Gå til innhold

Partisjoner fra Windows i Ubuntu

Anbefalte innlegg

Hei, lurer på om jeg skal formatere serveren til Ubuntu og installere eBOX, spørsmålet lyder da som følger. Jeg har 1 partisjon med alle bildene,musikken og videoene jeg vil ha tilgang til via serveren. Vis jeg installerer ubuntu på partisjonen C: vil da den siste være tilgjengelig etter installasjonen av Ubuntu?

Eller vil Ubuntu installere seg over alt annet, slette partisjonene, lage sine egne og jeg ender opp med og ikke ha noe?

Haha, er litt kjekt og vite da jeg kan lite om Linux, men har lyst og lære :)

Endret av insane92
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du passer på å ta manuell kontroll over partisjoneringsdelen under installasjon, vil den ikke bli slettet. Du bør uansett prøve å få tatt backup av de viktigste tingene dine til en ekstern disk før du setter i gang. Om du før installasjonen velger å "starte ubuntu uten å gjøre endringer på maskinen", har du tilgang på internett og brukerveiledninger (og forum ;)) forløpende om det er noe du er usikker på :)

Lenke til kommentar

Først og fremst må du legge fra deg C:\ D:\ osv.. i GNU/Linux/Unix...osv snakker vi ikke om bokstaver på partisjonene.

Men, under installasjonen av ubuntu vil du få muligheten til å partisjonere som du ønsker, her velger du da manuell og ikke automatisk, for å være sikker. Og beholder partisjonen din med filene på. Linux leser fint fat/ntfs osv.

En god ubuntu (og gnu/linux generelt) installasjon ser ut som følger:

/ - 15gb

/home - resten, så mye du har plass til

swap - ca. det samme du har som ram (f.eks. 1gb)

- og i ditt tilfelle vil fil-partisjonen komme her (NTFS)

I / (root) installeres operativsystemet, /home brukes til alle personlige filer og innstillinger. Swap brukes bl. når minne blir fult. (trengs ikke, men meget lurt)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...