Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ned i vekt, kjappest mulig?

Xsandri

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg er en gutt på 15 år som veier 85 kilo, og er 1.71m høy. Jeg har følt at jeg har vært overvektig i en stund, men ikke brydd meg så mye om det. I det siste har det kommet mer og mer på hjernen min. I det siste har vennegjengen min blitt større og større, så det blir jo små fester og sånt. Og da føler ikke jeg meg komfortabel med meg selv i det hele tatt, så jeg har bestemt meg for å gjøre noe med det, noe fort også. :)

Jeg går på trenings studio, og trener en halvtime / 45 min ca 2-3 ganger i uka.(kondisjon) Og lurte på om det er en spesielt måte å gå ned i vekt på eller noe? Det hørtes kanskje dumt ut men, liksom.. Jeg har hørt at å gå er den beste treningen, men også hørt at jogging er det. Noen som vet hva man går ned mest vekt med å gjøre, på 30/45 minutter?

Også når det kommer til mat/drikke/annet. Jeg har ikke brydd meg det minste med hva jeg har spist før, og nå er det stikk motsatt, jeg kan så godt som stoppe å spise, hvis det er det som jeg vil. Jeg har ikke problemer med å starte å spise sunt i det hele tatt, jeg har begynt smått, men vet ikke liksom hva som er lurt å spise.

er det noe spesielt jeg bør unngå av mat? eller noe jeg -må- få med meg for å slanke meg?

Foreldrene mine sier at det er lurest å slanke seg sakte, og ikke bli helt hysterisk, det bryr ikke meg. Jeg kan godt bli hysterisk jeg assa. for jeg føler jeg MÅ mye mer ned i vekt, før starten av sommerferien.

forklarte vel litt der.. Skrev det her emnet ganske så fort, så kan hende jeg må tilføye ettersom jeg får kommentarer, takk!

Mvh. sandri :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

10kg på 13 uker er realistisk.

Last ned denne PDF filen, les den og still nye spørsmål etterpå.

Det er tre ting som er viktig.

Finne ut hvor mange kalorier du trenger pr dag

Spise 500kcal mindre en det pr dag

Trene for 500 kcal pr dag( uansett hvilken treningsform)

Det er hovedprinsippet.

Selve kostholdet og alt det andre kommer i siste rekke.

Gå ned i vekt er ikke bare en diett men helst en livsstilsendring, du vil jo holde vekten også.

Lenke til kommentar
Jogg masse, slutt å spis og drikk masse vann.

Slutte å spise? Hvor i all VERDEN har du det fra?

Grunner for å ikke spise..

1: Kroppen går inn i sparemodus på fettet for å lagre energi nån kroppen ikke får mat...

2: Visst man ikke spiser på lang tid så, JA man vil gå ned mye i vekt.. Men når man begynner å spise så legger man på seg dobbelt så fort som man gjor før.

Ergo, Ikke slutt å spis! Men det går jo ann å ikke spise så fet mat ( Hamburger, Kebab osv)..

Så kan man jo kutte ned på sukker, men ikke helt, kroppen trenger litt sukker..

:)

Lenke til kommentar

Kommer jo litt an på hvor mye man skal ned, men ketolyse er ekstremt effektiv kombinert med god trening.

Ikke kjør bare kondisjonstrening, legg inn styrke i dette også!

Les gjerne om treningsprogram på www.iform.no, å sjekk ketolyse.no for slankemetode :)

Lenke til kommentar

Er det ikke bedre å endre hele livsstilen (det er jo en grunn for at man gikk opp i bekt) en å hive seg på kortsiktige "dietter" av ymse kvalitet.

Man kan heller ikke bare kaste rundt seg, kutt karbohydrat osv uten å se på insulinresponsen først.

Vil anbefale min sigg eller www.tn.no

Bodybuildere/fitness går ned i vekt 1-2 ganger i året i mange år og har en mye bredere erfaring.

Hvem ellers kan si med 99% nøyaktighet at om 8 uker har jeg 6 i fett% og treffe dette på dagen med minimalt med muskeltap gang på gang.

Lenke til kommentar

joa.. skjønner at jeg ikke kan kutte ut med å spise, men vil helst gå ned så mye som mulig før sommerferien starter. vil faktisk gå ned til 70 hvis det er mulig da.. men det er vel kanskje litt i drøyeste laget eller? Vet ikke jeg, men må gå ned absolutt så mye som er mulig for meg før ferien starter : )

Lenke til kommentar

Hver dag, det blir ca 1000kcal i munus pr dag og 9000kcal er 1kg fett.

I teorien blir det 1 måltid mindre pr dag, eller 20% mindre måltider på alle måltidene.

Eller litt sunnere måltider så det blir ca 100kcal sunnere pr måltid.

Bytte ut matvarer, droppe snop finnes mange måter å gjøre det på.

Bøhøver ikke kutte en gang kan også øke aktiviteten.

For din vekt blir det slik, 2000kcal pr dag + trene for 500kcal ca 1 time

= ca 1 kg ned i uka.

Dette er med gjennomsnittelig aktivitet pr dag, går du ikke ned i vekt må du kutte mer i maten. Det kommer an på hvor aktiv du er på en vanlig dag. Skole osv.

Eneste måten å gjøre det på er å telle kalorier, notere ned hvor mye det er i det du vanligvis spiser og ha en liten lapp hvor du noterer ned pr dag for å være sikker på at du ikke overstiger 2000.

Lenke til kommentar

Er vel ca 7500 kalorier i 1 kg fett, gikk ned fra 105 kg til 68 kg på ca 6 måneder, så det er mulig. Har gått opp til 88 kg på ca 3 år nå, men det er pga vektløfting. Du må regne med å gå opp litt kg også eller mindre ned på kg på vekta om du begynner med vektløfting sammen med å gå ned, men muskler veier jo mye mer en fett ;)

Lenke til kommentar

Jo så sant det, men det er jo det at jeg vil ha litt kropp da, i sommerferien, for det skjer litt av hvert da.. Som jeg nesten MÅ bli med på, og da må jeg ha noe kropp.. som jeg ikke har nå .. så at jeg går opp i kilo av muskler gjør akkurat ingenting.

Endret av Xsandri
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...