Floregnag Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 la oss si jeg aldri før høre om kristendommen, gud, jesus og den hellige ond ogsåvidere... kommer jeg da til helvete fordi jeg ikke tilbad gud og ikke kunne de 10bud? eller er det slik at i og med kristendommen er den riktige religionen så vil gud vise seg for meg og jeg vil da begynne å tro på gud uansett? eller er det faktisk slik at man MÅ høre om kristendommen fra andre mennesker for bli religiøs? Lenke til kommentar
WASD Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Jeg kan ikke de ti bud og tilber heller ikke gud, tviler på at jeg kommer til helvete av den grunn. Himmelen og for den saks skyld, siden ingen av delene finns Fra spøk til revolver! Kristendommen handler jo om tilgivelse, så den burde jo tilgi deg. Allikevel så er det jo ingen garanti for at du ender opp med en kristen himmel (eller helvete), siden du ikke har hørt om kristendommen eller noen annen religion, og hvem skal så bestemme om du skal rekarneres (skrives det sånn?) eller skal til paradis! You see what I mean ? Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Det står for lite i Bibelen om emnet til å slå noe endelig fast. Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Hvis alle slutter å snakke om religion, og slutter å tro, slutter også Gud effektivt å eksistere. Food for thought? Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 la oss si jeg aldri før høre om kristendommen, gud, jesus og den hellige ond ogsåvidere... kommer jeg da til helvete fordi jeg ikke tilbad gud og ikke kunne de 10bud? eller er det slik at i og med kristendommen er den riktige religionen så vil gud vise seg for meg og jeg vil da begynne å tro på gud uansett? eller er det faktisk slik at man MÅ høre om kristendommen fra andre mennesker for bli religiøs? Basert på antall stjerner i universet finnes det sikker flere tusen om ikke millioner av andre intelegente livsformer i universet, de har sikkert mange former for guder og relgioner med straffer i dødsriket, som vi aldri har hørt om. Tror du vi kommer til alle helvetene eller de "dårlige" etterlivene deres ? Vi har jo ikke tilbedt mange 1000 guder som har blitt trodd på bare her på jorden, alle oltidsgudene og andre relgioner som jeg verken har hørt om eller tilbedt, så det blir nok en heftig debatt når jeg dør om hvem av de som skal få straffe meg Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) la oss si jeg aldri før høre om kristendommen, gud, jesus og den hellige ond ogsåvidere... kommer jeg da til helvete fordi jeg ikke tilbad gud og ikke kunne de 10bud? eller er det slik at i og med kristendommen er den riktige religionen så vil gud vise seg for meg og jeg vil da begynne å tro på gud uansett? eller er det faktisk slik at man MÅ høre om kristendommen fra andre mennesker for bli religiøs? Står det ikke i de ti bud at du ikke skal andre guder enn "meg"? Se på indianere, mayane, aztekerne osv som aldri hadde hørt om kristendommen før conquistadorene satte sine fot på americas strender og slakta dem ned. De tilba andre guder og brøt derfor et av de ti bud uten at dem ba om tilgivelse etterpå, blir man ikke da sendt til helvete? Er det ikke litt merkelig at Yaweh glemte å inkludere disse mennskene da han sendte Jesus til å dø for "oss"? Kristendommen er en kult som mirakuløst ble en verdensreligion igjennom krig, tvang og elendighet. Hadde Jesus "fredens prins" Kristus gjort seg berømt hvis han kunne se inn i fremtiden og vite hvordan kristene ville utnytte religionen hans igjennom krig, makt og egenvinning? Ser man på historien så er det enkelt å se at mennesker som har brukt kristendommen som skjold, har forårsaket de mest grusomme handlingene i mennskehetens historie. La oss kalle kristendommen for hva det egentlig er... en pest som også bør bli behandlet som en pest. Endret 25. februar 2009 av Myagos Lenke til kommentar
Zappy Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Jeg tror bare på EN gud mindre enn de kristene. Relativt gjevnt med andre ord. Lenke til kommentar
Sempercogitare Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) la oss si jeg aldri før høre om kristendommen, gud, jesus og den hellige ond ogsåvidere... kommer jeg da til helvete fordi jeg ikke tilbad gud og ikke kunne de 10bud? Jeg har kommet til 3. Mosebok nå, så kan fortelle om hvordan jeg har forstått det. Gud favoriserer sitt folk veldig, så hvis du ikke er Israeler så ville han nok ikke bry seg med å ordne deg en plass i himmelen. Så skal det sies at til hvor jeg har kommet står det ingenting om verken himmel eller helvete, men den guden jeg leser om regner jeg med ville sendt deg ned selv om du aldri hadde hørt om han. Helvete og himmelen kommer ikke før Jesus får sagt sitt, slik jeg har forstått det, men i min bibel står det Gehenna (fikk en gratis bibel av jehovas vitner når jeg fortelte dem om at jeg hadde tenkt å lese boka ). Og Gehenna var en plass hvor jødene brente likene av hedningene, så slik jeg forstår det så vil du ikke komme til helvete, men heller ikke himmelen. eller er det slik at i og med kristendommen er den riktige religionen så vil gud vise seg for meg og jeg vil da begynne å tro på gud uansett? Tror ikke det, hvis Kristendommen var den riktige religionen så kom Jesus for å redde Israels folk og ikke meg og deg. Men hvis du tilbyr deg å bli trellen til en Isralitt så kanskje du er så heldig at du kommer til himmelen og kan få bli din mesters trell ut evigheten eller er det faktisk slik at man MÅ høre om kristendommen fra andre mennesker for bli religiøs? Er barn relgiøse fra barndomen av? Finner vi kristendom i nyoppdagede stammer midt inne i jungelen? Men religiøs kan en nok bli de fleste steder, men hvis ikke du noen gang får hørt om kristendommen så er nok sjangsen for at du finner ut at du vil tro på en historie som er lik den i bibelen ganske utrolig liten Endret 25. februar 2009 av Sempercogitare Lenke til kommentar
Slacks Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Jeg tror du må lese det nye testamentet, også kalt den nye pakten dersom du skal ha noen reell sjanse for å bli frelst. Dersom jødene har rett går det nok rett i dass for de fleste av oss. Lenke til kommentar
Thrinduil Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Det er jo mennesker her i verden som aldri har hørt om kristendommen, og ifølge mitt synspunkt blir det feil å tenke "jaja, straka vegen nedover for dem". Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 eller er det faktisk slik at man MÅ høre om kristendommen fra andre mennesker for bli religiøs? Slettes ikke, du ville mest sannsynlig blitt hindu ved å bli født i India, muslim om i Indonesia, shinto i Japan osv... Alt kommer an på sted og tid, f.eks ville en ikke hatt så stor andel av muslimer i Indonesia for ~127 år siden, men så smalt det fra Krakatau - og slikt er noe de "hellige" menn vet å utnytte må vite... Uansett; mest sannsynlig finnes det ingen gud(er) så slapp av og nyt livet Lenke til kommentar
Groening Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 I kristendommen er det jo nok å angre på det gale du har gjort for å bli frelst. Det er det hele poenget med kristendommen er. Lenke til kommentar
Tygg3n Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 I kristendommen er det jo nok å angre på det gale du har gjort for å bli frelst. Det er det hele poenget med kristendommen er. Og tru på jesus. Kva du har gjort i livet har ingenting å sei sålenge du angrer, god moral Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 I kristendommen er det jo nok å angre på det gale du har gjort for å bli frelst. Det er det hele poenget med kristendommen er. -Og det er noe av det mest umoralske jeg kan tenke meg. Det er rett og slett forkastelig at en seriemorder/voldtektsforbryter bare kan syte seg til "frelse" ved å tilbe en antatt himmelsk diktator, mens en vanlig mann som ikke har mer enn etpar parkeringsbøter etter denne doktrinen havner i helvete om han ikke tilber angjeldende guddom. Motbydelig. En skal være meget glad for at det, i all praktisk sammenheng hva sansynlighet angår, ikke er slik det forholder seg. Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 la oss si jeg aldri før høre om kristendommen, gud, jesus og den hellige ond ogsåvidere... kommer jeg da til helvete fordi jeg ikke tilbad gud og ikke kunne de 10bud? eller er det slik at i og med kristendommen er den riktige religionen så vil gud vise seg for meg og jeg vil da begynne å tro på gud uansett? eller er det faktisk slik at man MÅ høre om kristendommen fra andre mennesker for bli religiøs? Om gud er god så tror jeg ikke det blir ett problem. Om han ikke er god så er det ikke så viktig. Problem solved? Lenke til kommentar
Catus Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 salig er han som tror men ikke vet hvis man ikke har hørt om Gud men lever slik Gud ønsker er det ok, men hvis man har hørt om Gud men velger ikke å følge han, ikke fullt ok Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 salig er han som tror men ikke vet hvis man ikke har hørt om Gud men lever slik Gud ønsker er det ok, men hvis man har hørt om Gud men velger ikke å følge han, ikke fullt ok Tviler jeg på. Gud vil da ikke straffe noen for noe de ikke tror på? Man velger ikke hva man tror tross alt... Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Tviler jeg på. Gud vil da ikke straffe noen for noe de ikke tror på? Man velger ikke hva man tror tross alt... Ifølge bibelen så er Henach korrekt. Det er her utsagnet "man skal ikke kaste perler for svin" kommer fra. Jesus mener med det at for de som ikke vil følge han om de får vite "sannheten" så er det bedre for dem om de aldri skjønner den. Kunnskap gir ansvar eller noe sånt. tygg3n/jalla: Det stemmer ikke helt. Katolikker tror på det til en viss grad, men protestanter generelt gjør ikke det. De setter de delene av det nye testamente som sier det motsatte høyere. De tror at man kommer ikke til himmelen bare med tro, men handlingene må også til. Og kravene om tilgivelse er faktisk rimelig strenge. Man må "omvende seg" fra det man har gjort og det innebærer å gjøre opp for det så langt man kan og aldri gjøre det på nytt. Men hva som skjer med noen som ikke har hørt om kristendommen varierer litt innenfor de forskjellige kirkene. Kommer mye ann på om de tror på arvesynden eller ikke. Lenke til kommentar
Catus Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Tviler jeg på. Gud vil da ikke straffe noen for noe de ikke tror på? Man velger ikke hva man tror tross alt... Ifølge bibelen så er Henach korrekt. Det er her utsagnet "man skal ikke kaste perler for svin" kommer fra. Jesus mener med det at for de som ikke vil følge han om de får vite "sannheten" så er det bedre for dem om de aldri skjønner den. Kunnskap gir ansvar eller noe sånt. tygg3n/jalla: Det stemmer ikke helt. Katolikker tror på det til en viss grad, men protestanter generelt gjør ikke det. De setter de delene av det nye testamente som sier det motsatte høyere. De tror at man kommer ikke til himmelen bare med tro, men handlingene må også til. Og kravene om tilgivelse er faktisk rimelig strenge. Man må "omvende seg" fra det man har gjort og det innebærer å gjøre opp for det så langt man kan og aldri gjøre det på nytt. Men hva som skjer med noen som ikke har hørt om kristendommen varierer litt innenfor de forskjellige kirkene. Kommer mye ann på om de tror på arvesynden eller ikke. Takk for en bedre forkalring enn den jeg sa. akuratt hva jeg mente. Når det gjelder det berømte frelse spørsmålet Kan troen alene frelse. Iflg katolikker. NEI.. Gjerninger må også tele med. Hjelper ikke å tro på Gud men ikke leve slik han vil. F.eks. Du kan si hvor mye du tror på Gud etc, men følger du ikke hans budskap som nestekjærlighet er du ikke i hans nåde. Se hykler. For katolikker er det Tro og handliger som er veien til frelse. For protestanter, altså noen av dem, Troen alene kan frelse. Lenke til kommentar
O3K Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Det er vel det som er en av de mer irriterende aspektene for meg når jeg ser på kristendommen. Det er så stor intern uenighet at selv om en er kristen så er det ikke garantert at en blir frelst. Det er så mange ulike fraksjoner og avgrener av denne religionen at det er svært vanskelig å ta den seriøst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå