toretang5 Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Jeg har begynt å få noen småproblemer med styringen på min Toyota Carina II 92-modell. Den ønsker sikkert å dø, men jeg vil gjerne holde liv i den litt til. Det er 2 måter dette skjer på: Den ene måten er at jeg merker at det plutselig - mens jeg kjører - blir tyngre å bevege rattet. Det er ikke like tungt som det er på en gammel bil uten servo, men allikevel en god del tyngre enn det er normalt ved servo. Dette vedvarer en liten stund, og så er det tilbake til normalt igjen. Det kan også virke som om styringen av og til blir litt "hakket" på grunn av dette. Den andre måten er nesten identisk. Det vil si at det plutselig blir tyngre å bruke rattet, men så kommer det et lite "knepp" og et meget lite "smårykk" fra rattstammen eller der om kring, og så er det tilbake igjen til normalt. Kanskje litt dårlig forklaring, men jeg finner ikke noen bedre måte å si det på Noen som vet hvorfor dette skjer? Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Har du sjekket/strammet reima til servopumpa? Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Sjekk også oljenivået på servoen Lenke til kommentar
agvg Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Det er ikke noe slakk i rattet? Endrer motstanden seg noe i løpet av en runde med rattet? Hvis universalkryssene på rattstammen er slitt eller tørre kan du få endel slike symptomer. Lenke til kommentar
eab Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Jeg var med og bytta servopumpe på en tilsvarende bil med ca samme problem. Det var eier og en kjenning av han som hadde kommet fram til at pumpa var defekt, så jeg skrudde ivei uten å sjekke så nøye hva som egentlig var problemet.. Denne bilen oppførte seg likt med det du skriver, lett på rattet helt til man kom til visse punkt hvor det ble grisetungt. Uansett om hjulene sto på bakken eller var uten belastning (fronten i været). Etter vi hadde byttet servopumpa og lufta lenge og vel forsvant problemet men kom tilbake igjen etter at eieren hadde kjørt en liten tur. Siden problemet forsvant en kort periode etter intenst mye lufting, men var der selv når motoren ikke gikk så antar jeg at det er noen dårlige pakninger tannstanga kombinert med generell slitasje av denne? Du får prøve å finne ut om feilen ligger i tannstanga eller noen av leddene (ytre/indre endeledd, rattakselkryss, bærekuler osv) Lenke til kommentar
eab Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Fjærbeinslager. Dette var ikke tilfelle på bilen jeg knota med. Vi skrudde endeleddene fra fjørbeinet, men fortsatt samme oppførsel. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Hvis servoreima er stram tipper jeg rattakselkryss eller at noe klyper(som f.eks fjerbeinslager), men det pleier ikke være noe problem på de bilene.. Tipper rattakselkryss.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå