ut en del kostnader for bedriften med private midler. Hvordan blir dette i regnskapet? All hjelp mottas med takk! Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Har du NUF skal du bruke samme kontoplan som i et AS. Fordring på eier, konto 1380. Gjeld til eier, konto 2910. Det mest vanlige er å føre alt på konto 2910, og så overføre saldoen til riktig konto i årsoppgjøret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå