Basusjernet Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Groenn, vi har drept, voldtatt og mishandla hverandre siden tidenes morgen. Vi har alle et like stort potensial for å bli offer for vår egen bestialitet, men som vi så mange er levende beviser på, så er det mulig og ikke gjøre det også. Det er ikke slik at det er noe annerledes med de fleste voldspersoner. De har bare havnet i situasjoner hvor de har tatt feil valg. Tilfeldigheter har sendt de på feil spor. Du kan like gjerne havne i en slik situasjon du, som meg. Det betyr ikke at du - med god hjelp - ikke kan sikres mot å gjøre det igjen. Det er ikke greit å begå drap, men skulle det først skje, så ser jeg ingen vits i å måtte ødelegge enda et liv ved å straffe ihjel drapsmannen. Mye bedre at han får en mulighet til å legge om livet sitt.. Det er nemlig ikke slik forstår du, at det er enten, eller. At noen er drapsmenn og noen er økonomer. Å tro noe slikt, det er naivt. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 men hører vel med til historien at denne polakken var full som en alke, her ødelegger han sitt eget liv også, provoserte utlendinger som er fulle er vel ikke den beste sorten å komme borti på gata en natt.. hadde denne polakken vært edru hadde han nok fått 15-21 år for noe slikt.. 4 år er kanskje litt lite men, livstid som noen snakker om er litt drøyt.. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 (endret) Problemet er ikke loven, problemet er jury og dommere.Drap kan være forsettelig og overlagt, der gjerningsmann fortjener å brenne, men det kan også være et uhell. Derfor må det være lave minimumsstraffer. Om disse minimumsstraffene brukes på ondskapsfulle jævler som dreper i anfall av blind vold, så er det folkene som gav dommen som er problemet. Det er nok først og fremst lovene, da aktor ikke så rom i lovverket til å gi dem en høyere straff. Dessuten skal du ha opptrådt uaktsomt for å bli straffet ved uhell. EDIT: La til link. Endret 24. februar 2009 av ozi3333 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Men jeg mener det ikke er godt nok. Men en slik policy skapes det klima for økt voldskriminalitet. Det er jo det vi må forsøke å forhindre. Ser ikke grunn til å verne slike gjerningspersoner. Tenk deg selv om et nært familiemedlem ble utsatt for noe slikt. Og du kunne regne med forbryteren slapp ut etter 4 år. Etter hva videoen viser, kan det ikke være mye formildende i dette. ja, som nært familiemedlem vil enhver straff være "for kort". Hvorfor? Jo, fordi uansett hvordan den skyldig dømmes, vil det ikke gjennopprette det som er gjort. Et liv har gått tapt. Ett nært familiemedlem er drept. Så selv om du ønsker å seigpine den skydlige de neste 200 år, så hjelper det deg egentlig fint lite... Og derfor har vi heldigvis kompetente dommere og jurister som avgjør slike saker. De prøver å se saken fra litt fler synsvinkler enn nært familiemedlem, og dermed får den skyldige en langt mer rettferdig straff! Og som allerede nevnt: På hvilken måte får vi et bedre samfunn ved å ødelegget livet til en person i sin beste alder ved å bure hin inne i 50 år? Til dere som er for dødsstraff og livstidssommer: Er det egentlig et bedre samfunn, eller ren hevn dere ønsker? (Rettsvesenet har ikke som hensikt å yte hevn, vi har rettsvesen for å holde ro og orden, slik at du og jeg kan leve i et sivilisert og trygt samfunn.) --- La oss si du er nært familiemdlem av den skyldige personen: Ser du ikke at en dom på 70år ødelegger vanvittig mange liv? Langt fler enn det éne som ble tatt i første rekke? Jeg prøver såklart ikke på noen måte å forsvare det som har skjedd. Og også avdøde har jo venner og familie som nå gjennomgår et helvete! Det er grusomt å miste noen på en slik måte. Ja, det er grusomt å miste noen punktum. Men å gjenta handlingen, bare andre veien, gjør bare vondt verre! Jeg er iallefall glad for at samfunnet har utviklet seg vekk fra blodshevn! Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Men hva er passende straff for vedkommende? Lenke til kommentar
okasin Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) Okasin Mener du faktisk det du skriver her? Jeg har vansker for å tro at noen kan ha så liten forståelse for hvordan ting fungerer.. Det er da vell bedre at de får et tilbud om utdanning og kan slippe ut og integreres i samfunnet igjen, enn at de slipper ut og havner rett tilbake på samme sporet? Skattebetalerne må betale? Er du klar over hvor dyrt det er å ha folk sittende i fengsel eller? Tror du ikke at et menneske må ha det ganske "vondt" (misforstått og forvirret ville nå jeg sagt) for å drepe noen? eller er det å drepe noen helt normalt? Det er liksom sånt man bare plutselig gjør, og da er man drapsmann for livet? eller er det en medfødt sykdom? Nå hva mener du? Tror du virkelig ikke på at man kan gjøre feil? Har du aldri gjort en feil? Har du aldri angret og ønsket at du ikke gjorde det? Okasin, du får medaljen for å være det mest ignorante mennesket jeg har "møtt" på lenge. Gratulerer! Vell takk for medalje den skal jeg jammen ta godt vare på.. Vell la meg begynne med det siste først.. om jeg har gjort feil her i livet?.. joda det er helt menneskelig og jeg har gjort feil.. og kommer til å gjøre flere.. (men det er ingen feil som jeg angrer på som opptar meg, jeg gidder ikke å bekymre meg over problemer som jeg overhode ikke kan gjøre noe med..) Kan med hånden på hjertet si at jeg har aldri utøvet vold.. Jo jeg tror absolutt at en drapsmann kan ha det vondt etter en sånn ugjerning.. men er ikke det normalt, og er ikke det riktig da? eller er du av den oppfatning at om det fantes en pille mot slike "smerter" så skulle han ha fått en slik, så han slapp disse vonde følelsene? Nei, jeg mener ikke at en drapsmann er født en drapsmann (vell noen er det!).. men skjønner ikke hva du mener med at drapsmannen er missforstått og forvirret?? la meg sette opp et senarium for deg.. Drapsmann: øh hmm jo jeg var så sugen på penga hans, men han missforsto meg når jeg sa at han skulle gi de til meg.. for han ga meg dem ikke te meg serru.. og før jeg viste ordet av det så hadde jeg planta kniven i brøste på gubben.. og da ble jeg jæv.. forvirret asså.. det kom mye blod vettu.. så,, så jeg har skjønt at det var gærnt da.. og angrer noe jæv ass.. men trenger hjelp vettu.. det hakke vært så lett i livet mitt.. jeg er jo et skillsmisse barn.. og vi hadde ikke råd til svømmebaseng engang.. så livet hakke vært noen dans på roser for meg.. Du lever i en drøm pesja.. Har du vært utsatt for blind vold før? vell det har min samboer og meg.. 2 gutter gikk helt plutselig til angrep på oss.. i starten skulle de banke opp bare meg.. men så fløy de på min samboer også.. rev av fryktlig store mengder av hennes hår.. de prøvde å kaste henne i elven ( i januar for et par år siden).. de slo meg over øret, så jeg har mistet store deler av hørselen på det ene øret.. og er nå på vei til å få tiniyus på dette øret, en skade jeg må leve med resten av livet.. men en bil stoppet opp og vi fikk hivd oss inn,, guttene sprang etter å rev i vindusviskere, og oppførte seg helt sykt.. (dette var bare kort versjonen, men om du har lyst kan jeg finne frem rettspapirende.. ! ) Det hører med til historien at guttene ble i dømt ca 800,- til legeutgifter og 2000,- til staten og 2 års prøvetid for blind vold og drapsforsøk !!! og dette til tross for at de hadde et rulle blad på flere A4 sider.. så da venter vi til de dreper noen.. så får nok stakkarene litt hjelp serru.. fy fa.. la oss gi dem advokat utdannelse.. (ja de kan få det! ) da får vi nok et ennå bedre rettsystem Ja jeg vet sånn ca hvor dyrt det er å holde kriminelle i fengsel, hvorfor tror du jeg er opprørt ? Jeg betaler mellom 150 og 200 000,- i skatt hvert år.. en del av disse kronene går bla til rettsystem.. Og helt til slutt.. om jeg mener det jeg skrev i første innlegget mitt i denne tråden? JA !!! ikke spør igjen.. jeg mener det jeg skriver.. PS: Du skriver at du har problemer med å forstå at noen (meg) kan ha så liten forståelse for hvordan ting fungerer.. Vet du hvordan ting fungerer? Har du stått ansikt til ansikt til "din" voldsutøver i en rettsak? har du noen gang stått i en rettsal, og fått høre dommen bli lest opp, og så se et lite smil fra i voldutøver.. og det går plutselig opp for deg at rettsystemet er ikke for deg.. ?? Nei det har du garantert ikke for det er nemmelig DU som ikke har forståelse for hvordan ting fungerer! Håper inderlig at du slipper å oppleve at din samboer ikke blir voldtatt, utsatt for vold, drap.. og for ikke snakke om dine barn, evt kommende barn.. PS: Du får medalje av meg også Den er brukt da, men.. jeg hadde den før.. det står ikke så mye på den.. bare et ord : NAIV Mulig det er en forkortelse for noe.. men vet ikke hva.. Ha en riktig god natt. Klem PS: mulig det er en del skrivefeil her.. er litt trøtt serru.. Endret 25. februar 2009 av okasin Lenke til kommentar
toazty Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 6-7 år , betyr vel at han sitter inne i ca 5år.. så vil si det holder.. hadde han vært edru g tilregnelig så sku han fått livstid... Lenke til kommentar
okasin Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 6-7 år , betyr vel at han sitter inne i ca 5år.. så vil si det holder..hadde han vært edru g tilregnelig så sku han fått livstid... Det er nok riktig ja.. Et fengsels år er 9 - ni - måneder! Det såkalte fengselsåret er ikke et statisk antall måneder, men defineres og vedtas politisk. Høyre har foreslått å endre fra 9 til 12 måneder. Et fengselsår har også vært 8 måneder, men det var i perioden 1848 til 1900. Dette gjaldt botsfengselsfanger. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Synes ikke at alkohol skal bli tatt til betrakting når man skal straffe for mord. Det er ingen som tvang alkophol ned i halsen på deg. Velger man å drikke, ja da velger man også å ta ansvar for konsekvensene. Dreper man noen, ja da burdte man bli låst inne for alltid. Rettsystemet her til lands kan dra til helvete To bekjente av meg drepte ei dame ved fyllekjøring, hu ble klemt mellom bilen og huset sitt, jeg synes ikke sjåføren skal se dagslys noe mer. Han er en jævla taper i mine øyne nå, samme er han andre dusten som satt på. De stakk av selvfølgelig, men meldte seg til slutt. Fylla har ikke skylda, det er DU som har skylda. Lenke til kommentar
okasin Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Støtter deg 100% Melisma.. Lenke til kommentar
.Butthead. Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Straffene er helt tåpelige her i norge. En som knivstakk en så han nesten døde, samt kutta en annen person flere ganger fikk kun 2 år. I tillegg fikk han ferie når det var høytid. Det er faen meg patetisk. Til tider skulle jeg ønska at jeg bodde i Amerika, der hvor straffene faktisk er skremmende. Og ja, det er altfor lett å skylle på alkohol, ADHD og lignende ting. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Lurer på hva svenskene tenker... Så også på nyhetene i dag at en politimann er siktet for å ha gitt inside informasjon til media og risikerer 3 års fengsel. Altså 1 år mindre enn drepe noen. Blir for dumt. Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) Hva skal lange fengselstraffer gjøre? Er det noen som sitter på informasjon som tilsier at jo lengere tid bak murene, jo bedre? Jeg tror det har en motsatt effekt. Endret 25. februar 2009 av dicktator Lenke til kommentar
.Butthead. Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Må da være ganske så hardt å være i et lite rom hele dagen lang, og ikke kan spise hva en vil, møte hvem en vil og gjøre hva en hvil? Oi nå tenkte jeg nok på fengsel i amerika. Her i norge har de vel macdonalds menyer, kinosal, åpne dører og alt? Dersom det har skjedd noe med deg eller familien din, og han som gjorde det sitter i fengsel, ville ikke du følt deg sikker da? Spesielt om han får lang dom. Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) Så også på nyhetene i dag at en politimann er siktet for å ha gitt inside informasjon til media og risikerer 3 års fengsel. Altså 1 år mindre enn drepe noen. Blir for dumt. Slå opp "strafferamme". Det er sjelden noen bli idømt høyest mulig straff i Norge. For eksempel: For tyveri er minstetiden 14 dager og makstiden 3 år. Overlagt drap er fra 6 til 21 år. Endret 25. februar 2009 av Gapwick Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Men han i denne saken, fikk ikke han 4? Og det var jo overlagt drap. Var det ikke? Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 [...]Og det var jo overlagt drap. Var det ikke? Tviler jeg på, da må aktor ha fått sansynliggjort/bevist at volden både var planlagt og hadde til hensikt å drepe. Om de "bare" hadde til hensikt å utføre "grisebank", men så døde personen av skadene, så blir det dømt etter en annen tiltale. f.eks "Legemsfornærmelse med døden til følge" (5 år strafferamme?) eller tilsvarende. Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Overlagt drap å banke opp noen i fylla? Det tviler jeg på, gitt. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 å drepe noe i fylla eller ikke er ingen unnskyldning, du gjorde et drap uansett men uansett... må si meg enig at Norge er en pingle når det kommer til strafferammene, hørte her om dagen at en som promillekjørte i over 60 Km/t for fort i en 50 sone fikk en strengere pengestraff enn en som voldtok, om dette stemmer så er det noe som ikke stemmer Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Ok. Men han opptrådte jo høyst uaktsomt, kjører rundt drita og banker opp folk han ser. Om det kvalifiserer til uaktsomt drap er vel heller tvilsomt. Det kom jo også fram at han sparket for å skade. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå