Gå til innhold

[Løst]hjelp med OpenOffice

Sky-Bert

Anbefalte innlegg

Hei.

Lastet for en tid ned OpenOffice.org 3.0

Veldig fornøyd med programmet. Skriver og lager skjemaer.

Men så en vakker dag skulle jeg sende ut mailer med vedlegg.

Ikke en kjeft som har prog for å lese vedleggene.

Kan lagre dem som "pdf" filer, men ettersom jeg noen ganger sender ut skjemaer som er meningen å fylle ut for så å returnere går jo ikke det.

Noen som har en helt enkel løsning på dette?

Akter ikke å kjøpe MS.office da jeg ikke bruker det så veldig mye.

En annen sak er at jeg trykte feil når jeg lastet det ned og fikk det på nynorsk.

Mulig å endre på det uten å måtte laste ned rett verson?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan lagre dem som "pdf" filer, men ettersom jeg noen ganger sender ut skjemaer som er meningen å fylle ut for så å returnere går jo ikke det.

To mogelegheiter:

1) Du kan lagre dokumentet som .doc, reknar med dei fleste du sender skjema til har MS Office.

2) Lag eit PDF-skjema:

http://danilop.wordpress.com/2008/07/02/ho...ith-openoffice/

Eg gjorde ein veldig rask test, med éin tekstboks, og eg var i stand til å lagre PDF-en i Foxit Reader, slik at teksten eg skreiv inn var der når eg opna dokumentet igjen. Det står derimot på sida linka til over at dette ikkje vil fungere, so du får teste litt sjølv.

En annen sak er at jeg trykte feil når jeg lastet det ned og fikk det på nynorsk.

Mulig å endre på det uten å måtte laste ned rett verson?

Trur ikkje det nei.

Redigert: Liten omformulering.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

To mogelegheiter:

1) Du kan lagre dokumentet som .doc, reknar med dei fleste du sender skjema til har MS Office.

2) Lag eit PDF-skjema:

Ja så lenge dem har Office, Men en hvis dem kun har Notepad'en da?

Mulighet der å? Fant ut at .txt ikke virker.

Endret av Sky-Bert
Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

To mogelegheiter:

2) Lag eit PDF-skjema:

Ja så lenge dem har Office, Men en hvis dem kun har Notepad'en da?

Mulighet der å? Fant ut at .txt ikke virker.

Doc var ikkje so genialt likevel altso? For brukarar som korkje har PDF-lesar eller eit kontorprogram som kan lese .doc-filer, vil eg tru RTF er det beste formatet. Ein kan ikkje lese fila på ein god måte i notisblokk (ikkje hjå meg iallfall), men WordPad klarer det fint. Dei som har notisblokk (Windows-versjonen iallfall) har vel og WordPad.
Lenke til kommentar

Rtf kan ikke bevare formateringer og en del innhold i dokumenter laget i Word eller OO.org. Doc er ditt beste alternativ. Det kan åpnes i Wordpad men også da fjernes en del formateringer og elementer.

Har du ofte behov for å sende ut skjemaer kan dette lages ved å lagre som PDF og redigere filen i Adobe Acrobat (som igjen koster en del kroner). Ellers må du pent holde deg til Word/OO.org og forutsette at brukeren har nødvendig programvare på sin maskin.

Lenke til kommentar

Joda. .doc hjelper nok i de fleste tilfeller... Takker og bukker :thumbup:

Men så vet jeg flere som ikke har Office av noen slag.

Hadde en kunnet endre i .pdf hadde det nok vært enda flere som hadde vært hjulpen. Men det fikk ikke jeg til.

Og i Wordpad forsvant også alt av innhold i min test.

Tanken var å kunne gjøre det enkelt så dem som ikke har office av noen slag kunne mota vedlegget, redigere og returnere.

Men lar det seg ikke gjøre så gjør det ikke det..

Lenke til kommentar

aaa. Dette kan funke.

Kopierte diagram med innhold laget i OpenOffice og la det inn i Wordpad. (følger vel med alt av Windows)

Og da kan en skrive inn etter ønske, og diagramet endrer størrelse om en skriver mer en det er plass for i en rute.

Må gjøre en liten ekstra opperasjon men det skal jeg klare å leve med :D

Såfremst ikke noen har et bedre forslag.

Endret av Sky-Bert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...