Gå til innhold

BK: miami skyline og litt spesiell solnedgang(?)

Colb

Anbefalte innlegg

yeah, var en tur i karibien nå, og følte jeg var heldig med lyset på disse, men føler alikevel at det er amatørmessige og ikke spesielt "spektakulære" bilder, noen som kan komme med hva jeg mangler for å hoppe opp de stegene jeg trenger?

tatt med nikon d40, som jo er ett begynnerkamera

tatt ett stykke utenfor miami

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
miamiskyline.jpg

Tatt litt senere ut fra lugaren

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
solnedgang.jpg

takker for all kritikk og komentarer om noen tar seg bryet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utstyret du har er i alle fall ikke en begrensning for å ta topp bilder. Det siste synes jeg var flott. Likte solstrålene som kom ned under skyene. Bra du har mest av himmelen med. Det første var ikke like spennende. Litt flatt lys. Du har forresten en litt stygg støvflekk på sensoren, oppe til høyre. Ser ut som det er en til ca midt på og til høyre.

Jeg kan ikke svare deg på akkurat hva du trenger for å bli bedre, men med mye erfaring og kunnskap er du på god vei. Finnes ingen snarveier til ferdigheter.

Lenke til kommentar

Kritikk av det første: Kanskje du prøver å få med for mye? Dvs kanskje du skulle ha konsentrert deg om bare horisont og himmel, og eksponert etter himmmel siden denne er det mest spektakulære her? Problemet med dette er self at du ikke får for - mellom - bakgrunn i bildet, uten at man skal følge dette slavisk.

Lenke til kommentar

Hovedproblemet med det første bildet synes jeg er komposisjonen. For det første burde horisonten vært plassert langs en tredjedelslinje, ikke langs midten. Og horisonten er skeiv, dette ville jeg rettet opp. Jeg syns også kameraet burde vært holdt horisontalt, dermed hadde du fått mer fokus på skyline og husene i forgrunnen. Til siste syns jeg det utblåste området rundt sola er altfor stort. For å hindre dette kunne du for eksempel hindret direkte sikt mot sola ved hjelp av en rekkestolpe eller noe.

Bilde nr 2 er mye bedre, men også her ville jeg helst sett sola plassert etter rule of thirds. Ellers fascinerende farger i dette bildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...