Morgis Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 (endret) Har et problem som skjer titt og stadig og jeg er dritt lei rett og slett. Etter at jeg installerte vista ultimate x64 for 1år siden har harddisker forsvunnet helt uten videre, og jeg kan finne dem igjen under diskbehandling som "unallocated space". Og at dem er 100% ledige. men dem er egentlig fulle av saker og ting. Av og til når jeg får bluescreen så er dem borte ved oppstart igjen,, om det har noen sammenheng. Fikset partisjonene et par ganger med et enkelt og greit program TestDisk. Men kan da ikke holde på slik.. Har googlet problemet litt og det ser ut til å skje med mange, men har ikke konkludert med noen grei løsning på det. Noen som kunne hjulpet meg? Det er snakk om 2stk 320gb seagate og 1stk 1,5TB seagate. Alle er SATA. Asus P5B-deluxe hovedkort. Endret 24. februar 2009 av Morgis Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Vet du om det samme skjer under andre OS? Har du sjekket maskinen med Memtest86+? Feil med ram kan potensielt forårsake korrupte filer og filsystem på disk. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Vet ikke om du er klar over det, men partisjoner som lages i Vista er laget på en annen måte enn før. Så det vil finnes en del program som ikke forstår Vista partisjoner og kan lage kaos. Se denne, spesiellt "The case of the disappearing partitions". http://www.multibooters.co.uk/partitions.html Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) Tror du bør partisjonere de litt forskjellig og ikke setta alle partisjoner til primære partisjoner. En primær og resten kan være logiske partisjoner. Vet at XP har en begrensning på 4 primære patisjoner per system, men om vista har denne begrensingen vet jeg ikke... Om dette er løsningen på dette problemet, det vet jeg ikke, men å nøste vekk endel problemer først, er en god løsning. Begyn med å sjekke om chipsetdriverne er innstalert.... Endret 25. februar 2009 av Slettet-t8fn5F Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Det er da ikke noe problem at alle er Primær. Microsoft har faktisk forandret standard, XP lagde en Primær og resten Utvidet, mens Vista lager Primær så lenge det er plass. Begrensingen på 4 partisjoner ligger i MBR, ikke noe Microsoft kan gjøre noe med. Så det er ikke noe problem å nøste vekk her ... Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Det er vel bare med kartlegging av problemene man kan finne ut av det. For eksempel: konfigurere systemfailure, slik at du får behandle dump filene i en periode. Kjøre chkdsk ved start (velge den miste da, og registrere forandinger) Konfigurere error reporting for progs og Windows og følge med en stund. Fjerne active flag fra disk 0, kople disk 1 til porten som disk 0 er tikoplet og omvend. Kartlegg om dette forandrer seg utilsiktet, både i diskbehandling, og ellers om du får bootfailure errors. Når det gjelder mbr og primære partitioner, så er det slik at det er mulig i x64 både xp og vista å bruke GPT partiton table (se faq) for data. Ja det er sikkert mange forslag om hva du kan prøve deg på….. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå