HellandB Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Hei! Jeg skal ta nattog fra Oslo til Stavanger, og lurer på om det kontakter i vognene? For bruk til laptop etc.? Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Det får man tilgang til hvis man betaler 90 kroner ekstra for NSB komfort. http://www.nsb.no/paa_toget/plassering_i_t...24510-2664.html Lenke til kommentar
HellandB Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 Takker for info! 90.- ekstra er jo litt når billetten koster 199! Er det mulig å endre dette etter billettene er bestilt? Bestilte billetter for noen uker siden, og vil si det frister med 90.- ekstra for strøm nå! Lenke til kommentar
phfjeld Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Mener å huske at det er mulig, ja. Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Kommer vel litt ann på hvilke vognsett de kjører rundt med og. Vet ihvertfall at på Bergensbanen så har de satt igang noen eldre vogne fra østlandet som er pusset opp og på disse så er det 220V ved alle setene. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Det vil jo kun gjelde i sittevognen(?), og siden lyset er av der i nattoget får du garantert mange stygge blikk om du sitter med laptop på som lyser opp hele vogna. Lenke til kommentar
phfjeld Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 (endret) Det får være, folk som vil sove burde kjøpe plass i sovevognen. Endring: Fjernet unødvendig sitering. Endret 24. februar 2009 av phfjeld Lenke til kommentar
Scatch Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Man får sånne fancye "øyelapper" som gjør det mørkt, så litt lys fra en PC-skjerm bør ikke være noe problem for de andre reisende. Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 (endret) Det finnes 240v ved (noen?) setene Bergen - Oslo i normale vogner. Det ser ut til å variere fra tog til tog! Endret 24. februar 2009 av Patrick de Maar Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Det vil jo kun gjelde i sittevognen(?), og siden lyset er av der i nattoget får du garantert mange stygge blikk om du sitter med laptop på som lyser opp hele vogna. Nå har jeg tatt natt-toget minst et titalls ganger det siste året og jeg har alltid med meg laptop for å se på film. Aldri vært noen som har reagert. Man får jo sånne fancy sovemasker. På de vanlige økonomiplassene er det desverre dårlig med stikk-kontakter. Hender det er en her og der, men det er unntaket og ikke regelen. "NSB Komfort" har ikke vært et alternativ når jeg har tatt natt-toget til/fra Bergen. Enten økonomi eller "Sove" (altså sovekupe). Derimot så pleier det å være en stikkkontakt eller to i kafevogna, men der vil de helst at man skal spise/drikke for å få sitte. Heldigvis er ikke ølprisen på NSB så avskrekkende. 65 kroner for en halvliter er jo ikke så ille når de tross alt har monopol. Forøvrig har de også stikk på toalettene, men jeg tror de begynner å lure om du sitter der halve natta. Sikkert mulig å få ladet den en halvtimes tid mens du sitter der da. For alt de vet så kan du jo være skikkelig dårlig i magen. Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Det finnes 240v ved (noen?) setene Bergen - Oslo i normale vogner. Det ser ut til å variere fra tog til tog! Det stemmer. Det er vogn type 7, dette er vogner som de holder på å oppgradere så det er ikke alt for mange av disse togsettene som enda er i bruk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Hva i alle dager skal du med 240v? En laptop bruker 220v. Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Elektrisiteten i kontaktene skal faktisk være på 230V. Regner med at det er et "slingringsmonn" på ca. 5%, noe apparater er laget for å tåle. Lenke til kommentar
phfjeld Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) Helt riktig, satt og stusset på om det var jeg eller trådstarter som tok feil nå. Det har forresten lite med saken å gjøre, alle forstår hva du mente, trådstarter. Flott at du oppklarte saken, alekstef. Endring: Uff, jeg har vært heller uheldig med postene mine i det siste. Var ikke meningen å gi (ufortjent) ris til alekstef. Endret 25. februar 2009 av phfjeld Lenke til kommentar
V_B Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Toget mellom Kr.sand og Stavanger skal etter hva jeg har forstått ha kontakter i alle vogner. Dette er jo selvsagt det samme som kjører fra Oslo. Jeg vil dog anbefale å heller kjøre NSB komfort. Man betaler 90 kroner for å få tilgang til alle dagens aviser, gratis kaffe og te samt mye bedre seteplass og stoler. Det pleier også å være relativt mye roligere i komfort vognene også. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Helt riktig, satt og stusset på om det var jeg eller trådstarter som tok feil nå. Det har forresten lite med saken å gjøre, alle forstår hva du mente. Jepp, fair nok. Jeg tror jeg var i det kverulerende hjørnet da jeg skrev det Lenke til kommentar
phfjeld Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Urk, les den endrede posten min. Det var ikke meningen å kjefte, snakket egentlig til trådstarter i siste setning. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Urk, les den endrede posten min. Det var ikke meningen å kjefte, snakket egentlig til trådstarter i siste setning. Hehe, ingen problem. Jeg oppfattet det ikke som kjefting, det er helt greit at folk sier ifra når man er i det små-kverulerende hjørnet, selv om du ikke mente det sånn Lenke til kommentar
MoDzoNa Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Idele spenningen fra en vanlig trafo på 230volt siden er 237volt. Som regel går disse syv ekstra voltene bort i tap i kabelen på tur til huset ditt slik at du får ca 230volt i kontakten. Beklager OT Lenke til kommentar
HellandB Skrevet 6. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2009 Er nok 230 som er rett ja, my bad! Men eg tok nettopp nattoget og der var det ikke kontakter, ved setene eller på dassene^^, men jeg såv hele turen så det var ikke noe problem:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå