Gå til innhold

Ubuntu og mobilt bredbånd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ser ut som Ubuntu 8.10 hår støtte for mobilt bredbånd fra Netcom, Telenor og Ice.

Noen som har testet ut dette og vet hvordan det funker?

Ser bare at når jeg plugger inn min Nokia N95 8GB (PC-suite-modus) så blir den umiddelbart oppdaget som 3G-modem og spør meg om hvilken operatør (+ land) jeg har. Er alt som skal til. Mye enklere enn i Windows, btw.

Endret av oj88
Lenke til kommentar
Har lagt til Netcom i Edit Connection>Mobile Broadband, men den kommer ikke opp i listen over tilgjengelige nettværk, ikke skjer det noe når jeg putter USB-enheten i laptop'en heller.

Er det noen ekstra pakke jeg må installere for at dette skal funge?

Hvis du ikke får noen melding når du putter inn USB-enheten betyr det nok at den ikke er støttet ut-av-boksen. Du skal nemlig da automatisk få spørsmål om å koble deg til (vil ikke komme i tilgjengelige nettverk men som eget element i menyen)

Putt i USB-enheten, åpne en terminal og skriv "dmesg". Kopier inn de siste 10 linjene som kommer opp, evt alle de du ser har med USB-enheten å gjøre (gir info om enheten). Kanskje finnes det drivere.

Lenke til kommentar
Når jeg brukte Ubuntu 8.10 så plugget jeg inn USB-modemet fra Netcom også dukket det opp en veiviser som satt opp modemet på null komma niks... Fungerte brillefint, og det fra LiveCD også...

Hmm... Viser til mitt svar over.

Da har dere kanskje forskjellige modemer. Kanskje du også kan kopiere inn det som kommer fra dmesg når du kobler til ditt modem? (Så kan vi se om det er snakk om forskjellige enheter)

Trådstarter kan evt kontakte NetCom og be om å få bytte hvis et annet modem fra NetCom fungerer.

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Har dette modemet Huawei E220 (bildet under, bare med netcom logo)... Tror da ikke Netcom sender ut noen andre modem? Prøv å slette alle instillinger og sette inn modemet på nytt? Har ikke Ubuntu installert lenger så dmesg blir kanskje litt ubrukelig nå, men men...

1196690641214475573.jpg

usb 2-9: new full speed USB device using ohci_hcd and address 6

usb 2-9: configuration #1 chosen from 1 choice

usb-storage: probe of 2-9:1.0 failed with error -1

usb 2-9: USB disconnect, address 6

usb 2-9: new full speed USB device using ohci_hcd and address 7

usb 2-9: configuration #1 chosen from 1 choice

usb-storage: probe of 2-9:1.0 failed with error -5

usb-storage: probe of 2-9:1.1 failed with error -5

usb-storage: probe of 2-9:1.2 failed with error -1

usbcore: registered new interface driver usbserial

USB Serial support registered for generic

usbcore: registered new interface driver usbserial_generic

usbserial: USB Serial Driver core

USB Serial support registered for GSM modem (1-port)

option 2-9:1.0: GSM modem (1-port) converter detected

usb 2-9: GSM modem (1-port) converter now attached to ttyUSB0

option 2-9:1.1: GSM modem (1-port) converter detected

usb 2-9: GSM modem (1-port) converter now attached to ttyUSB1

usbcore: registered new interface driver option

option: v0.7.2:USB Driver for GSM modems

Lenke til kommentar
e220 emulerer et serialmodem, og fungerer på alle OS med PPP. Har selv tre stykker, og har enda ikke hatt noe problemer med maskinvare (NetCom er noe annet, veeeeldig ustabilt).

Ja, det var det jeg også leste utifra dmesg. Veldig greit, sånn sett.

Lenke til kommentar

Navnet på den jeg har fått er ZTE MF636, etter nærmere undersøkelser viser det seg at de sendte USB-modemet til et annen tjeneste, fikk beskjed om å sende denne tilbake så skulle de sende e220. Trodde først nettsidene deres ikke hadde oppdatert seg med hvilket produkt som ble levert, men forhåpentligvis ser det ut til å ordne seg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...