Sovende Panda Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Hei. Valget av linje på VGS nærmer seg, søknadsfristen er 1. Mars, altså denne veka. Slik det ser ut no, har eg "Service og Samferdsel" på 1. valg, "Media og kommunikasjon" på 2. og "TIP" på 3. valg. Men eg er fortsatt usikker på kva eg skal velga. Tenkte å velge Sikkerhetsfaget på Service og Samferdsel, men er fremdeles usikker. Er det nokon som går på Service og Samferdsel eller noko av dei andre linjene som kan fortella litt, er det mykje lekser, teori, praksis osv. ? Dette begynner å haste så eg takker for alle svar! Mvh. Mutu Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 (endret) Service og samferdsel er en rimelig enkel linje. Du har nesten ingenting lekser, men fellesfagene har omtrent like mye lekser som på alle andre linjer. Du burde ikke ha så stort fokus på lekser osv, men heller tenke på hva du vil bli. Jeg gikk det for noen år tilbake, men da het det salg & service. Endret 24. februar 2009 av ^Th0mas^ Lenke til kommentar
Sovende Panda Skrevet 25. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2009 Service og samferdsel er en rimelig enkel linje. Du har nesten ingenting lekser, men fellesfagene har omtrent like mye lekser som på alle andre linjer. Du burde ikke ha så stort fokus på lekser osv, men heller tenke på hva du vil bli. Jeg gikk det for noen år tilbake, men da het det salg & service. Takk for svar. Kan du fortella litt meir om korleis det er der, kva gjer ein på og slikt? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Du lærer administrasjon, service, bedriftskunnskap osv. Dersom du ønsker å gå ut som lærling i et fag som lar deg jobbe med mennesker kan dette være en linje for deg. Dersom du søker dette fordi du ønsker en sløv linje som gir deg tilgang på bærbare PC gjør du en stor feil. Lenke til kommentar
Sovende Panda Skrevet 2. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2009 Valget enda på medier og kommunikasjon. Hadde tenkt å bli vekter via service og samferdsel linja, men det blei ikkje noko av. Takk for svar Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Jeg gikk vekter. Måtte inn i militæret, så søkte førstegangstjeneste som vaktsoldat og fikk plusset på et ekstra år som vekterlærling i militæret, så gikk jeg opp til fagprøve. Endte med fagbrev og gratis førerkort. Lenke til kommentar
Murto Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 fikk du bil lappen i forsvaret? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Ikke egentlig, men alle som søkte Voksenopplæringen på min base fikk innvilget 20.000,- til førerkort. Dette er ikke praksis overalt i militæret, men på min base var vi så heldig å få det. Lenke til kommentar
Sovende Panda Skrevet 3. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2009 Må du gå Service og Samferdsel og utdanne deg til vekter for å søke om å bli vaktsoldat? Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 (endret) Må du gå Service og Samferdsel og utdanne deg til vekter for å søke om å bli vaktsoldat? Det ønsker du når du er på sesjon. Jeg angra på at jeg gikk det som i "gamle dager" het Salg&Service. Hvis man vet hva man vill gjøre senere i livet å det ikke avhenger av at man går den linja på VGS (noe som jeg tviler på finnes) er det bare tull. Jeg kunne godt ha tenkt meg å gått 4 år VGS å blitt snekker eller elektriker for å ha kunnskapen, for så å blir akkurat det jeg vill etterpå. For uansett om du er Politi, sykepleier eller statsminister så er det alltid kjempefint å kunne snekkre. Endret 3. mars 2009 av Kaktuz Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Må du gå Service og Samferdsel og utdanne deg til vekter for å søke om å bli vaktsoldat? Det er to veier du kan gå for å få fagbrev som vekter. Det ene er å gå GK og VG1 Service og samferdsel, det andre er å ha 5 års praksis som vekter. Jeg gikk skole, og fikk deretter konktrakt som vekterlærling i forsvaret. Du kan selvfølgelig søke førstegangstjeneste som vaktsoldat, men du får ikke fagbrev. Første året jobbet jeg som vanlig vaktsoldat med dagpenger, og på mitt andre år fikk jeg ansvar for vaktlagene og en del administrativt arbeid. I tillegg fikk jeg lønn som 2. års lærling og tilbud om å bo gratis på forsvarets befalsmesse. Siden mange av modulene i læreplanen for vekter tilsier at jeg må ha førerkort for å bestå disse fikk jeg innvilget penger til å ta førerkort i militæret. Dette fikk dog de fleste som søkte. Lenke til kommentar
Sovende Panda Skrevet 3. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2009 Kva er det du gjør som vaktsoldat? Patruljere militærbaser...? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Forsvaret tar inn lærlinger i vekterfaget. Som vekter kan du også jobbe i større firmaer som ansetter egne vektere, i vekter- og vaktselskaper eller i alarmsentraler. Som lærling får du opplæring i personsikkerhet, sikkerhetsarbeid og servicearbeid. Du får også opplæring i å håndtere konflikter, utføre førstehjelp, utarbeide beredskapsplaner og forebyggende brannvern. Opptakskrav: VG2 salg, service og sikkerhet. Tjenestesteder: Setermoen, Skjold, Andøya, Harstad, Bodø, Ørland, Trondheim, Rena, Lillehammer, Kjeller, Kolsås og Oslo. Første året var jeg som sagt vaktsoldat. Andre året fungerte jeg til tider som vaktkommandør, og hadde mer administrativt arbeid. Jeg hadde også 2-3 måneder utplassering i sivilt vaktselskap. http://www.mil.no/felles/fms/utdanning/sta...g/lk/service/#2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå