RS2000 Skrevet 21. april 2003 Del Skrevet 21. april 2003 Kvalitet er noe jeg går får, og nå lurer jeg på hvordan man oppnår best kvalitet på MP3. Jeg ripper i 16 Bit WAV og bruker RazorLame 1.1.5 med nyeste LameEnc. Instillingene der er 48 kHz, 320 KB/sek, Forced Joint Stereo, No Filtering. Noen ganger har jeg brukt AudioCatalyst med instillinger for best kvalitet. (High Frequency Mode, Choose Best Sampling Rate & 320 KB/sek). Hvilken av disse løsningene gir best kvalitet? Begge disse programmene brukes til å lage MP3 av 48 kHz WAV. BTW: Har prosessorhastighet noe å si for kvaliteten? Innrømmer svart på hvitt at jeg er en kvalitetsfrik. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 21. april 2003 Del Skrevet 21. april 2003 Ville brukt stero om du ripper til 320KB/s A common question is what the different stereo modes is used for in MP3 files. · Joint Stereo: Joint Stereo shares certain bits between high frequency left and right channels. This improves compression efficiency at a slight loss of stereo separation. Lower frequencies are treated as normal stereo. Use Joint Stereo to obtain the best overall quality at mid-to-lower bit rates. < 224 Kbit. · Stereo: Stereo includes two independent channels. The total bit rate remains constant, but the split between the channels can vary. The Encoder uses this flexibility to improve quality by allocating more bits to the channel with the more dynamic signal. Use the Stereo setting for best quality stereo audio at higher bit rates. · Dual Stereo: Dual Stereo includes two completely independent channels (left/right), each with half the total bit rate. In effect, it is two mono files packed into a single file. Dual is generally used for multi-lingual audio programs. The higher bitrate the larger file and better sound quality. 128 Kbit is MP3 standard and 64 Kbit is WMA standard. 128 Kbit is the same as 16000 bytes (128000 / 8). That is 16 Kbytes per second or just a little bit less than one MB per minute of music. That is equal to a compression ratio of 1:11.025. 128 Kbit is usually referred to as cd quality. That might be true for most songs but some songs needs higher bitrates to sound perfect. Use headphones to listen for artifacts in the MP3 or WMA files. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 21. april 2003 Del Skrevet 21. april 2003 Jeg ripper i 16 Bit WAV og bruker RazorLame 1.1.5 med nyeste LameEnc. Instillingene der er 48 kHz, 320 KB/sek, Forced Joint Stereo, No Filtering. Slutt med Joint Stereo. Nå. Hvis du virkelig bruker 48kHz, så oversampler du cden, for der er PCM-enkodingen 16-bits 44,1kHz. De tar mye prosessortid. Hvilken av disse løsningene gir best kvalitet? Jeg ville heller gått for CDex + lame og VBR med et høykvalitetsparameter, men det er min mening. BTW: Har prosessorhastighet noe å si for kvaliteten? Nei. Innrømmer svart på hvitt at jeg er en kvalitetsfrik. Da bør du, som sagt, slutte med Joint Stereo. Lenke til kommentar
RS2000 Skrevet 22. april 2003 Forfatter Del Skrevet 22. april 2003 Takker for super respons! Skal prøve ut CDex for å se hva det er godt for. Lenke til kommentar
Zachzi Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 Skal du ha et skikkelig rippeprogram så bruk EAC. Dette gir den beste rippingen fra cd til wav. CDEx klarer ikke å gjøre dette med samme kvalitet. Er du en seriøs ripper som ser etter seriøs kvalitet så bruker du EAC. sjekk ut denne siden: http://www.exactaudiocopy.de og denne: http://www.hydrogenaudio.org . På hydrogenaudio finner du de beste Lame encoderne, den anbefalte nå er 3.90.2 av ICL. Folka på forumet til hydrogenaudio er også programmerene bak LAME så de kan sine ting. For den ultimate mp3 så bruker du EAC sammen med denne LAME settingen: --alt-preset insane (320kb/bit cbr) selv bruker jeg denne: --alt-preset cbr 192 -m s noe som gir 192 constant bit rate og forced stereo selv om joint stereo er å anbefale. Bruker dette av forskjellige grunner, men kan ikke ha for store filer pga mp3-spilleren. Lykke til med rippingen![/u][/b] Lenke til kommentar
titus Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 Jeg bruker EAC og siste Lame encoder. Her er en side med gode tips til enkelt å sette opp EAC best mulig: http://www.chrismyden.com/share/ Det er ikke riktig som det blir hevdet ovenfor at joint stereo nødvendigvis gir dårligere stereoseparasjon. Det vil selvfølgelig avhenge av encoderen. Med lame får du glimrende resultater med joint stereo. Lykke til Lenke til kommentar
Zachzi Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 Det er ikke riktig som det blir hevdet ovenfor at joint stereo nødvendigvis gir dårligere stereoseparasjon. Det vil selvfølgelig avhenge av encoderen. Med lame får du glimrende resultater med joint stereo. Dette blir heller ikke hevdet. Det er rett som det står der LarsC refererer fra. Skal du ha bitrate under 224 så bruk Joint Stereo. bitrate fra 224-320 så bruker man Full Stereo. MEN når man skal ha optimal kvalitet (320) så ER det riktig å bruke Full Stereo. Uansett så slipper man dette problemet om man man bruker --alt-preset da dette er en funksjon som er optimalisert. Med LAME er det uansett ikke stor forskjell på Joint og Full stereo. På andre kodeker er det anbefalt med full stereo uansett, men det er fordi disse er av en dårlig kvalitet. Jeg vil ikke anbefale å bruke den nyeste encoderen da denne ikke er spesielt godt testet samtidig som den skal ha visse problemer. Dette er noe jeg vet etter å ha lest på forumet til hydrogenaudio hvor ekspertene finnes. Dra dit for å finne den best tweaka encoderen. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 Skal du ha et skikkelig rippeprogram så bruk EAC. Dette gir den beste rippingen fra cd til wav. CDEx klarer ikke å gjøre dette med samme kvalitet. Dette ser jeg gjerne dokumentasjon for. Link? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 Skal du ha et skikkelig rippeprogram så bruk EAC. Dette gir den beste rippingen fra cd til wav. CDEx klarer ikke å gjøre dette med samme kvalitet. Dette ser jeg gjerne dokumentasjon for. Link? Bare søk litt runt, eller stikk inn på hydrogenaudio eller noe, det er viden kjent at EAC har mye bedre feilkorreksjon enn CDex, men hvis hastighet er veldig viktig så er cdex et bra alternativ. Til Poststarter: Jeg er ikke så sikker på at jonit-stereo er så dårlig som folk vil ha det til, tror både aps og apx bruker JS, så jeg anbefaler det følgende, bruk alt preset standard, hvis det ikke er bra nok (jeg hører ikke forskjell mellom det og cd, untatt i ekstreme tilfeller, som nesten aldri inntreffer i vanlig musikk), bruk alt preset extreme, og for å "kaste bort" enda mer plass bruk alt preset insane, men da kan du nesten like greit bruke monkey, eller en annen lossless komprimeringsalgoritme. AtW Lenke til kommentar
wizkid Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 Det er lite poeng å rippe cd'er til 320kbps da. --r3mix parameteren er tunet for å gi best kvalitet per MB, da man skal ha eksepsjonellt god hørsel eller stereoanlegg for å høre forskjell på 320kbps og 192 vbr. Les mer på www.r3mix.net. Skal du ha noe med så bra kvalitet som mulig kan du liksågodt bruke Monkeys lossless audioencoder eller liknende. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 Det er lite poeng å rippe cd'er til 320kbps da. --r3mix parameteren er tunet for å gi best kvalitet per MB, da man skal ha eksepsjonellt god hørsel eller stereoanlegg for å høre forskjell på 320kbps og 192 vbr. Les mer på www.r3mix.net. Skal du ha noe med så bra kvalitet som mulig kan du liksågodt bruke Monkeys lossless audioencoder eller liknende. r3mix har noen småfeil ved seg som gjør at det ikke er anbefalt, bevares det gir bedre kvalitet enn den gjengse 128-fil, men alt preset standard er å anbefale. AtW Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 http://www.mediatwins.com/FAQ/mp3_stereo_modes.htm Eg bruker kun stereo på mine mp3 192KB/s. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå