Umbrello Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Hei! Jeg tar nå sisteåret som lærling i en mediebedrift i Oslo. Jobber mye med internett, utvikling og design av diverse nettsteder samt annonsering og markedsføring. Det innebærer mye Photoshop, HTML og CSS, siden jeg kunne litt om det fra før jeg gikk inn i jobben, men selfølgelig også generell drift av maskinparken, selv om vi ikke drifter noen servere selv. Jeg har generell studiekompetanse og ex phil. Til høsten er jeg veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg trives i jobben jeg har nå og har fått tilbud om ansettelse til høsten. Selv om lønna ikke er den høyeste (kan vel ikke forvente all verden som nylig lærling) vurderer jeg sterkt det, siden jeg trives godt. Jeg har også fått signaler om at jobben kan være behjelpelig med å legge til rette for at jeg kan studere ved siden av, slik at jeg kan variere arbeidsuka etter arbeidsplanen ift. Studiet, men at jeg for eksempel jobber fast 3 dager hver uke. Men jeg har liksom ikke lyst å gi meg med det, spesielt om jobben ikke fører noensteds, når det gjelder anerkjennelse, lønn m.m. Jeg vurderer derfor studering. I utgangspunktet har jeg tenkt å studere ved siden av jobben, og da hadde et studie innen utvikling, webdesign eller markedsføring vært midt i blinken, siden jeg da får muligheten til å praktisere dette ofte i arbeidshverdagen. Jeg har så vidt begynt å snuse litt på hva som finnes av studier, og har egentlig ikke sett på så mye annet enn NITH så langt, og da bachelor-gradene programmering og digital markedsføring. Det som bekymrer meg litt her er at dette er en privat skole med tilholdssted i Oslo slik jeg har forstått det. Vil det ikke da si at dersom jeg ønsker å flytte på meg om noen år, så blir det vanskelig å "ta med seg" fagene/poengene videre til andre skoler. Her er vel universiteter som UiO/NTNU mer behjelpelige? Det andre jeg har tenkt på er å prøve å ta realfag (matematikk R1 og fysikk R1 er det ikke det?) ved siden av å jobbe ett år, for så å bestemme meg da, så har jeg blitt litt mer varm i trøya, jobbet mer og kanskje har klarere ambisjoner om hva jeg vil. Her finnes det vel gode kveldskurs/internettkurs slik at jeg kan jobbe mer enn la oss si 50% på jobben? (Jeg trenger dog en noe god oppfølging, siden jeg trenger litt tid på matematikk og veiledning for at det skal "sitte") Skal jeg studere så er det altså en fordel at jeg ikke blir bundet til Oslo for hele studieløpet. Jeg kan selvsagt avbryte, men da er det en fordel at en kan ta med seg noen av papirene andre steder. Dette er ikke et absolutt krav, man må jo av og til ta noen sjanser også! Noen spørsmål: - Vil det å jobbe la oss si 50% ved siden av et bachelorstudie for eksempel kreve mye av deg, selv om du kan gjøre arbeidsoppgaver relevant til studeringen i arbeidshverdagen? - På private skoler som for eksempel NITH, er det vanskelig å ta med seg studiepoeng, fag etc. over til andre skoler? Jeg jobber som sagt i et godt miljø der jeg trives, og driver mye med det jeg kunne litt fra før om, nemlig generell datakunnskap/feilsøking etc., Samt en del Photoshop, webdesign i forhold til HTML og CSS. Jeg synes det er en spennende tanke å vokse i firmaet jeg jobber i, men jeg vet ikke helt om jeg tør ta sjansen fullt og helt på det. Jeg vurderer derfor utdanning ved siden av, gjerne en som kan kombineres godt med en jobb i mediebransjen, som gjør meg attraktiv for arbeidsmarkedet etter endt utdanning. Forklarte meg kanskje ikke så altfor tydlig her, men dersom det er noen som har tips og råd å komme med, så mottar jeg disse med takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå