Basusjernet Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 (endret) Hei skal prøve å gjøre en lang historie kort også forklare hva jeg lurer på. Frem til skole start i år så hadde jeg gått et helt år uten å sove noe særlig om nettene. Jeg var våken om natta og sov om dagen. Det er slik jeg liker meg best. Om natta er det så stille og fredelig og man får samla tankene, uten å bli påvirka av alt suset som foregår. Slik gikk jeg altså i omtrent et år, før det igjen så hadde jeg jobb som tillot meg omtrent samme mønsteret. Noe mer rotete. I tillegg var det mye rusmidler inne i bildet som gjorde at det ofte gikk 3-4 og fire dager uten at jeg sov noe som helst.. Med andre ord, jeg har en lang stund hatt en veldig fucked up døgnrytme. Har lest litt om dette og kommet frem til at døgnrytmen stilles etter mønsteret man er i. Okå det burde jo være greit nok, bare å tvinge seg i søvn tidlig hver kveld frem til rytmen er i takt igjen. Dette har jeg også gjort nå siden slutten av august. Det har fungert veldig fint. Det jeg gjorde var at jeg døgna noen dager før første skole dag, slik at jeg var sikker på å sovne tidlig dagen før jeg skulle opp med sola. Dette fungerte veldig fint, jeg var som regel så sliten etter skolen fordi jeg aldri fikk tatt igjen søvnmangelen min, så jeg sovna tidlig og stod opp tidlig. Alltid trøtt, alltid utslitt - ødelagt nærmest - men det funka og gjør det enda. På den måten får jeg stått opp når jeg må.. Her kommer problemet: Jeg har nå vinterferie og på noen få dager så er alt tilbake til det gamle. Jeg klarer rett og slett ikke å sovne før 5-6 på mårran. Har så sinnsykt mye energi i kroppen, det er som om jeg "våkner" rundt ti - elleve på kvelden, da ligger jeg å leser noen timer og deretter hører på foredrag (opptak) enda noen timer. Til slutt klarer jeg etter å ha stirra ihjæl taket, å sovne. (Hadde ikke samme problemet i høstferien og juleferien, fordi jeg var sysselsatt og hadde nok alkohol til å slenge meg i bakken) Det jeg lurer på, kan det hende at jeg enda ikke har klart å snu døgnrytmen min? eller er det noe annet som er fucked up? Jeg mener jeg har gått ganske mange måneder nå med korrekt rytme. Men så fort jeg ikke er helt utslitt så går jo alt rett i dass.. Kan jo også legge til at det hender jeg får "tilbakefall" ellers i skolehverdagen også, kan være at jeg er veldig sliten etter skolen også kommer den "våkninga" utover kvelden. Har ofte hendt at jeg nærmest har sitti å slått meg i trynnet for ikke å sovne, men når mørket lurer på så våkner jeg av meg selv. Dette har jeg da løst ved ikke å sove og så tvinge meg opp, slik at jeg igjen har mangel på søvn og er garantert å få sove neste natt, eller jeg enkelt nok bare drikker meg full.. Jeg begynner å bli kraftig irritert på det her nå. Jeg vil så gjerne ha den energien jeg føler om natta, på dagen og mens jeg er på skolen. Slik at jeg kan gjøre det enda bedre. Forresten - bare så det er sagt - sovemedisin av noe som helst slag er uaktuelt. Endret 24. februar 2009 av pesja Lenke til kommentar
TRD4U Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Det er vel ingen tvil om at rusmidler ikke er noen god ide når du går på skole/jobb og er avhenig av å komme opp i rett tid og å få sove om natten. Dersom du har for mye energi må du jo komme deg ut. Driver du med noen form for idrett? Selv jogger jeg mye, og sover alltid godt etter en skikkelig lang og hard joggetur. Ellers kjører jeg også slalom, og en tur i slalombakken garanterer også en god natts søvn. Det er ingen vits i å ligg i senga å tving seg til å sove dersom man har for mye energi. Hva med å droppe å legge seg i det hele tatt en dag, bare rett og slett døgne. Så legger du deg i 23 tiden, og setter klokka på 07:30 eller noe sånt. Mulig jeg ikke fikk med meg alt, da posten din var veldig innholdsrik. Uansett, for flere sovetips, ta en kikk her. Siste utvei må vel være et legebesøk kanskje? Han kan nok gi deg noen råd eller finnes ut om du sliter med noe som hindrer deg fra en normal døgnrytme. Lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå