alfred97 Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Skriver et dokument om databasesystemer, og i den forbindelse lurer jeg på om noen har et godt norsk ord for verbet "to commit" i databasesammenheng. Data som ikke er utført commit på, er som kjent "uncommitted". Hva kan man kalle slike data på norsk? Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Litt avhengig av sammenhengen rundt det du forsøker å skrive om, men jeg ville nå sagt at "lagre" eller "lagt inn" blir omtrent riktig. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 @Laaknor, jeg tror ikke det stemmer. Data kan være lagret, men ikke committed, sånn at de blir "rollbacket" (et annet ord som kan oversettes) dersom det f.eks. oppstår en feil som gjør at transaksjonen ikke kan fullføres. Ikke noe for språkrådet, men jeg har jeg kan ikke huske å ha vært borti en nordmann som kaller det noe annet enn "å committe". Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Som jeg sa: Det kommer ann på sammenhengen. Oversetter du enkeltordet, så blir det jeg sa riktig, ser du på sammenhengen (meningsoversettelse), så blir det mest sannsynlig feil. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 (endret) commit: utføre, begå Endret 24. februar 2009 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Synes commit best kan oversettes med forplikte. Når du kjører "COMMIT TRANSACTION" så forplikter databasen seg til operasjonene utført i transaksjonen. Lenke til kommentar
orb65 Skrevet 9. desember 2021 Del Skrevet 9. desember 2021 (endret) Jeg vil foreslå "godkjent", eller "endelig godkjent". Man kan lagre data i en database, der det f.eks. skal gjennomføres en kvalitetssikring før endelig godkjenning (commit). Endret 9. desember 2021 av orb65 spelling Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå