Gå til innhold

Ny stue-pc muligens htpc 5-6000kr

Anbefalte innlegg

Hey

Tenker på å bygge en ny stue eller HTPC.

Den skal bare brukes i stuen og da for det meste bare til websider og avspilling av HD materiale... kanskje noen andre ting som man normalt gjør på PC'n (ikke spilling :p )

Budgettet er på ca. 5-6000kr og ja eneste er at den trenger HDMI :)

Hvis noen kunne kommet med ett oppsett hadde det vært kjempe, takker på forhånd.

Edit: Helst Intel, trenger også wifi btw.

Endret av Kapli
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1290,- Antec Fusion Remote Black

1100,- Intel Core 2 Duo E7400

1150,- Asus P5Q-EM (genial viftestyring)

580,- Corsair TWIN2X 6400C4DHX DDR2 4096 MB (2x2048)

Samsung F1 eller WD greenPower diskene er generelt greie, og har du ikke så stort krav til lagringsplass hadde jeg sett hardt på 320GB (1 plate) diskene.

Til stuebruk kan man vurdere en softmountet 2,5" eller SSD hvis man er virkelig ambisiøs :p

Bytt ut kabinettviftene med 2xPWM vifter av god kvalitet og en PWM Y-splitt (kan feks. bestiller fra frozencpu) og du har et meget godt og kjølig oppsett med særdeles god kontroll over viftene som glatt kjører 1080p.

Endret av Locklear
Lenke til kommentar
Hm, har en E8400 som jeg er veldig fornøyd med så tror jeg hadde gått for den :D

Noen forslag til wifi og PSU?

PSU hadde jeg sett hardt på Corsair HX450 (modulær). Etter hva jeg husker sitter det en grei antec psu i det kabinettet, men personlig liker jeg å kunen kvitte meg med kabelbunken jeg ikek bruker.

WiFi har jeg ikke gjort hele hjemmeleksa mi på. Sitter å venter på at D-link sin mediabridge (dap-15**) skal bli tilgjenglig i Norge så jeg slipper hele problemet. Tar sin tid dog.

Lenke til kommentar

Har dette oppsettet nuh;

ANTEC FUSION REMOTE BLACK EU HTPC ENCLOSURE WO/ PSU IN (0761345-08770-4)

ASUS G45 ICH10R 1600MHZ X4500HD GPU DDR2 UP TO 16GB 6 SATA II HI DEF (P5Q-EM)

CORSAIR TWIN2X 6400C4DHX DDR2, 4096MB Kit w/two CL4 2GB Dimm's, E.P.P and DHX (TWIN2X4096-6400C4DHX)

CORSAIR Powersupply 450W Modular 6xSATA, ATX/EPS, 1xPCI-E, 20/24pin (CMPSU-450HXEU)

ASUS Wireless PCI Card 11b/g Retail (WL-138g V2)

WESTERN DIGITAL WD AV GreenPower 250GB HDD CE (WD2500AVVS)

SAMSUNG DVD Recorder 22x +R/+RW -R/-RW SATA Black Bulk (SH-S223F/BEBE)

INTEL Core 2 Duo E8400 3.0GHz LGA775 FSB1333 6Mb Retail Boxed (BX80570E8400)

Vil dette passe sammen? Noen andre forslag? Eneste problemet er at det ser ikke ut som om de kommer til å få inn den PSU'en så det hadde vært best om jeg fant kambinettet med PSU og ikke w/o :s

Lenke til kommentar
Vil dette passe sammen? Noen andre forslag? Eneste problemet er at det ser ikke ut som om de kommer til å få inn den PSU'en så det hadde vært best om jeg fant kambinettet med PSU og ikke w/o :s

kan evt gå et hakk opp på PSU til 520W

PWM er en viftetype som hovedkortet har mye bedre kontroll på enn "vanlige" vifter. De har en ekstra ledning (4 pinner kontra 3 vanlig) som sender en puls til vifta som kontrollerer omdreininger. Det geniale med dette hovedkortet er at du kan sette opp grafiske kurver med temperatur kontra ønsket rpm på viftene, og dermed skreddersy hvor raskt viftene skal spinne ved gitte temeraturer, og dermed også ha full kontroll over støy.

Eneste negative med løsningen er at man _må_ ha PWM vifter, og helst to av de for å fylle opp begge vifteplassene i kabinettet. Dermed trenger man en PWM Y-Splitt for å kunne koble begge viftene på samme hovedkort-headeren. Jeg har ennå ikke sett en PWM Y-Splitt på norske nettbutikker, så jeg bestilte min fra frozencpu.com i USA.

Lenke til kommentar

Byttet PSU'en til CHIEFTEC 560W, Modulære Kabler, Blått Lys, 4xSATA, 2XPCI-E, ATX/EPS, 20/24pin (CFT-560A-12C)

Er det helt nøvdvendig med de PWM viftene? Eller kan det funke med de som følger med? Er også litt usikker på om CPU'en er med vifte. På netshop og komplett står det boxed m/vifte mens på amentio står det bare retail boxed, forvirrende.

Ligger nå på 6244 med frakt, skulle egentlig holde meg innenfor 5-6000kr siden jeg skal sette denne sammen for en annen så jeg må snakke med han først ellers må jeg kutte ned på noe :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...