Gå til innhold

Hva skal jeg utdanne meg til?

msparco

Anbefalte innlegg

Hei og hopp

Håper du er klar for enda en tråd: Hva skal jeg utdanne meg til å bli.

Saken er at jeg egentlig ikke helt hva jeg utdanne meg til.

Kan begynne med å si jeg er født i 89 (fyller 20 i år)

Nå går jeg på folkehøyskole.

På vgs. gikk jeg medier og kommunikasjon.

Når noen spurte meg for inntil et år siden svarte jeg at jeg ville jobbe med noe innen media, og var klar for å se veien bli til mens jeg gikk den.

Men jeg begynner å føle lenka stramme seg rundt halsen, og jeg er ikke klar for å jobbe 10-15 år før jeg tjener greit nok til å kunne forsørge en familie.

Men i og med at det er nedgangstider og stillinger blir kuttet ned og ansatte permittert så er jeg litt usikker på nettopp dette.

Derfor tenker jeg det er lurt å ta en utdanning nå mens jeg er ung.

Men hva?

Jeg er en blid og omgjengelig gutt som liker å jobbe med mennesker og er sosial av natur.

Er interessert i et spennende yrke som ikke blir ensidig og noe som er givende å jobbe med.

Har lekt med tanken om å utdanne meg innen politi, jus etc.

Men jeg vet rett og slett ikke.

Håper du har noen tips til meg.

// msparco

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror politi kunne passet til deg vis du liker å være i kontakt med mennesker, variert hverdag, og politi er det vel mangel på nå (?) og du er så og si sikret jobb som politi hele livet, osv osv.. Lønna er passe god, lønna deres har jo vært i media en god del, og det er jo mye snakk rundt lønna deres, så den vil mulig øke litt i fremtiden.

Lenke til kommentar

enig i det, men da må jeg i tilfelle ta laseroperasjon på øynene. Fordi de slipper jo ikke til folk som bruker linser eller briller. I tillegg så er jeg ikke så altfor glad i å trene. Men det er jo selvfølgelig en mulighet.

Andre tips?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Jeg hadde en stund planer om å jobbe med TV-produksjon. Jeg har allerede hatt mange jobber innen både TV-prod og musikkvideoer, promovideoer ++, og synes dette er kjempeartig! Innen TV-produksjon jobber jeg med alt fra bilderegi til kameraoperatør. Det går mest i live musikkproduksjoner da, det er det som er gøyest spør du meg. Det er kjempeartig å jobbe med TV og film, så om du har en viss interesse innenfor dette så er dette en veldig kjekk og ikke minst godt betalt jobb (ihvertfall hvis du jobber som freelancer).

Hvis du vil tjene godt med penger, så kan du for eksempel bli Steadicam-operatør. Det er dyrt å kjøpe, men når du først har en, og har øvd deg opp til å bli flink med den, så får du lett jobb over alt. Har selv en kompis som filmer fotballkamper, musikkproduksjoner og alt mulig, med Steadicam. Han tjener godt og, selv om han ikke har holdt på med det så lenge. (det er veldig individuelt hvor lang tid du bruker på å trene deg opp, da, så man kan ikke forvente å få seg jobb med en gang...)

Jeg syns ikke politiyrket hørtes ut som noe for deg hvis du ikke liker å trene. Spør du meg bør man like å trene og holde seg i ganske godt form for å ha en sånn jobb. Pluss at med lite motivasjon er det ikke sikkert du kommer deg gjennom skolegangen, engang.

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar
Er vell lite med yrker som det er lettere å få jobb som enn kokk. i nordsjøen runner du millionen fort.

hvor har du det fra at en kokk tjener fort en mill i nordsjøen?

Dette stemmer overhode ikke!

En kokk med mange år i faget (med fagbrev som skippskokk/stuert) kan komme opp i rundt 500.000 kr med alle tilleg. Dette er noe som fagforeninen selv sier. Det er ikke bare bare. Og det er faen ikke mangel på kokker offshore! Du skal være heldig, ha fagbrev (helst mesterbrev) som skippskokk og så skal du ha de rette kursene.

Så synes du kan vise til din kilde før du sier noe om lønnen!

Er en myte at i nordsjøen tjener du fett. Du tjener greit, ikke noe mer en det!

Skal du tjene mye, så må utdanningen også være på plass! Og fagutdanninger er ikke en sånn utdanning.

Lenke til kommentar
en lærer sa det.

faren min jobber i nordsjøen, elektriker, 650k i fjor.

mange som trur det er en del mer luksuriøst enn det er ja.

kan ikke du få læreren ringe fagforeningen så alle kokker i nordsjøen kan få doblet lønnen sin? Trur dem hadde blitt veldig glad over og få vite at dem tjener mer en det dem gjør :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...