After Dark Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Hamas har forsøkt å få direkte kontakt med USA gjennom et brev til president Obama: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtoste...hp?artid=547984 http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/mi...icle2944373.ece Hva tror dere at dette betyr? Er dette et tegn på at Hamas er i ferd med å moderere seg? Vil de føre mer politisk linje fremfor trussler og rakettangrep? Underbygger dette det de har sagt tideligere om at problemet ikke er Israels eksistens, men manglen på en palestinsk stat? Og hvordan bør USA forholde seg til dette? Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 (endret) Vanskelig å tolke Hamas sine handlinger og preferanser i dette tilfelle. Men Fatah sin leder, som i dag var på besøk i Norge, har presisert at de nå ønsker seg dialog meg Hamas. Slik sett kan begge handlinger tyde på at Hamas endrer sine preferanser og politikk til det mer moderate. Noe som kan være resultat av den vanskelige situasjonen de befinner seg i, med utfordringen som står i kø, slik som gjennombygging av Gaza. Endret 24. februar 2009 av statsviter Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 Man må ta med at Abbas har sagt hamas må stanse angrepene og respektere tideligere fredsavtaler. Forøvrig er jeg helt enig i at Hamas må inkluderes i samtalene pga. den innflytelsen de har i denne konflikten. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Vi setter pris på at debatten holdes på et seriøst nivå. Tre tulleposter er slettet, så ikke tråden skal skli ut før den er kommet igang. Reaksjoner på moderering tas på PM, ikke i tråden. Geir Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 (endret) Man må ta med at Abbas har sagt hamas må stanse angrepene og respektere tideligere fredsavtaler.Forøvrig er jeg helt enig i at Hamas må inkluderes i samtalene pga. den innflytelsen de har i denne konflikten. Utrolig viktig at du presiserer Abbas sine krav i forhold til Hamas, noe som jeg glemte å inkludere i min forrige post. Dette er viktige elementer i forhold til saken. La oss bare håpe at dette fører til moderasjon fra begge sider i konflikten. Men til tross for at handlingene fra Hamas tyder på moderasjon, så er det til ingen nytte hvis Israel ikke ønsker å endre sine preferanser, noe som kan være tilfellet hvis ekstreme aktører får sentrale posisjoner i den nest kommende regjeringen i Israel. Mange signaler fra den side tyder på det, men det er fremdeles lov å håpe. Endret 3. april 2009 av statsviter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå