Gå til innhold

Ren provokasjon: 4 år for dødsvold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
et fengsels år er jo ikke mer enn 9 mnd

Et fengselsår er et år.

Det er ikke noe nytt at du har problemer med å forholde deg til fakta. Her kommer kilder, så om det ikke er skjedd noen endring siden, 27.11.08 når artikkelen i Nettavisen er postet, så er fortsatt fengselsåret 9 måneder. De andre kildene er tatt med, mest for moro skyld.

http://www.ordnett.no/ordbok.html?search=f...art_id=20264349

http://guru.sol.no/question/politikk-og-sa...nn-et-vanlig-ar

http://www.nettavisen.no/innenriks/politik...icle2430869.ece

Lenke til kommentar

Er fullstendig enig med okasin her. Virker som om det norske rettssystemet kun er opptatt av den kriminaliteten som kan straffes med feite bøter - fyllekjøring og ikkevoldelig kriminalitet generelt. Synes det er helt ufattelig at vi aksepterer at mennesker som er istand til å gjøre slikt er ute og går i samfunnet igjen etter få år. Det er ingen garanti for at de ikke er i stand til å gjøre noe lignende igjen - selv etter "vidunderkuren" som terapi innebærer.

Selvfølgelig er det en stor kostnad for samfunnet å ha slike mennesker buret inn resten av livet, men la dem gjøre noe samfunnsnyttig da - snekre paller, legge jernbaneskinner, etc. Noe som holder dem LANGT unna noe som kan ødelegges eller tas livet av, og som samtidig genererer profitt for samfunnet.

Og når det gjelder de som er her på midlertidig grunnlag, asyl, eller rett og slett ikke er norske statsborgere - sett dem på første fly hjem, hvor vanskelig kan det være. Har du tatt livet av noen er det ikke Norges problem at du sitter og vansmekter i en fattig polsk gruveby resten av livet. Vi trenger ikke være humane mot slike mennesker.

Synes det er tragisk at et liv er verdt så lite i Norge.

Lenke til kommentar
Det er ikke noe nytt at du har problemer med å forholde deg til fakta. Her kommer kilder, så om det ikke er skjedd noen endring siden, 27.11.08 når artikkelen i Nettavisen er postet, så er fortsatt fengselsåret 9 måneder. De andre kildene er tatt med, mest for moro skyld.

http://www.ordnett.no/ordbok.html?search=f...art_id=20264349

http://guru.sol.no/question/politikk-og-sa...nn-et-vanlig-ar

http://www.nettavisen.no/innenriks/politik...icle2430869.ece

Og ingen overraskelse at du går til personangrep.

Like fullt er det feil. Og kildene dine er ikke en gang i samsvar.

- Ordnett sier 8 måneder, men det står ganske tydelig at det er et historisk begrep brukt fra 1848-1900.

- Sol veksler mellom 8 og 9 måneder, men det er bare lekfolk som gjetter.

- Høyre, via nettavisen, tar direkte feil. De sier 9 måneder, men har ikke klart å finne ut hvorfor det ble kortet ned. Ikke så rart siden det aldri har skjedd. Se forøvrig kommentarene nederst, hvor tre av seks påpeker at det er feil, og de resterende kommenterer noe helt annet.

Det som er litt kjedelig er at jeg ikke kan motbevise det med en offentlig kilde, siden et år tross alt er et år, og det ikke, for sikkerhets skyld, nevnes i noen offentlige kilder at det ikke er åtte eller ni måneder. Derimot burde du lett kunne lete opp en offentlig kilde hvor det står at et "fengselsår" er ni måneder, hvis det er tilfelle. Så da foreslår jeg at du enten gjør det, eller tar arrogansen, ignoransen og personangrepene dine med deg et annet sted.

Lenke til kommentar
Det som er litt kjedelig er at jeg ikke kan motbevise det med en offentlig kilde, siden et år tross alt er et år, og det ikke, for sikkerhets skyld, nevnes i noen offentlige kilder at det ikke er åtte eller ni måneder.

Etter at 2/3 av dommen er sonet kan man søke om prøveløslatelse, som minst 3 av 4 får innvilget. I tillegg kommer selvsagt permisjonsordninger og div. andre måter å komme ut tidlig på.

PS: stein og glasshus og arroganse og ignoranse og slikt..

Endret av Frank2004
Lenke til kommentar

klippet fra: http://guru.sol.no/question/politikk-og-sa...nn-et-vanlig-ar

Her er det vanvittig mye synsing og motstridende svar. Riktig svar er 9 - ni - måneder!

Årsaken til at svarene varierer er muligens en salig blanding av folks feilerindringer og lettvin/ukritisk googling?

Det såkalte fengselsåret er ikke et statisk antall måneder, men defineres og vedtas politisk. Høyre har foreslått å endre fra 9 til 12 måneder.

Et fengselsår har også vært 8 måneder, men det var i perioden 1848 til 1900. Dette gjaldt botsfengselsfanger.

Men når alt kommer til alt så spiller det ingen rolle om det er 9 eller 12 mnd.. for straffene er alt for lave i dette landet.. i den grad man kan kalle det straff i det hele tatt..

Lenke til kommentar

OK, IANAL osv, men her er begreene slik jeg har forstått det:

Fengselsår betydde _før_ åtte måneder, så ni måneder, men er nå et uttrykk uten definisjon i loven. Et år er som kjent 12 måneder, også i fengsel.

Det Høyre mener i nettavisens artikkel er antageligvis strafferabatten på 1/4 av dommen, men de har rett og slett brukt feil uttrykk. Det er med andre ord ikke fengselsåret de vil endre på, men strafferabatten.

OK, tilbake til saken. :)

Edit: Og Sol Guru referer til de samme kildene, nettavisen og ordnett.no, så det er ingen førstehåndskilde.

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar

Problemet med å innføre strengere straffer for drap for å prøve og redusere antall drap er at de aller fleste drap begås i affekt. Og strengere straffer vil dermed ikke ha noe å si.

=> mannen som finner kona i senga med naboen og skyter dem begge to vurderer ikke om han får 10 eller 20 år i fengsel for denne handlingen før han gjør det.

Men jeg må si meg enig i at 4 år er for lite. Ihvertfall i et norsk fengsel (hotell) og med Norske soningsregler (flere permer underveis og slipper ut etter ca. halvsont tid).

Han burde altså ha fått flere år, ikke for a skremme andre fra og begå drap (for dette virker som sagt ikke) men med tanke på de pårørende, værn av sammfunndet, rehabilitering og for at han skal "betale tilbake" nokk til sammfunndet (han vil jo seff koste samfunnet mer penger desto lenger han er inne men dere sjønner hva jeg mener)

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Det som er litt kjedelig er at jeg ikke kan motbevise det med en offentlig kilde, siden et år tross alt er et år, og det ikke, for sikkerhets skyld, nevnes i noen offentlige kilder at det ikke er åtte eller ni måneder. Derimot burde du lett kunne lete opp en offentlig kilde hvor det står at et "fengselsår" er ni måneder, hvis det er tilfelle.

Du regner altså ikke et sitat fra Justiskomiteen som en offentlig kilde? Jeg har altså allerede linket til en offentlig kilde. Hvis du mener at hun tar feil, men ikke klarer å tilbakevise dette, så bør du jekke deg litt ned - sånn med tanke på arroganse og slikt vet du.

Bakgrunnen er at vi ikke finner noen logisk begrunnelse for hvorfor operere med 9 måneder for fengsel og 12 måneder ellers, sier Elisabeth Aspaker (H) i Justiskomiteen til Nettavisen.

mannen som finner kona i senga med naboen og skyter dem begge to vurderer ikke om han får 10 eller 20 år i fengsel for denne handlingen før han gjør det.

Hva så? Heng fyren om han ikke har bedre selvbeherskelse enn som så.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noen tro på at høyere straffer har noen preventativ effekt.

Et av de viktigste tingene med fengsel er å rehabilitere. For meg virker det som de som ønsker høyere straffer baserer det rent på hevnmotiv, og det har ingenting for seg.

En annen ting med høye straffer, er at folk som først har esset på leggen og gjort noe kriminelt, da gjerne vil gå til dristigere tiltak for å unngå å bli tatt.

Lenke til kommentar
Et av de viktigste tingene med fengsel er å rehabilitere.

Høres ut som en misforståelse - det viktigste er å holde slike utskudd borte fra samfunnet, slik at skikkelige borgere kan føle seg trygge. Hvorfor er dere så opptatt av å være snill med forbrytere?

En annen ting med høye straffer, er at folk som først har esset på leggen og gjort noe kriminelt, da gjerne vil gå til dristigere tiltak for å unngå å bli tatt.

Omvendt retorikk er jo interessant, så vi skal ikke straffe kriminelle - fordi at de prøver å unngå å bli tatt? Jævla bra sagt! :roll:

Lenke til kommentar

Du kan ikke holde kriminelle borte fra samfunnet for alltid, med mindre du ønsker livstid for alle som driter seg ut. Da er det viktig å legge ting til rette slik at de ikke gjenter gamle synder. Alle tjener på det.

Du ser jo hvor strenge de er i USA, og hvor langt enkelte går for å slippe unna når de først hade dummet seg ut.

Jeg har vanskelig for å tro at du ser på alle som har gjort noe ulovlig, som fæle mennesker som ikke fortjener å bedre seg. Jeg kjenner flere som har sittet i fengsel. De er ikke fæle mennesker. De er snille med familiene sine, vennene sine, de har jobber osv. Men de har tråkket feil et sted.

Lenke til kommentar

Med fare for å gjenta meg selv.. DU kan ikke sammenligne Norge med USA.. Vi har da en helt annen vellferd her til lands, og vi har ikke den fattigdommen som mange i USA sliter med.. I Norge så skal det nær sagt ikke være noen grunn til å begå vinningskriminalitet.. vi har støtteapparat til å ta seg av de som sliter økonomisk.

Det at vi har økende volds og draps tilfeller her i landet, skyldes (bunner i) en grådighets kultur.. og med fare for å bli kalt rasist.. våre nye landsmenn..

Tar ikke alle utlendinger over en kam her, men det er ikke til å legge skjul på at større deler av alle voldsepisoder / drap er utført av utlendinger.. ( sjekk statestikken.)

Alle kriminelle har en unnskyldning for sine handlinger, som de vil at samfunnet skal ta hensyn til.. Jeg er litt 4 kantet når det gjelder dette, jeg mener at de har ikke utvist noen hensyn under sin handling.. hvorfor skal vi da på død og liv vise så mye hensyn til dem?

Sy puter under armene på dem, og gi de mer rettigheter enn vanlige borgere?

Greit frihets berøvelse er en ting.. men har du gratis tannlege, og lege?, gratis kost og losji?, permisjoner osv osv..

Folk fra Polen ler seg skakke av norske fengsel, de sier jo selv at norske fengsel, har bedre standar en mange hoteller i Polen.. og ikke nok med det, men de får også barntrygd under fengsel tiden.. penger som tilsvarer mange måneds lønner i Polen. Norge er et paradis for kriminelle..

Lenke til kommentar

Fordi så lenge han ikke har opplevd hvordan det er å faktisk sitte i fengsel, vet ikke han hvordan det er, enkelt og greit. Da klare jeg ikke ta han seriøst når han sier fanger har det for lett.

Endret av stakan
Lenke til kommentar
Fordi så lenge han ikke har opplevd hvordan det er å faktisk sitte i fengsel, vet ikke han hvordan det er, enkelt og greit. Da klare jeg ikke ta han seriøst når han sier fanger har det for lett.

De har da det for pokker:

a) De får gratis kost og losji.

b) De får lønn, selv om de ikke utfører noe samfunnsnyttig.

c) De slipper skatt.

d) De slipper TV-lisens.

e) De får gratis utdannelse.

f) De får gratis internett.

Slik kan jeg fortsette i det uendelige. De skulle blitt fratatt alle disse godene og satt til knallhardt straffarbeid, slik at de kunne betale tilbake litt av det de har kostet samfunnet. Det er ingen grunn til at de som sitter i fengsel skal ha flere goder enn en som går på sosialen. Prøver du deg å gå på skole om du går på sosialen så blir du fratatt trygda di. Vi behandler altså kriminelle bedre enn skikkelige folk.

Lenke til kommentar
De skulle blitt fratatt alle disse godene og satt til knallhardt straffarbeid, slik at de kunne betale tilbake litt av det de har kostet samfunnet.

Ja, jøss.

Jeg lever i den illusjonen om at verden KAN bli et bedre sted å leve til tross for all jævelskapen som utspiller seg på alle plan hver eneste dag. Jeg tror ikke at å sende alle kriminelle til kullgruvene på Svalbard gjør verden noe bedre. Behandler vi kriminelle som søppel, blir de søppel når skal ut i samfunnet igjen en dag. Da skal de reparere noe av den skaden de har påført felleskapet gjennom å forhåpentligvis ha blitt rehabilitert til en viss grad i fengselet, og blitt bedre mennesker som skal delta aktiv i samfunnet.

Om dette fungerer så bra som det burde er en annen sak, men jeg vil påstå at Norge er et mye bedre land å leve i enn svært mange andre land. Kanskje et tegn på at rettsstatmodellen faktisk fungerer?

Endret av Partlow
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...