Gå til innhold

Routere fungerer ikke på nettverk

ven

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg har nettverk i leiligheten fra husverten min (kabel). Jeg hadde tidligere koblet på en D-Link trådløs router til denne, og det har funket fint lenge. Plutselig så virket det ikke lenger (for ca en drøy uke siden?), og jeg kom ikke på internett (WAN), mens lokaltilkobling til router fungerte som vanlig.

Jeg prøvde å sette i kontakten rett i to PC'er, og da funket internett som før, på begge PC'ene. Jeg antok det var routeren sin WANport som hadde blitt ødelagt, så jeg kjøpte en ny router (Jensen Air:Link 59300), men får samme problemet der. WAN fungerer ikke. WAN porten lyser på begge routerene, men jeg mottar ingen pakker fra WAN. Prøvde å sette routeren i statisk IP, no go - switch modus, no go.

Jeg kommer ikke til husvertens router akkurat nå (bortreist). Eneste jeg vet er at det er levert fra Telenor.

Noen som har noen anelse om hva som kan være galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har husverten byttet utstyr i det siste?

Det høres ut som Ipadressene han deler ut er samme som på din router, og det går ikke :nei:

Prøv å endre ipadressen på din router til 192.168.x.1 hvor x er noe annet enn i dag. Det kan være at du må restarte PC etterpå for at endringen skal tre i kraft.

Lenke til kommentar

Nei, ikke noe bytte av utstyr.

Jeg kobler til 192.168.1.X, mens begge routerene mine bruker 192.168.0.X.

Jeg jeg forsøkte dog med noen helt andre IP-adresser for moroskyld, men det hjalp ingen ting.

Jeg skjønner ikke hva som kan være problemet. Hva er forskjellen mellom routere og pc'er når du kobler til en annen router?

Lenke til kommentar

Kanskje en ide å sjekke forbindelsen til huseierens router.

Dette kan du gjøre ved å koble kabelen rett i PC og pinge routeren hans.

ping 192.168.1.1 -t

Hvis kabelen er i orden skal du få en strøm med <=1ms.

Hvis kabelen er feilkoblet vil du få høyere verdi pga overføringsfeil.

Dette skjer ofte hvis man har koblet slik at den ene overføringen går mellom to par i stedet i det balanserte paret. Da vil man få økende feilrate mellom 20 og 30M lengde og til slutt brudd.

Man kan jo tenke seg andre problemkilder som at han bruker macfilter i routeren, men tviler vel på dette. I såfall kan du teste dette ved å klone macadresse i en av routerne.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Fikk ikke sett det siste svaret før jeg ble svært opptatt og borte. Jeg har samme problemet enda.

Jeg får en pingrespons mellom 1 og 3. Jeg har forsøkt å koble kontakten både til T568A og T568B, men får samme resultat. Er det noe program som kan diagnostisere koblingene i kabelen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...