Gå til innhold

Ren provokasjon: 4 år for dødsvold

Anbefalte innlegg

Fordi så lenge han ikke har opplevd hvordan det er å faktisk sitte i fengsel, vet ikke han hvordan det er, enkelt og greit. Da klare jeg ikke ta han seriøst når han sier fanger har det for lett.

De har da det for pokker:

a) De får gratis kost og losji.

b) De får lønn, selv om de ikke utfører noe samfunnsnyttig.

c) De slipper skatt.

d) De slipper TV-lisens.

e) De får gratis utdannelse.

f) De får gratis internett.

Slik kan jeg fortsette i det uendelige. De skulle blitt fratatt alle disse godene og satt til knallhardt straffarbeid, slik at de kunne betale tilbake litt av det de har kostet samfunnet. Det er ingen grunn til at de som sitter i fengsel skal ha flere goder enn en som går på sosialen. Prøver du deg å gå på skole om du går på sosialen så blir du fratatt trygda di. Vi behandler altså kriminelle bedre enn skikkelige folk.

Og dette kommer fra en person som selv har uttalt at han heller vil ta sitt eget liv enn å sitte i fengsel. Go figure...;)

Jeg er også nysgjerrig på logikken som ligger bak når man tror at jo verre de blir behandlet, jo bedre vil det gå med dem og jo bedre vil de oppføre seg når de kommer ut igjen. Det minner meg litt om foreldre som slår sine barn for å lære dem å oppføre seg skikkelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke si det som det er? Noen av dere vil straffe folk, mens andre vil rehabilitere folk.

Jeg tror på rehabilitering, og er ikke redd for å si det. Straff er en måte for ofre/etterlatte å føle seg bedre på, mens rehabilitering er en måte å få samfunnet til å fungere bedre på! Vi har ikke perfekte måter å rehabilitere forbrytere på ennå, men utviklingen er faktisk ENORM i det området. Se f.eks. http://www.kriminalomsorgen.no/ for mange prosjekter de har gående for å gjøre harde forbrytere om til konstruktive medborgere.

For å si det på en annen måte:

Hvis en eller annen drittsekk hadde drept en god venn av meg, og så kommet ut av fengsel "friskmeldt" etter få år, er det klart jeg hadde blitt irritert. Men det er fordi jeg vil ha straff for akkurat den personen, ikke rehabilitering. Og det er derfor jeg ikke får lov til å sitte i juryen når han dømmes. Og når han kommer ut av fengsel etter fire år, kan han ha en sjanse til å fungere normalt, og betale skatt de neste 30-40 årene.

Lenke til kommentar

Morsomt å lese hva mobben mener om saken, det at man kaster vekk rettssikkerheten mener mange av dere heller ikke er så farlig så lenge de får "råtne" i fengsel.

Nå har ikke jeg hverken lest dommen og domspremissene slik at jeg uttaler meg generelt.

For det første er det ikke snakk om overlagt drap, dette utelukker § 233. Man har neppe bevis på at dette var et planlagt drap, samt mangler beviser på nok skyld hos vedkommende.

Jeg tipper at aktoratet heller ikke hadde nok beviser til at skyldkravet var overlegg, slik at inntil 21 års fengsel etter § 231 er utelukket.

Jeg tipper på at vedkommende har blitt dømt etter strl. § 228 (2), jfr. § 231. det betyr fengsel i minimum 2 år og maksimalt 5 år.

Jeg kan umulig se at rettsapparatet gjorde en feil når de dømte vedkommende til en ganske streng straff utifra hva de hadde å gå på. Med andre ord så maksimerte man nesten skalaen for hvor langt man har å gå, og den grensen settes ikke av rettsapparatet.

>Jeg tror mange av dere i denne tråden burde lese dere opp til maktfordelingsprinsippet (domsttolene er ikke lovgivende organ), samt grunnleggende og viktige rettssikkerhetsprinsipper ala. in dubio pro reo (uskyldig til det motsatte er bevist).

Var selv å overværte en voldsrettssak der fornærmede fikk store skader, her var det snakk om 16 månder ubetinget.

Jeg synes personlig at det er bra at rettssikkerheten bevares i rettssalene, for å sitere Andenæs: "Det er bedre at 10 skyldige går fri, enn at 1 uskyldig blir dømt".

Selv om det kan virke litt rart på ukyndige personer, så har faktisk loven virket i dette tilfelle.

Lenke til kommentar

De er søppel allerede. Hva får deg til å tro at de blir bedre samfunnsborgere av å sitte på en celle i et par år, med alle fasiliteter de er vant til fra et bedre hotell, og der de tilogmed kan lære et par triks av sine medfanger? Kan vi ikke opprette en gigantisk straffekoloni på Svalbard, som Storbritannia gjorde med Australia, så sender vi alle drapsmenn, voldtekts- og narkotikaforbrytere dit og lar dem jobbe der resten av livet. Problem solved.

Lenke til kommentar

Hvis du hadde lest innlegget mitt skikkelig, qualbeen, hadde du sett at det ikke står noe sted at de skal bli bedre samfunnsborgere av dette. Jeg ville ikke hatt noen intensjoner om å slippe disse menneskene ut i samfunnet igjen.

Når man ser hvor mange som slipper ut av fengsel eller psykiatrisk anstalt og umiddelbart begår kriminelle handlinger igjen er det tydeligvis flere enn meg som ikke tenker særlig lenger enn sin egen snute ;)

Lenke til kommentar
Hvis du hadde lest innlegget mitt skikkelig, qualbeen, hadde du sett at det ikke står noe sted at de skal bli bedre samfunnsborgere av dette. Jeg ville ikke hatt noen intensjoner om å slippe disse menneskene ut i samfunnet igjen.

Takk, jeg ville bare få deg til å si det selv :-)

Lenke til kommentar

Virker som folk her inne lever i den tro at alle som har begått en forbrytelse, er fæle mennesker som fortjener å dø. Kjenner dere ingen som har gjort noe ulovlig? Ser dere ikke nyansene?

Nikka: Ut ifra ditt forrige innlegg velger jeg å tro du ikke har sittet i fengsel. Aner du hvor meningsløs tilværelsen er der? Man bare eksisterer, man ser ikke frem til dagen i morgen, man er ikke avslappet, heller redd. Og hver dag er håpløs. Du står igjen aleine uten de menneskene du omgås til vanlig. Ja du har tv og mat, men du mangler det viktigste. Og jeg tror ikke på å sperre tyver og narkisser inne på livstid, de må slippe ut en gang. Og det sparer samfunnet å hjelpe dem.

Endret av stakan
Lenke til kommentar
Og dette kommer fra en person som selv har uttalt at han heller vil ta sitt eget liv enn å sitte i fengsel. Go figure...;)

Hva har det med saken å gjøre?

Jeg er også nysgjerrig på logikken som ligger bak når man tror at jo verre de blir behandlet, jo bedre vil det gå med dem og jo bedre vil de oppføre seg når de kommer ut igjen. Det minner meg litt om foreldre som slår sine barn for å lære dem å oppføre seg skikkelig.

Hvem har sagt at de trenger å slippe ut igjen?`

Hvis en eller annen drittsekk hadde drept en god venn av meg, og så kommet ut av fengsel "friskmeldt" etter få år, er det klart jeg hadde blitt irritert. Men det er fordi jeg vil ha straff for akkurat den personen, ikke rehabilitering. Og det er derfor jeg ikke får lov til å sitte i juryen når han dømmes. Og når han kommer ut av fengsel etter fire år, kan han ha en sjanse til å fungere normalt, og betale skatt de neste 30-40 årene.

Hvorfor fortjener de denne muligheten?

Morsomt å lese hva mobben mener om saken, det at man kaster vekk rettssikkerheten mener mange av dere heller ikke er så farlig så lenge de får "råtne" i fengsel.

Morsomt å lese hvordan forstå-seg-påere gang på gang forsvarer grove voldsforbrytere. Jeg vet ikke om du elsker å leke djevelens advokat, men du har en tendens til å gjøre det.

For det første er det ikke snakk om overlagt drap, dette utelukker § 233. Man har neppe bevis på at dette var et planlagt drap, samt mangler beviser på nok skyld hos vedkommende.

Jeg tipper at aktoratet heller ikke hadde nok beviser til at skyldkravet var overlegg, slik at inntil 21 års fengsel etter § 231 er utelukket.

Han sparker vedkommende i hodet, det er overlegg. Det er jo klinkende klart. Vi er alle sammen klar over at det snillistiske rettssystemet vi har her til lands, ikke klarer å dømme folk som bedriver grov vold, men enkelte av oss forstår at det er feil.

Jeg synes personlig at det er bra at rettssikkerheten bevares i rettssalene, for å sitere Andenæs: "Det er bedre at 10 skyldige går fri, enn at 1 uskyldig blir dømt".

Selv om det kan virke litt rart på ukyndige personer, så har faktisk loven virket i dette tilfelle.

Hva har det med at skyldige går fri eller ikke å gjøre at vi har latterlig lave straffer for grov voldskriminalitet? Vi vet alle at det er slik systemet er i Norge, men nå er det på tide at vi som er uenige hever røsten og forteller tullebukkene som mener at det er bedre at kriminelle får herse fritt, enn at skikkelige borgere kan føle seg trygge på gatene.

..og hva får deg til å tro at de blir bedre samfunnsborgere av å være slavearbeidere i ti år?

Hvem får deg til å tro at de skal bli bedre borgere av det? Poenget er at de skal betale tilbake det de har kostet samfunnet, ikke suge mer penger ut av felleskassa.

Virker som folk her inne lever i den tro at alle som har begått en forbrytelse, er fæle mennesker som fortjener å dø. Kjenner dere ingen som har gjort noe ulovlig? Ser dere ikke nyansene?

Joda, jeg ser helt klart nyansene. Men folk som bedriver grov voldskriminalitet, her under: voldtekt, stikkvåpen, slagvåpen, skytevåpen, driller, spark med hender og føtter, har jeg null respekt for og heller ingen trang til å la løpe fritt i gatene, slik dere vil.

Nikka: Ut ifra ditt forrige innlegg velger jeg å tro du ikke har sittet i fengsel.

Nei, jeg holder meg på den riktige siden av loven, slik at jeg slipper det.

Aner du hvor meningsløs tilværelsen er der?

Hva er meningsløst med å få gratis utdannelse, gratis husrom og mat og i tillegg få lønn for det? Er det at man ikke er fri til å fortsette sine kriminelle hærjinger?

Man bare eksisterer, man ser ikke frem til dagen i morgen, man er ikke avslappet, heller redd. Og hver dag er håpløs. Du står igjen aleine uten de menneskene du omgås til vanlig. Ja du har tv og mat, men du mangler det viktigste. Og jeg tror ikke på å sperre tyver og narkisser inne på livstid, de må slippe ut en gang. Og det sparer samfunnet å hjelpe dem.

Ja, spesielt siden, 8/10 i norske fengsler er gjengangere, så viser det at dette hjelper i massevis. :thumbsup:

Lenke til kommentar

Denne lønnen du snakker om er på ca 50kr dagen. Og fangene jobber vanligvis en normal arbeidsdag. Ikke overraskende har kiosken innenfor murene monopol, og prisen er deretter.

Og ja, det er meningsløst å ikke være fri, å bli sperret inne og fulgt overalt hvor man måtte gå. Har ingen styring på eget liv når man er i fengsel, da er tilværelsen meningsløs.

Dessuten koster det en formue å sperre folk inne, hadde vi sperret alle forbrytere inne på livstid hadde regningen blitt enorm. Da er det billigere å rehabilitere og hjelpe de ut i jobb.

Lenke til kommentar
Denne lønnen du snakker om er på ca 50kr dagen.

Om så er, så er det 50 kroner for mye. Hvorfor skal de få lønn for at de har forbrutt seg mot samfunnet?

Og ja, det er meningsløst å ikke være fri, å bli sperret inne og fulgt overalt hvor man måtte gå.

Hva så? De skal være glad at de får leve.

Dessuten koster det en formue å sperre folk inne, hadde vi sperret alle forbrytere inne på livstid hadde regningen blitt enorm. Da er det billigere å rehabilitere og hjelpe de ut i jobb.

Ja, det hadde vært mye billigere å gi dem en kule med en gang, en løsning jeg har argumentert for utallige ganger. Siden vi ser at rehabilitering ikke hjelper i de fleste tilfellene, ganske enkelt fordi at statistikken sier at 8/10 i norske fengsler er gjengangere, så kan vi for å spare penger avlive dem, først som sist. Jeg har ikke noe til overs for at en drapsmann skal kunne slippe ut å leve som om ingenting hadde skjedd, når offeret ligger 6-fot under.

Lenke til kommentar

Wow, het debatt!

Det ser ut som om mange her krever strengere straffer, livstid i arbeidsleirer og/eller henrettelse av drapsmenn.

Er det Stalin's Sovjet, Khomeini's Iran eller Saud's Arabia som er det store forbildet her?

Noen snakker om "snikislamisering" og nedbryting av norske verdier, men dette tar nesten kaka. Noen burde snarest fortelle Siv Jensen om dette.

Lenke til kommentar

Jeg syntes noen av dere burde google "antisosial personlighetsforstyrrelse". Dette er det mange fanger i norske fengsel som lider av, og det er som regel fordi de har gått gjennom grusomme ting i barndommen, som så ikke har blitt behandlet gjennom mange år, og til slutt gått ut i en såkalt "personlighetsforstyrrelse", altså voldelige tendenser, selvdestruktiv oppførsel osv.

Her er det altså mulig å spore kriminalitet direkte tilbake til hendelser hvor samfunnet og helsevesenet har sviktet individet!

Hvis dere så mener at disse personene ikke fortjener behandling og ettervern i stedet for å bli sprret inne for livet eller å "få en kule med en gang" som du så forkastelig sier, Nikka, så er det ingen vits å diskutere dette lenger. Da burde dere heller ikle dere røde tights og skimasker og begynne å trene på å klatre opp høye bygninger mens dere bruker lasso for å fange bankranere!

Det er så jævlig lett å være sofaopinionist!

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar
Jeg syntes noen av dere burde google "antisosial personlighetsforstyrrelse". Dette er det mange fanger i norske fengsel som lider av, og det er som regel fordi de har gått gjennom grusomme ting i barndommen, som så ikke har blitt behandlet gjennom mange år, og til slutt gått ut i en såkalt "personlighetsforstyrrelse", altså voldelige tendenser, selvdestruktiv oppførsel osv.

Her er det altså mulig å spore kriminalitet direkte tilbake til hendelser hvor samfunnet og helsevesenet har sviktet individet!

Det er så lett å skylde på samfunnet og jeg blir kvalm, ja rett og slett kvalm, av slike bortforklaringer. Den som raver rundt i byen og denger folk helseløse, får ikke en anelse sympati fra min side.

Jeg har gått igjennom mange grusomme ting i min barndom, uten å gå nærmere inn på det - allikevel så oppfører jeg meg som folk, selv om jeg har blitt "sviktet av systemet" - fra A til Å. Mener du virkelig at folk som har hatt en vanskelig oppvekst skal ha ett slags frikort til å oppføre seg slik de selv finner passende og at de helst skal slippe straff? Det er den faktiske trusselen de utgjør mot samfunnet og den skaden de allerede har utført som gjør at jeg finner det bedre å avlive dem, slik man gjør med andre rovdyr som ikke klarer å oppføre seg slik samfunnet ønsker.

Lenke til kommentar

Fantastisk stråmann der. Jeg har ikke sagt noe slik, jeg sier bare at de fortjener behandling! Om den behandlingen skal være i lukket eller åpen avdeling, gjennom tre år eller hele livet er opp til individet og psykologer.

Det finnes også medisiner som er med å hjelpe på slike forstyrrelser, men de fungerer dårlig uten jevnlig terapi.

Og før du skyter noen anbefaler jeg at du oppsøker noen som lever med en slik forstyrrelse, og ser hvordan de har det etter at de er blitt "friskmeldt", og klarer å leve et vanlig liv.

Den forhåndsdømmingen du utviser nå gjør meg kvalm.

Lenke til kommentar
Jeg har gått igjennom mange grusomme ting i min barndom, uten å gå nærmere inn på det - allikevel så oppfører jeg meg som folk, selv om jeg har blitt "sviktet av systemet" - fra A til Å. Mener du virkelig at folk som har hatt en vanskelig oppvekst skal ha ett slags frikort til å oppføre seg slik de selv finner passende og at de helst skal slippe straff? Det er den faktiske trusselen de utgjør mot samfunnet og den skaden de allerede har utført som gjør at jeg finner det bedre å avlive dem, slik man gjør med andre rovdyr som ikke klarer å oppføre seg slik samfunnet ønsker.

Alle - deg inklusive - bør få hjelp til å bli integrert i det norske samfunnet. Hva ville vi oppnå med å avlive deg?

Lenke til kommentar
Alle - deg inklusive - bør få hjelp til å bli integrert i det norske samfunnet. Hva ville vi oppnå med å avlive deg?

Vel, jeg raver ikke rundt og banker opp folk, tar livet av folk eller systematisk bryter det norske lovverket. Derfor er det heller ingen grunn til å avlive meg. Jeg hadde håpet at folk forsto forskjellen, men det er tydligvis ikke så enkelt. For å si det helt enkelt, om folk ikke klarer å la være å banke andre mennesker, i beste fall helseløse, så ser jeg ingen grunn til å la være å avlive dem.

Lenke til kommentar

Vel, jeg raver ikke rundt og banker opp folk, tar livet av folk eller systematisk bryter det norske lovverket. Derfor er det heller ingen grunn til å avlive meg. Jeg hadde håpet at folk forsto forskjellen, men det er tydligvis ikke så enkelt. For å si det helt enkelt, om folk ikke klarer å la være å banke andre mennesker, i beste fall helseløse, så ser jeg ingen grunn til å la være å avlive dem.

Jeg har gitt deg grunnen flere ganger: de kan få en sjanse til å bli produktive mennesker i samfunnet ved terapi og behandling.

Og ikke kom med den bullshiten om at "de hadde sjansen fra start av, de kunne bare latt være å rane den banken!", og les heller litt sosiologi og psykologi, så ser du at det faktisk ikke er så enkelt som du tror.

Og ikke bruk den der "ingen ga meg en sjans, så da får ingen andre noen sjans heller", for dine små sjalusier er ikke temaet i denne tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...