Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Særemne om Max Manus

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal ha særemne om Max Manus om ca. 2 uker. Problemet mitt er at problemstillingen jeg tenkte meg, ikke går ann å løse. Jeg tenkte noe som: "Hvordan framstilles Max Manus i filmen, i forhold til boken". Denne fant jeg før jeg hadde lest boken. Nå er jeg ferdig med boken, og har sett filmen. Det jeg har funnet ut er at det i grunn ikke er så stor forskjell på hvordan han framstilles i boken og i filmen. Derfor blir det litt drøyt å ha et framføring i 30 min om at det meste er likt.

Grunnen til at jeg synes det er så likt kan være at jeg så filmen før jeg leste boken, og når jeg leser boken ser jeg for meg det som skjedde i filmen.

Jeg har derfor tenkt å finne en ny problemstilling, men det er ikke lett! Derfor lurer jeg på om det er noen av dere som kunne hjelpe meg å finne en. Takker på forhånd for alle forslag!

m.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mitt forslag er hvilke "historiske unøyaktigheter" filmen inneholder, og eventuelt hvorfor den gjorde det. Det har vært en del debatt i aviser om dette.

Ja, det virker veldig interessant. Jeg tok det opp med læreren min, men fikk ikke lov å ha om det. Dette begrunnet han med at filmen ikke baserer seg bare på boken, men på en rekke andre kilder, og at de som har laget filmen har hatt ganske frie tøyler i henhold til innholdet. Det er ikke det samme å sammenligne en selvbiografi med en film som det er å sammenligne noe skjønnliterært med en film sa læreren til meg.

Lenke til kommentar

Du kan jo kjøre på om frihetskjemper vs. terrorist. Om hvilken fremstilling Max Manus o.l. har i det norske samfunn (og i boken, filmen osv.) i forhold til andre "frihetsforkjempere" i verden.

Trekke litt inn Gaza/Hamas, Al Quaida.

Tyskerne mente vel at gutta på skauen ikke var hakket bedre

Var jo også endel nordmenn som måtte bøte med livet pga. at disse karene sine (u)gjerninger.

Det er vel noe som heter historien skrives av vinnerne (eller noe lignende).

Da skaper du ihvertfall debatt (og det er vel poenget?) :p

Lenke til kommentar
Du kan jo kjøre på om frihetskjemper vs. terrorist. Om hvilken fremstilling Max Manus o.l. har i det norske samfunn (og i boken, filmen osv.) i forhold til andre "frihetsforkjempere" i verden.

Trekke litt inn Gaza/Hamas, Al Quaida.

Tyskerne mente vel at gutta på skauen ikke var hakket bedre

Var jo også endel nordmenn som måtte bøte med livet pga. at disse karene sine (u)gjerninger.

Det er vel noe som heter historien skrives av vinnerne (eller noe lignende).

Da skaper du ihvertfall debatt (og det er vel poenget?) :p

virker litt drøyt å sammenligen dem. kan ikke helt se likheten.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...