Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mage problemer etter sunn mat.


BigJaffa

Anbefalte innlegg

Har etter ein del forsøk prøvd å endre kostholdet mitt fra chips, cola, grandis osv... Til noko meir sunnare. Starta sist mandag med å bytte ut all små etinga av usunne ting som chips og snop med frukt, frukost og middag har og blitt sunnare og bytta cola med vatten og mjølk. Men på torsdag merka eg noko eg ikkje hadde hatt før, krampe over heile magen, noko som var ekstremt vondt, etter dette har eg hatt mykje luft i magen som fører til mykje fising og mage knipe med diare. I dag var den verste dagen, starta arbeidsdagen med 15 min intens driting.

 

Så no startar eg å lure på om dette kan ha noko med at eg snur kostholdet heilt om og at kroppen har problemer med å omstille seg til det nye som kommer. Kan ikkje sei at eg har våre ein sunn person dei siste 10 åra.

 

Håper nokon har tips til kva eg kan gjera for unngå desse pinlege og smerte fulle hendingane.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal legge om kostholdet ditt så må du gjøre det gradvis og gi kroppen tid til å tilpasse seg.

 

Hvis du blander komplekse og enkle karbohydrater får du en gjæringseffekt i tarmen, så å unngå f.eks å spise potet og sukker samtidig.

 

Symptomene dine virker å være ganske vanlige for de som legger om kosten på den måten du har gjort det. Hvis du velger å fortsette slik som du gjør nå og det fremdeles er ille etter et par uker selv etter litt regulering så burde du revurdere framgangsmåten din.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Starta sist mandag med å bytte ut all små etinga av usunne ting som chips og snop med frukt, frukost og middag har og blitt sunnare og bytta cola med vatten og mjølk. Men på torsdag merka eg noko eg ikkje hadde hatt før, krampe over heile magen, noko som var ekstremt vondt, etter dette har eg hatt mykje luft i magen som fører til mykje fising og mage knipe med diare. I dag var den verste dagen, starta arbeidsdagen med 15 min intens driting.

Leses ut som en klassisk melke-intoleranse.

Kutt ut melk og melkeprodukter, ser om det hjelper.

 

Vaio :wee:

Lenke til kommentar
Starta sist mandag med å bytte ut all små etinga av usunne ting som chips og snop med frukt, frukost og middag har og blitt sunnare og bytta cola med vatten og mjølk. Men på torsdag merka eg noko eg ikkje hadde hatt før, krampe over heile magen, noko som var ekstremt vondt, etter dette har eg hatt mykje luft i magen som fører til mykje fising og mage knipe med diare. I dag var den verste dagen, starta arbeidsdagen med 15 min intens driting.

Leses ut som en klassisk melke-intoleranse.

Kutt ut melk og melkeprodukter, ser om det hjelper.

 

Vaio :wee:

Seriøst? Får prøve det og da, alt for eit sunnare liv

Lenke til kommentar

Seff har det også å gjøre med at du har et mye høyere inntak av fibrer, noe som også er med på å lage tarmtrøbbel for det uvante fordøyelsessystemet.

Vidor har et poeng, det bør skje gradvis, men du utsetter deg ikke for helsefarer eller varige men hvis du snur kostholdet ditt over natta, det er bare ubehaglig.

Du bør også se om Vaio har et poeng, kutt ut i 2 uker, begynn siden med "provokasjonstesting" for å se om det slår ut på nytt.

Lenke til kommentar
Starta sist mandag med å bytte ut all små etinga av usunne ting som chips og snop med frukt, frukost og middag har og blitt sunnare og bytta cola med vatten og mjølk. Men på torsdag merka eg noko eg ikkje hadde hatt før, krampe over heile magen, noko som var ekstremt vondt, etter dette har eg hatt mykje luft i magen som fører til mykje fising og mage knipe med diare. I dag var den verste dagen, starta arbeidsdagen med 15 min intens driting.

Leses ut som en klassisk melke-intoleranse.

Kutt ut melk og melkeprodukter, ser om det hjelper.

 

Vaio :wee:

Seriøst? Får prøve det og da, alt for eit sunnare liv

 

Ja, unngå typiske intoleranse-produkter som melk, løk, egg og hvetemel. Se om det hjelper. Mye knekkebrød (med gode kornsorter som havre og rug, men uten hvete) og vann, og rent kjøtt til middag (gjerne med en wok-blanding uten løk, og Blue Dragon poser med ferdig saus (uten løk) og villris).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...