frevild Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Det er nettopp det som er så rart. For meg vil det å ta rennafart og sparke noen (som står fremoverbøyd) i hodet være det samme som å skyte noen i hodet. Man kan overleve begge deler, men sannsynligheten er liten. I mine øyne er dette omtrent en henrettelse. Dette er et bevisspørsmål. Hva hadde gjerningsmannen til hensikt? Hva regnet han som sannsynlig? Enhver rimelig tvil kommer ham til gode. Det er meningsløst å skulle overprøve rettens bevisvurdering her, især når man ikke kjenner til bevisene. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) Tja, synes straffen er rimelig grei jeg. Han polske hadde jo ingen intensjon i å drepe. Hvor mange i Norge ville ikke banka opp noen som skrapte bilen din opp med overlegg? Dette er rett og slett uflaks at et par spark drepte. Og selv etter fire år i fengsel så er dette et drap han må ha på samvittigheten resten av livet. Endret 25. februar 2009 av Kron Lenke til kommentar
okjatakk Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Dette er et bevisspørsmål. Hva hadde gjerningsmannen til hensikt? Hva regnet han som sannsynlig? Enhver rimelig tvil kommer ham til gode. Det er meningsløst å skulle overprøve rettens bevisvurdering her, især når man ikke kjenner til bevisene. Er vel påtalemyndigheten som har gjort en feil her. Uansett, alle har vel sett videoen av det som skjedde. Da kjenner man jo ihvertfall det som sannsynligvis er det beste beviset. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Helt enig. Å sparke noen i hodet er rett og slett overlagt drap. At det er store muligheter for at offeret dør av en slik behandling er ikke noen hemmelighet - de som ikke forstår såpass hører rett og slett hjemme bak lukkede dører for all fremtid. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Jeg begriper rett og slett ikke hva som efvt. er formildende her. En kar som løper bort og tupper til karen i hodet hvorpå de i tillegg stikker av fra åstedet!! Helt utrolig. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Jeg begriper rett og slett ikke hva som efvt. er formildende her. En kar som løper bort og tupper til karen i hodet hvorpå de i tillegg stikker av fra åstedet!! Helt utrolig. Er det noe som tyder på at det er noen formildene forhold som er tatt hensyn til her da? Aktors påstand var 4 år, og 4 år ble det. Og "overlagt drap".... har dere i det hele tatt lest lovgivning, forskrifter og rettspraksis på området? Grisebank som ender med døden er vel mest klassiske eksempelet på "legemsbeskadigelse med døden til følge" det er mulig å finne. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Nei, det var jo som nevnt faktisk aktor(!) som hadde fremmet krav om 4 år. Nå skal jeg ikke påstå at jeg vet så mye om strafferammer for verken grisebanking eller svindel for den saks skyld, men er det virkelig slik at en person som kommer løpende og retter et saftig målrettet spark mot hodet til et offer, ikke kan få mer en 4 år nar han effektivt kjører en henrettelse på offeret!? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Grisebank som ender med døden er vel mest klassiske eksempelet på "legemsbeskadigelse med døden til følge" det er mulig å finne. Ja, men det må da være lov å være uenig i slik dumskap? Når man utfører slik vold mot et menneske, så bør det være rimelig opplagt at død kan bli resultatet, derfor bør det regnes som overlagt drap. http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j overlagt a2 (av *overlegge) tilsiktet, planlagt o- drap, t forskj fra *uaktsomt drap og *forsettlig drap forset'tlig a2 gjort med vilje en f- handling / jur.: f- drap drap som er begått med vilje, men ikke planlagt, t forskj fra *overlagt drap, *uaktsomt drap Drapet ble gått med vilje i mine øyne, siden slik grov vold må anses som et forsøk på å ta livet av vedkommende, akkurat som om man skyter noen med pistol eller stikker noen med kniv. Planlagt, altså overlagt drap er det vanskelig å argumentere for, siden man ikke kan bevise at gjerningsmannen hadde lagt en plan på forhånd. Det man med sikkerhet kan si, er at drapet ble utført med forsett. Jeg mener det er helt feil, at folk som utfører grov vold mot andre, skal slippe billigere unna fordi offeret tilfeldigvis overlever. Voldsutøvelse er en uting, og noe vi burde slå hardere ned på enn det vi gjør i dag. Jeg ser for meg dommen - offeret overlevde, men ble lenket til rullestol for resten av livet ... to måneders fengsel. Jeg blir kvalm av gjeldende rettspraksis i Norge på dette punktet. Vi burde sende klare signaler om at slik oppførsel ikke tolereres, og derfor straffe gjerningsmenn knallhardt, uavhengig av offerets skader. Slike angrep er rett og slett galskap. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Det blir idiotiske lave straffer, helt til sønnen av en rettsansatt blir drept. Da tenker jeg det blir andre boller.. Lenke til kommentar
simenss Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Nei, jeg synes ikke det er noen formildende omstendigheter. Jeg har sett min mor bli banket til blods flerfoldige ganger gjennom oppveksten, gir det meg en unnskyldning til å dra rundt å drepe tilfeldig forbipasserende? Snarere tvert om, jeg har sett såpass mye vold på nært hold at jeg føler sterk avsmak mot å benytte meg av vold. Det kunne da aldri falt meg inn å gå til angrep på tilfeldig forbipasserende, selv om jeg som sagt har opplevd mye vold på nært hold i min barndom. Kanskje jeg skulle begynne med det? Ta meg en tur hjem til de som forfekter at drapsmenn er så snille og greie, balltre av stål og noen torturinstrumenter. Jeg kan jo skylde på min vanskelige oppvekst. Vi kan se om pipen får en annen lyd da. Personlig så synes jeg ikke slike som raver rundt å slår tilfeldig forbipasserende helseløse fortjener å bli behandlet med silkehansker, jeg stemmer et klart "ja" - til dødsstraff for blind vold. Om offeret i denne saken hadde overlevd så hadde angriperene fått enda mindre straff. I slike saker så er det rene tilfeldigheter som gjør at offeret overlever eller ikke, derfor må vi anse alle slike angrep som et forsøk på å ta livet av offeret og dømme angriperne til den strengeste straff vi kan benytte oss av, nemlig døden. Tar du livet av noen med viten og vilje, så bør du avlives, til ditt og samfunnets beste. Det dere kan tenke over er følgende sitat: "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv." Det er ingen unskyldning å ha hatt en vanskelig oppvekst. Det er en formildende omstendighet. Dersom vi begge begår et identisk drap, vil din oppvekst med vold kontra min oppvekst uten vold legge grunnlag for at jeg vil motta en strengere straff. Dersom du torturerer eller dreper en som står meg nær, vil kanskje også jeg rope "drep ham!". Heldigvis er det ikke jeg som skal dømme deg, men en objektiv domsstol. Det blir idiotiske lave straffer, helt til sønnen av en rettsansatt blir drept. Da tenker jeg det blir andre boller.. Da er ikke denne ansatte lenger objektiv, og han/hun vil derfor ikke kunne dømme vedkommende. Lenke til kommentar
simenss Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 [...] Jeg ser for meg dommen - offeret overlevde, men ble lenket til rullestol for resten av livet ... to måneders fengsel. Jeg blir kvalm av gjeldende rettspraksis i Norge på dette punktet. Vi burde sende klare signaler om at slik oppførsel ikke tolereres, og derfor straffe gjerningsmenn knallhardt, uavhengig av offerets skader. Slike angrep er rett og slett galskap. Tror du virkelig at dette drapet ville vært unngått dersom straffen var 50 års fengsel? Dette er selvsagt min subjektive synsing, men jeg vil tro at gjerningsmannen i det aktuelle øyeblikket ikke vurderte antall år i fengsel han rissikerte å bli dømt til. Hva hjelper da disse "signalene" da samfunnet, når han vil bli en enorm belastning for samfunnet i lang tid? Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Tror du virkelig at dette drapet ville vært unngått dersom straffen var 50 års fengsel? Dette er selvsagt min subjektive synsing, men jeg vil tro at gjerningsmannen i det aktuelle øyeblikket ikke vurderte antall år i fengsel han rissikerte å bli dømt til. Hva hjelper da disse "signalene" da samfunnet, når han vil bli en enorm belastning for samfunnet i lang tid? De ønsker ikke å innrømme det, men slike tinger virker uforbeholdent drevet av hevnlyst. Slike barbariske tilstander håper jeg at de ikke ønsker om de tenker seg litt om. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Helt enig. Å sparke noen i hodet er rett og slett overlagt drap. At det er store muligheter for at offeret dør av en slik behandling er ikke noen hemmelighet - de som ikke forstår såpass hører rett og slett hjemme bak lukkede dører for all fremtid. Nei, det er iallfall ikke overlagt drap. Og som sagt: Det er håpløst å skulle prøve å overprøve rettens bevisvurdering. For det første har en ikke peiling på den relevante jus (man vet f.eks. ikke hva det er som skal bevises), for det annet kjenner en ikke til sakens fakta. Lenke til kommentar
okasin Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 For noen år tilbake jobbet jeg med ungdom med rus og adferds problematikk.. noe av det første jeg lærte der var, konsekvens pedagogikk.. Vi kjenner konsekvensen av å gjøre noe galt, derfor gjør vi det ikke.. right? Men når det norske rettsvesen ikke har noen konsekvenser som er avskrekkende på noen som helst måte... så gjør vi det.. Hva risikerer jeg om jeg begår et drap eller annen kriminalitet? Frihets berøvelse? jepp det er det eneste, og den er ikke langvarig.. et fengsels år er jo ikke mer enn 9 mnd Har man noe å vinne på en lov stridig handling? tja, det kommer ann på.. Om du står på litt så vil du få langtid soning >5 år og du har KRAV på utdanning.. GRATIS!! Men det er bare om du blir tatt.. blir du ikke tatt, så har du "vunnet" likevell Det er overhode ikke noe ved det norske rettsystem som henger på greip.. er våre politikere drita fulle på jobb? hva fa.. skjer med vårt system.. politikerene i norge er en gjeng med kyllinger som aldri har vært i skikkelig arbeid, eller vært utsatt for gatevold.. og sett hvordan systemet fungerer.. Folk må få opp øynene, det er noe fulstendig galt med rettsystemet når du får 10 000,- i bot for å pisse i parken, og 2000,- i bot for å prøve å drepe noen.. Vi må stå sammen å protostere.. Det føles som om politikerene står å pisser meg i hue, og forteller meg at det regner.. Så om ikke det skjer noe snart, og det skjer ikke av seg selv.. så må vi slutte å bjeffe her på forumet o.l. og begynne å bite litt.. hardt ! Samfunnet vårt rakner.. blir provosert når jeg leser om "kyllingene" her inne som vil sy puter under armene på de kriminelle.. Om vi går 20 år tilbake, var det like mye vold i samfunnet da? 10 år? nå? Ser det ut til at "strategien" om å gi de kriminelle omsorg hjelper? Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 For noen år tilbake jobbet jeg med ungdom med rus og adferds problematikk.. noe av det første jeg lærte der var, konsekvens pedagogikk.. Vi kjenner konsekvensen av å gjøre noe galt, derfor gjør vi det ikke.. right? Men når det norske rettsvesen ikke har noen konsekvenser som er avskrekkende på noen som helst måte... så gjør vi det.. Det vil ikke ha noen effekt på lovbrudd begått i affekt, og de mer "skarpsindige" er sikre på at de ikke kommer til å bli tatt, så hvordan skal det hjelpe med trussel om lengre straff? Ser det ut til at "strategien" om å gi de kriminelle omsorg hjelper? Tja, tror du Norge har mer eller mindre kriminalitet enn hva som er normen ellers i verden? Lenke til kommentar
okasin Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Har ikke noen konkrete tall på om det er mer vold i samfunnet her til landt sammenlignet med andre land.. og dets folketall.. Men i grunn så spiller det ingen rolle om det er mer vold / krim i andre land.. det er Norge jeg bryr meg om !! .. det er her jeg lever.. og det er her jeg vil bo.. Du kan ikke sammenligne Norge med andre land når det gjelder vold i samfunnet.. heller ikke kriminalitet.. Norge er ett av verdens rikeste land, og et av de desidert beste land i verden når det gjelder trygde ordninger, utdannings muligheter, osv.. Hvordan kan du blande begrepene trussel og konsekvens i retferdighetens navn? Oi.. det må være provoserende for en kriminell / voldsutøver å bli "truet" med en straff når han gjør noe han vet er galt.. Poenget er at han skal vite at det er ikke noe straff å bli buret inne i 20 år for en voldtekt, eller drap, det er en konsekvens av hans gjerninger.. Og i samme åndedrag vil jeg påpeke at når jeg sier 20 år i buret, så mener jeg ikke at han skal sitte på cella i 20 år.. nei, jeg ønsker hardt fysiskt arbeid.. noe samfunsnyttig... Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 et fengsels år er jo ikke mer enn 9 mnd Et fengselsår er et år. Lenke til kommentar
Frank2004 Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 For noen år tilbake jobbet jeg med ungdom med rus og adferds problematikk.. noe av det første jeg lærte der var, konsekvens pedagogikk.. Vi kjenner konsekvensen av å gjøre noe galt, derfor gjør vi det ikke.. right? Men når det norske rettsvesen ikke har noen konsekvenser som er avskrekkende på noen som helst måte... så gjør vi det.. Det vil ikke ha noen effekt på lovbrudd begått i affekt, og de mer "skarpsindige" er sikre på at de ikke kommer til å bli tatt, så hvordan skal det hjelpe med trussel om lengre straff? Trussel om lengre straff? Det er snakk om å holde avskummet borte fra gatene så lenge som mulig, ikke noe annet. Sammen med bør det ta hånd om de norske gjengangerne. Når det gjelder krimturistene kommer jeg dessverre til kort. Skulle de være så uheldige å bli tatt, så er uansett kost, losji og dagpenger i norske fengsler en grei trøstepremie.. Lenke til kommentar
Frank2004 Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 et fengsels år er jo ikke mer enn 9 mnd Et fengselsår er et år. Right.. Med en dom på 4 år er du garantert ute igjen lenge før det har gått 3. Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Helt enig. Å sparke noen i hodet er rett og slett overlagt drap. At det er store muligheter for at offeret dør av en slik behandling er ikke noen hemmelighet - de som ikke forstår såpass hører rett og slett hjemme bak lukkede dører for all fremtid. Enig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå