Basusjernet Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Denne damen har sonet sin straff, hun har oppdratt tre barn, er veldig hyggelig og har fast jobb. Mener du at hun burde drepes? Visst du fikk det som du ville nå, ville du sett det som rettferdig og sømmelig at hun ble drept? Så lenge hun ikke handlet i selvforsvar så mener jeg at hun burde ha blitt avlivet, siden hun tok livet av noen. Jeg fatter ikke hvordan man kan unngå å se at en som har tatt livet av et uskyldig menneske ikke fortjener en ny sjanse, da drap er den værste forbrytelsen man kan begå og at det ikke finnes noen unnskyldning for en slik handling. Du svarte ikke på spørsmålet mitt Nikka, kan du begynne å lese postene før du svarer? Hvis du hadde fått det som du ville i dag, ville du da avlivet denne damen? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Denne damen har sonet sin straff, hun har oppdratt tre barn, er veldig hyggelig og har fast jobb. Mener du at hun burde drepes? Visst du fikk det som du ville nå, ville du sett det som rettferdig og sømmelig at hun ble drept? Så lenge hun ikke handlet i selvforsvar så mener jeg at hun burde ha blitt avlivet, siden hun tok livet av noen. Jeg fatter ikke hvordan man kan unngå å se at en som har tatt livet av et uskyldig menneske ikke fortjener en ny sjanse, da drap er den værste forbrytelsen man kan begå og at det ikke finnes noen unnskyldning for en slik handling. Du svarte ikke på spørsmålet mitt Nikka, kan du begynne å lese postene før du svarer? Hvis du hadde fått det som du ville i dag, ville du da avlivet denne damen? Si meg, har du problemer med å forstå det du leser? Jeg svarer på akkurat det du spør om. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Personlig kan jeg heller ikke være med på å støtte at straffen for ulykker skal være like hard som for overlagte handlinger. Feks. en person som skyter opp en rakett som tilfeldigvis lander på en balkong i noen pappesker som fører til at leiligheten tar fyr og en person omkommer, fortjener en ny sjanse selv om han faktisk med handlingen sin tok livet av et menneske. En person som faller i skibakken, treffer en person i fallet som så omkommer, fortjener en ny sjanse. En person som tar sats, sikter, løper til og sparker en liggende person rett i hodet slik at han dør, og så stikker av etterpå etter forbrytelsen, fortjener ikke noen ny sjanse. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 En person som tar sats, sikter, løper til og sparker en liggende person rett i hodet slik at han dør, og så stikker av etterpå etter forbrytelsen, fortjener ikke noen ny sjanse. Det er akkurat det jeg mener. Jeg mener at slike handliger er overlagt drap, og ikke noe uhell, slik flere her våger å fremstille det. Personlig kan jeg heller ikke være med på å støtte at straffen for ulykker skal være like hard som for overlagte handlinger. Feks. en person som skyter opp en rakett som tilfeldigvis lander på en balkong i noen pappesker som fører til at leiligheten tar fyr og en person omkommer, fortjener en ny sjanse selv om han faktisk med handlingen sin tok livet av et menneske. Her mener jeg det er forskjell på folk. En som fyrer opp raketter uten tillatelse og en som fyrer opp raketter med tillatelse. Hvis man med viten og vilje sender opp raketter uten godkjenning så bør man straffes etter lovens strengeste straff, men om man som sertifisert rakettoppskyter, er uheldig - så må man kunne anta at det er et hendig uhell fra en proff og man kan da f.eks straffes for uaktsomhet om dette kan bevises. En person som faller i skibakken, treffer en person i fallet som så omkommer, fortjener en ny sjanse. Helt klart, da dette må anses som et uhell. Men, om du kjører en bil med f.eks alt for dårlige bremser, ligger langt over fartsgrensen, kjører i påvirket tilstand og meier ned noen, så bør lovens strengeste straff anvendes. Da man rett og slett har oppført seg slik at risikoen for det skal gå galt er påfallende. Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 (endret) Denne damen har sonet sin straff, hun har oppdratt tre barn, er veldig hyggelig og har fast jobb. Mener du at hun burde drepes? Visst du fikk det som du ville nå, ville du sett det som rettferdig og sømmelig at hun ble drept? Så lenge hun ikke handlet i selvforsvar så mener jeg at hun burde ha blitt avlivet, siden hun tok livet av noen. Jeg fatter ikke hvordan man kan unngå å se at en som har tatt livet av et uskyldig menneske ikke fortjener en ny sjanse, da drap er den værste forbrytelsen man kan begå og at det ikke finnes noen unnskyldning for en slik handling. Du svarte ikke på spørsmålet mitt Nikka, kan du begynne å lese postene før du svarer? Hvis du hadde fått det som du ville i dag, ville du da avlivet denne damen? Si meg, har du problemer med å forstå det du leser? Jeg svarer på akkurat det du spør om. Nei, du sier hun burde ha blitt avlivet. Jeg spurte ikke om hva du mener burde ha skjedd, hvis du kom til makten i Norge i dag. Ville du da beordret denne damen drept? Utrolig at man må skrive tre innlegg før du klarer å svare på et spørsmål *forhåpentligvis* Endret 5. mars 2009 av pesja Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Nei, du sier hun burde ha blitt avlivet. Jeg spurte ikke om hva du mener burde ha skjedd, hvis du kom til makten i Norge i dag. Ville du da beordret denne damen drept? Utrolig at man må skrive tre innlegg før du klarer å svare på et spørsmål *forhåpentligvis* Nei, jeg synes det er en uting å gi lover/straffer tilbakevirkende kraft. Årsaken er såre enkel, det er urettferdig. Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Men, hun er jo en morder? I følge deg, har hun ikke rett på livet? Vi må jo verne det dydige samfunnet vårt mot mennesker som henne! Må vi ikke? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Joda, men det er likevel ikke riktig å gi lover eller straffer tilbakevirkende kraft. Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Så, om hun aldri hadde blitt dømt og sonet straffen sin, da ville du funnet det for godt og avlive henne? (Er usikker om tilbakevirkende kraft er endring på straff etter at man har blitt dømt, eller dømme noen etter en lengre tid har gått siden lovbrudd?) Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Men hva da hvis hun ikke hadde blitt avslørt og dømt før etter at hun hadde stiftet familie og født flere barn? Ville det da vært riktig å drepe barnas mor? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Se min forrige post, da jeg allerede har svart på dette. Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Jeg tenkte mer i den banen at, har hun klart å stifte en familie, med tre oppegående barn og lever et stabilt liv og i tillegg har fast jobb, som bidrar til et bedre samfunn. Da er vell hun et levende bevis på at drapsmenn ikke bare er drapsmenn, men også mennesker med evne til forandring. Ergo, vi burde være forsiktig med hvem vi halshugger. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Jeg tenkte mer i den banen at, har hun klart å stifte en familie, med tre oppegående barn og lever et stabilt liv og i tillegg har fast jobb, som bidrar til et bedre samfunn. Da er vell hun et levende bevis på at drapsmenn ikke bare er drapsmenn, men også mennesker med evne til forandring. Ergo, vi burde være forsiktig med hvem vi halshugger. Vel, jeg har ikke noe til overs for at man skal kunne rydde dem man ikke liker av veien, for så å leve livet sitt fritt etterpå. En slik signaleffekt er ikke noe jeg støtter. For meg vil hun aldri være et menneske, hun vil alltid være en morder, å jeg ville holdt mine barn og meg selv langt unna henne om jeg visste hvem hun var. Lenke til kommentar
Cyberfrog Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Jeg ville foretrukket å holde barna mine langt unna dem som forfekter drap som avstraffelsesmetode. Signaleffekten det gir at staten rydder uønskede individer av veien er ikke noe jeg støtter. Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Jeg tenkte mer i den banen at, har hun klart å stifte en familie, med tre oppegående barn og lever et stabilt liv og i tillegg har fast jobb, som bidrar til et bedre samfunn. Da er vell hun et levende bevis på at drapsmenn ikke bare er drapsmenn, men også mennesker med evne til forandring. Ergo, vi burde være forsiktig med hvem vi halshugger. Vel, jeg har ikke noe til overs for at man skal kunne rydde dem man ikke liker av veien, for så å leve livet sitt fritt etterpå. En slik signaleffekt er ikke noe jeg støtter. For meg vil hun aldri være et menneske, hun vil alltid være en morder, å jeg ville holdt mine barn og meg selv langt unna henne om jeg visste hvem hun var. Syns det er beklagelig at du har et slikt syn på ting, men det er nå din mening og du skal få ha den. Enda godt det ikke er en allmenn akseptert holdning. Jeg kjenner denne kvinnen, jeg kjenner barna hennes og jeg kan med hånda på hjerte si at jeg har møtt langt verre mennesker som har levd hele livet i nogenlunde pakt med loven. Jeg har et annet spørsmål, det var noen som stilte det tidligere i tråden, men du har ikke sagt noe til det. Hva sier det deg at Norge - som har de mildeste og "hyggeligste" straffene - er et av landene med minst kriminalitet? På andre siden har vi USA, som er et av landene det skjer flest drap og er mest kriminalitet? Forresten, kan jeg få anbefale deg en bok å lese? Det er en norsk forfatter, den er kort og bra skrevet. Jens Bjørneboe sin Den onde hyrde. Det er en bok som gir et bedre innblikk i hvordan livet til en som har blitt vanekriminell arter seg. Mener ikke å prakke på deg litteratur, men uansett hvilken holdning man har, så er Bjørneboe en forfatter ingen fortjener å gå glipp av. Lenke til kommentar
McMuffin Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Vel, jeg har ikke noe til overs for at man skal kunne rydde dem man ikke liker av veien, for så å leve livet sitt fritt etterpå. En slik signaleffekt er ikke noe jeg støtter. For meg vil hun aldri være et menneske, hun vil alltid være en morder, å jeg ville holdt mine barn og meg selv langt unna henne om jeg visste hvem hun var. Så fordi veibanen kanskje var glatt og hun var uoppmerksom et lite øyeblikk er hun ikke lenger et menneske som fortjener normal behandling i samfunnet? Det er umulig å ta deg seriøst i denne debatten når du kategorisk klassifiserer alle som begår et drap som mordere og umennesker, selv når de overhodet ikke kan klandres. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Rart at eit liv skal være så lite verdt. Syns det burde vert eit auge for eit auge, ein tann for ein tann. Ivertfall i nokon tilfeller vi veit at den tiltalte er skyldig. øye for øye, tann for tann, hva? La oss ikke ta hensyn til potensielle forbedrings metoder for straffedømte? Det ville bare vært tull! Tenk om... det ble folk av ham? ja.. og snart kan vi sikkert gjennopplive folk som har blitt drept også.. fnys.. blir irritert, når jeg ser at drapsmenn, voldtekts forbrytere og annet skrot, slipper unna med minimale straffer.. og skatte betalerene skal betale for et forsøk på å få han / henne inn i samfunnet igjen.. Gjerne da i form av mye terapi, for han har det jo så jævlig vondt.. (?) hva med de etterlatte? Om som ikke det var nok , så får de langtids straffede (mer enn 5 år) tilbud om utdanning.. GRATIS !! Fy fa.. skal det være så enkelt? om jeg mister jobben, kjæringa e.l. så kan jeg bare drepe et medmenneske, så får jeg omskolering, og støtte i hue og ræva.. også skal hele ugjerningen være glemt / tilgitt?.. ikke nok med at vedkommende har myrdet, men han skal i tilegg sko seg på de som jobber og står på her i livet (les: betaler skatt).. og prøver å være gode borgere.. JA TIL BORGERVERN !! (søppel som ikke politiet, (les: politikere) kan rydde opp i, kan organiserte grupper rydde opp i Nå er det faktisk slik at det norske rettsvesen prøver å få lovlydige normale borgere ut av de kriminelle så da er ikke akkurat isolat i 20 år den beste løsningen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå