Gå til innhold

Ren provokasjon: 4 år for dødsvold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, hvis du mener at det er folken som slår ihjel gamle damer(som et eksempel) det er synd på og ikke den gamle damen som ble slått ihjel, så får det stå for din regning. Jeg tillater meg å være helt uenig i ditt standpunkt og slår meg til ro med at det finnes mange rare meninger her i verden og at jeg ikke trenger å være enige i alle. :)

Lenke til kommentar

Jepp, nok en stråmann. Jeg har ikke sagt at det ikke er synd på dama, men hun er altså ikke det eneste offeret i saken. Hun fortjener selvsagt legebehandling, voldsoffererstatning, og i verste fall psykiatrisk hjelp etter et slik overfall, men det er ikke dermed sagt at Stoltenberg skal komme med en revolver i den ene hånda og voldsmann i den andre og be henne trykke av.

Vi kan for så vidt si oss enige i å være uenige, men jeg er i hvert fall tilfredstilt med at mitt syn heldigvis er i flertall i dette landet, om enn ikke i verden forøvrig.

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar

Tror ikke flertallet av det norske folk deler ditt syn på dette så veldig mye lenger.. Det er på tide at du og mange andre "våkner" opp litt.. Greit at vold ikke løses med vold, men det løses iallefall ikke med å sy puter under armene på voldsutøver.. det sender jo bare et signal ut bland de ustabile voldsutøvere, voldtekts forbrytere osv.. at det er ikke rare konsekvensen dette får om jeg blir tatt for ugjerningen.

Lenke til kommentar
Tror ikke flertallet av det norske folk deler ditt syn på dette så veldig mye lenger.. Det er på tide at du og mange andre "våkner" opp litt.. Greit at vold ikke løses med vold, men det løses iallefall ikke med å sy puter under armene på voldsutøver.. det sender jo bare et signal ut bland de ustabile voldsutøvere, voldtekts forbrytere osv.. at det er ikke rare konsekvensen dette får om jeg blir tatt for ugjerningen.

Da syntes jeg du og Nikka skal gå sammen om et politisk parti som utelukkende støtter dødsstraff for alle voldsforbrytere. Det vil nok samle folket, og dere vil seile inn i flertall ;p

Lenke til kommentar

Og det at et strengere strafferegime med eller uten dødsstraff sannsynligvis vil føre til et mer voldelig samfunn med enda flere drap, voldtekter og andre voldshandlinger, dvs. at du vil få mer av det du ønsker å bekjempe, hva forteller det deg?

Vis meg et land med strengere straffer enn Norge som har færre drap og voldshandlinger.

Lenke til kommentar

Det siste vi vil ha her i Norge er semi-USA tilstand hvor fengsel er en jungel uten like.

Idealet til samfunnet og dets beboere burde alltid vaere utopi - ikke dystopi.

Ved at staten dreper og kaster vekk alle som dreper, stjeler og banker opp, gar vi i en retning langt vekk fra utopi.

Jeg sier dog IKKE at vi skal HA et utopi, men at samfunnet alltid vil ha det bedre av at det er mildere tilstander, og ikke harde tilstander.

Norge er ganske i verdensklasse nar det gjelder a ta hand om folket sitt - tilogmed de kriminelle, og jeg ser aerlig talt ikke pa dette som et stort problem.

Hvis staten hadde blitt mye toffere og drept folk for whatever, hadde folket (nordmenn) blitt mye mer blodtorstige, og alt hadde gatt i en nedoverspiral.

Dog, det betyr ikke at vi skal behandle krimineller som kongelige eller ha veldig svake straffer - vi kunne kanskje hatt enda sterkere straffer i mange tilfeller - men nar folk begynner a snakke om a drepe folk som slar ned folk, og straffekolonier pa svalbard, da gar det for langt.

Vi er da tross alt alle sammen mennesker, og selvom noen av oss oppforer seg som dyr, betyr ikke det at resten av oss ogsa burde oppfore oss som dyr.

Endret av coax
Lenke til kommentar
Tydelig at enkelte her ikke skjønner belastningen det er å gå gjennom rettssystemet.

Joda jeg har vært gjennom rettsystemet som offer.. og det var ikke gøy nei.. men det så ut til at voldsutøverene hadde det "gøy", med sitt smil om munnen da domen ble lest opp..

Lenke til kommentar

For de vanlige dødelige er det ikke gøy. Om han smilte så er han enten ikke helt god, eller det bare er slik han reagerer på dårlige nyheter. Jeg kan reagere på tragedier med latter, men det betyr ikke at jeg synes det er morsomt.

Lenke til kommentar
Tydelig at enkelte her ikke skjønner belastningen det er å gå gjennom rettssystemet.

Det er tydelig at enkelte her ikke skjønner belastningen det er å få skallen slått inn av en voldsutøver. :dremel:

Jeg lovte meg selv å ikke sløse bort mer tid her, men ærlig talt Nikka! Velger du enkelt og greit bort alle de gode argumentene som blir gjort her? Har lest flere innlegg som har god argumentasjon og høy kvalitet, men det ser ut som du ikke legger merke til de, ikke har noe å si til "ditt" forsvar eller rett og slett later som de ikke eksisterer.

Om du brenner så fælt for dette emnet, som jeg tyder at du gjør ut ifra din aktivitet her. Da er det vell på sin plass at du tar hensyn til alt som blir sagt, og ikke bare velger ut det som passer deg?

Har forresten lyst til å spørre deg om en annen ting, jeg kjenner en eldre dame. Hun er rundt 50 år nå. Hun har tre barn, som alle gjør det veldig godt på skolen. De er hva man kaller aktive og sunne barn. Tingen er den, at når denne damen var 17 år (tror jeg) begikk hun et drap. Vil ikke gå inn på detaljer, men det var ikke typen: Hun kjørte en bil som krasja og venninnen døde, uaktsomt drap. Det var vold, som fikk uheldig utfall.

Denne damen har sonet sin straff, hun har oppdratt tre barn, er veldig hyggelig og har fast jobb. Mener du at hun burde drepes? Visst du fikk det som du ville nå, ville du sett det som rettferdig og sømmelig at hun ble drept?

Endret av pesja
Lenke til kommentar
Denne damen har sonet sin straff, hun har oppdratt tre barn, er veldig hyggelig og har fast jobb. Mener du at hun burde drepes? Visst du fikk det som du ville nå, ville du sett det som rettferdig og sømmelig at hun ble drept?

Så lenge hun ikke handlet i selvforsvar så mener jeg at hun burde ha blitt avlivet, siden hun tok livet av noen. Jeg fatter ikke hvordan man kan unngå å se at en som har tatt livet av et uskyldig menneske ikke fortjener en ny sjanse, da drap er den værste forbrytelsen man kan begå og at det ikke finnes noen unnskyldning for en slik handling.

Lenke til kommentar

Selv om jeg har støttet noen av dine argumenter NikkaYoichi, synes jeg du går for langt her. Man må for all del klare å differensiere mellom uaktsomt drap og ting som er begått med overlegg. Hvor trist det enn er for offeret og dets familie og venner, er det ingenting som forsvarer å ta livet av eller straffe gjerningspersonen. Hvorfor: Nettopp fordi det var uaktsomt og sjansen for at personen vil gjøre noe slikt igjen = 0. Det er gjengangsforbryterne samfunnet må beskyttes mot, ikke de uheldige.

Lenke til kommentar

Så lenge hun ikke handlet i selvforsvar så mener jeg at hun burde ha blitt avlivet, siden hun tok livet av noen. Jeg fatter ikke hvordan man kan unngå å se at en som har tatt livet av et uskyldig menneske ikke fortjener en ny sjanse, da drap er den værste forbrytelsen man kan begå og at det ikke finnes noen unnskyldning for en slik handling.

Adoptert en viss person sine idealer om dødsstraff nå?

Videre; jeg finner det alltid interessant at noen er villig til å diskutere en dom uten premissene hvilket dommen ble lagt på. Tar en utgangspunkt i at medias vinkling viser hele bildet?

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...